vrijdag 26 januari 2024

 

Beste mensen,

Geluk is weten dat het binnenkort zonniger zal worden,

waardoor zorgen minder zwaar wegen

en daarin durven geloven....

Annemiek

Mijmering 11 2023…

Hulp vragen gaat me beter af. Ik heb Jos de over buurman gevraagd mijn restafval container aan de straat te zetten. Het ding is loeizwaar van alle catzand met keuteltjes van Floor.

Aan Sonja heb ik gevraagd of ze mijn frambozenstruiken wilde snoeien en was tegelijk mijn

  

eerste stappen op het hofje… Sonja had overschoenen gekregen met Kerst en het is echt een uitvinding als je even in de tuin wil stappen. Dan moet je wel een slangenmens zijn als Sonja…

Ik kom voorlopig nog
steeds niet aan mijn voeten… De sfeer tussen Sonja en mij knettert van zussengevoel en daarom heen zweefde al een beetje lentegevoel… daar aan de zijkant van mijn huis. Ook hierdoor weer emoties…. Zo wat liefs…die Sonja.

Sonja bracht bergen groente mee omdat ze weet dat ik daar verzot op ben… Dat werd gestoofde witlof op het menu met ietsje zout en honing… Net op de rand van karamelliseren (door die honing) is dat het lekkerste… begon die stomme brandmelder te loeien… Gelukkig hield hij vanzelf op voordat de buurt bij me binnen viel met brandslangen…(Wat is die zot op de hoek weer aan het doen!)


Omdat mijn blaas fratsen vertoond heb ik een telefonisch consult met een uroloog aangevraagd. Het was een meneer en omdat hij nooit ongesteld is geweest of word, moest ik hem het “uitgehangen” gevoel proberen uit te leggen wat sinds kort aan de orde is.

Meneer begreep helemaal waarover ik het had en mijn blaas ligt nu volgens hem zo laag dat weefsel daarvan vaginaal naar buiten dreigt te komen. Het helpt tijdelijk als er dagelijks een grote maat tampon opgestoken wordt, om de zaak op z’n plaats te houden.

Petra die toch naar de PLUS moest zou een doosje tampons meebrengen…Nou die moet je ook maar erin krijgen met bibberende (steriele)handen en die barricade van die uitpuilende blaas opkrikken met een tampon..… Geen optie en over twee weken heb ik een afspraak met meneer dokter om te kijken hoe die blaas voor de derde keer omhoog kan worden getakeld… Of daar de gynaecoloog ook nog aan te pas moet komen? En ja ik ben nogal openhartig en al 100 jaar de schaamte voorbij. De lezer kan daar van leren nietwaar…


Simone heeft een brievenbus pakje gestuurd met tulpjes. Wat allemaal al niet kan… Dankjewel Simone en de tulpjes moeten even op verhaal komen van de reis maar komt goed… Ze steunen tegen de rand van de vaas en groeien elke dag weet ik…

Verder vind ik van alles uit en de camera deurbel is geweldig… Manuela die een nieuw koffiemolentje voor me bestelde bij BOL (zij hoeft geen verzendkosten te betalen) kan gerust zijn… Het is gearriveerd samen met een doos urinezakken.

De pakjes meneer schrok zich rot toen mijn voordeur opeens een stem kreeg… Meestal kijken ze dan om zich heen waar die stem vandaan komt. Vanuit mijn stoel kon ik meneer loodsen naar de plek waar de pakjes moesten komen. Het moet maar even zo al ben ik niet van pakjes bestellen… Meneer Hub zorgt dat al die technische snufjes in mijn huis aan de gang blijven en werd een volle batterij in de deurbel gezet.

Verder maakte Hub boven de voordeur een lichtje dat overdag wordt opgeladen en in de
nacht de deur beschijnt… Voor als ik te zijner tijd met mijn schele ogen in het donker het sleutelgat moet zoeken. Alleen kom ik nooit door de voordeur maar Hub was zo enthousiast dat ik hem maar zijn gang liet gaan…met licht brengen in mijn leven.

Die lamp in de gang vond hij ook niks en hij had nog zo’n plastic geval met ingebouwde led en in een handomdraai was mijn nostalgische plafonniere vervangen door dat plastic gewrocht…

Vervolgens kwam de dag erna de vraag of dat felle licht niet GEWEEEEELDIG was. Ik moet het nog zien want ik doe in de gang nooit het licht aan… “Voor het bezoek dan?” Ik ontvang geen bezoek door de voordeur via de gang…

Inmiddels heb ik aan Hub gevraagd of mijn oude lamp weer opgehangen kan worden… Hub moet af en toe beschermd worden voor zichzelf… Een dood goeie man waarvan de rem van “goed zijn” soms hapert…

Morgen gaan ze een kast uit mijn woonkamer gooien…Tip van Robbe de fysiotherapeut… Ontspullen en wat meubels verplaatsen om meer plek te krijgen voor rolstoel en rollator. Ik dacht al zoveel eruit gegooid te hebben al zette zijn tip me aan het denken… Ik wordt er natuurlijk niet beter op… De kast komt op de hof tegen de zijgevel om bloempotten in op te slaan… Hub leeft op sterke koffie van het teergehalte dus die koffiemolen kwam op tijd… Als het me lukt daar een mega pan soep bij te maken zal het een heel gezellige bedoening worden…

Annemiek