woensdag 24 januari 2024

Mijmering 9 De kop eraf van de weg naar beterschap met in de berm volle aanmoediging...

 

Beste mensen,

Als je gelukkig wilt zijn denk dan aan gelukkige momenten.

Dan kom je vanzelf op je zegeningen tellen

En is je glas weer halfvol…

 

Annemiek.

 

Mijmering 9 2024…

Voorafgaand aan mijn thuiskomst is ontzettend veel werk verzet door vrienden. Om te beginnen de zorg voor Floortje die vanaf dag een werd opgepakt door Manuela… Ze deed het afwasje dat was blijven staan en draaide een was.

Wat een geluk dat ik altijd mijn verzorgingskoffertje heb klaarstaan op de ladekast. In de kleerkast een plastic hergebruik (gordijnenverpakking) met ziekenhuis nachtponnen en zo blij met die extra grote onderbroeken (gekocht toen ik de ingreep suprapubbische katheter kreeg) kwamen heel goed van pas. De voorraad verzorgende producten waren ook een zegen en kon zo gepakt worden wat nodig was…


Tegen Kerst vond ik dat Manuela afgelost moest worden want ze werkte zich kapot…Ze is fulltime kostwinner, heeft een gezin en de weersomstandigheden… 

Toen heb ik Gerda gevraagd zich over Floor te ontfermen, Gerda had toen even vrij van haar vrijwilligerswerk. Gerda woont in ons straatje en het was een kattensprong… Helaas werd Gerda flink ziek en heeft Manuela de zorg weer overgenomen… 

Floor heeft niets geleden en werd verwend en onze dank is groot…

De zondag voor mijn thuiskomst hebben Siham en Petra mijn huis schoongemaakt aangepast en werd het senioren bed in de logeerkamer opgemaakt. 


Een nachtkastje ernaast en een rollator bij de traplift. Die extra rollator (hergebruik) had Petra via via op de kop kunnen tikken... Toen hoefde ik al geen “papagaai” meer en kwam met behulp van de sjaal in bed.

Onderaan de traplift stond mijn eigen rollator en had ik nog de trippelstoel bij mijn bureau. Die kan omhoog en omlaag alleen wist ik niet hoe het ding opgeladen moest worden en waar de kabels waren gebleven… 

Dat vond Pascal weer uit. Ik zou zelf koken en de benodigde pannen werden op mijn aanrecht gezet plus een mandje met aardappels en uien uit de schuur. In de koelkast waren nog wortels en veel appels dus kon ik vooruit.

Ik zou starten met linzensoep maken en Petra deed de nodige boodschappen en zorgde voor vers brood een blok kaas yoghurt en een mega vlaai…Dat hadden ze wel verdiend… Op dinsdag zou Siham komen… huishoudelijke hulp vanuit Meander. Enne Manuela zou langs komen en wat had ik haar gemist…Veel om bij te praten…


Ik vroeg bij WMO direct telefonisch tijdelijk verlenging huishoudelijke hulp uren aan. Na een week zou de bevestiging van de aanvraag komen en zou ik daarna worden gebeld… Verder belde ik de fysiotherapeut Joris Wijn om fysio aan huis te regelen…

De start was gemaakt en de telefoon steeds bij de hand startte de weg naar beterschap… Heftig… maar te doen… met vallen en opstaan en misschien nam je al wat tipjes mee uit mijn verhaal…

Annemiek