dinsdag 30 januari 2024

Mijmering 14 partir c'est mourir un peu en de laatste oogst van het Laand...

 

Beste mensen,

partir c'est mourir un peu,

zelf doen maar wederom niet alleen…

 Annemiek.

Mijmering 14 2024…

Een appel in plaats van appelsap, geen frisdrank maar water, in drie thermossen bij de hand. 

Eentje naast mijn bed, eentje bij de sta-op-stoel en eentje in het tasje van de rollator…

Elke ochtend opnieuw gevuld voorzien ze in de dagelijkse behoefte van kleine slokjes. 

Het “spraakwater” omdat spreken zonder die slokjes moeilijk wordt…

Nog een tip is wel het mooie leren tasje dat ik in mijn geboortestadje Heusden aan de Maas
kocht. 

Hangend aan de rollator of om mijn hals en onder handbereik in bed. Een opgeladen telefoon
erin en een schaartje plus zakdoekjes…

De droger wordt nu gebruikt in plaats van was buiten ophangen… en ik veroorloof me die luxe.

Wel in daluren en de verwarming staat overdag op 17 graden waarvan de binnen schijnende zon ook aan meewerkt…

Wat een geluk bij een ongeluk was… zijn de “ziekenhuis” nachtponnen die nieuw, gewassen en gestreken klaarlagen voor geval dat…Thuis gebruik ik oude T-shirts en de mooie ponnen gaan weer verzorgt in hun bergplaats. Hopelijk tot nooit weer…


Het verzorgingskoffertje was wel de meest gouden tip. Alle verzorgingsspullen zo op een rij voor het grijpen en ja de voorraad verzorgingsspullen in de voorraadkast. Goede vrienden die huissleutels hebben… als je al goede vrienden hebt, al hebben de meeste mensen familie die dichtbij wonen.

Twee hergebruik groente zakjes van nylon hangen aan de beugel tussen douche en wasbak. In eentje hangt een fles shampoo en in de andere een stuk zeep dat niet weg kan… Ik gebruik de zeep met netje en al.

Omdat ik zo wapper met mijn handen heb ik grotere maat kleding en had onlangs bij de zeeman zes paar dikke werksokken maat 46 gekocht. Die krijg ik gemakkelijk uit door met mijn voeten over vloerbedekking te wrijven.

Niet te vergeten de Ulla Popken grote onderbroeken die nu bijna ballonbroeken zijn. Ze zijn gemakkelijk aan en uit te trekken…Ja en rekbare gemakkelijke kleding die warm en comfortabel zit.

Gerdie (kapster) heeft mijn haren in een (tussen) model geknipt waar geen foam in hoeft en geen dagelijkse
föhn aan te pas komt. We gaan even voor gemakkelijk…

Het heeft allemaal meegeholpen en misschien haal jij daar ook weer tips uit…

De schuur moest leeg op het Laand en hebben de vrienden wederom paraat gestaan. De pastinaken en topinamboer geoogst en alle gereedschap bamboe en troep geruimd. Morgen ga ik een mega pan pastinakensoep maken en kan de vriendenkring met pannetjes en bakjes komen halen… Voor wat hoort wat…

Annemiek