zondag 21 januari 2024

Mijmering 6 Mariska die mijn doel ondersteunde...waardoor het haalbaar werd...

 

Beste mensen,

Geef een mens het idee dat hij bijzonder is,

en hij gaat bijzonder doen.
Geef een mens het idee dat hij sterk is,
en hij blijft paal houden.

Annemiek.

 

Mijmering  6 2024…

Op zondag kwam de weekagenda waarin o.a. de dagelijkse fysiotherapie tijden stonden vermeld. Op maandag om 10.30 uur stond fysio vermeld met Mariska. Ze kwam me halen op de afdeling en nam me mee in de rolstoel naar de 1e verdieping de fysio afdeling. De klik was er direct tussen Mariska en mij en ik vertelde dat de dokter 24 januari als afzwaai datum had gesteld. Daar wilde ik tien dagen vanaf trekken door kneiterhard mijn best te doen…Gezien de feestdagen waarin niets gebeurde van fysio leek dit een moeilijk haalbare kaart.

Mariska zou proberen me zoveel mogelijk te helpen door oefeningen op te geven die ik op de afdeling zou kunnen doen. Verder merkte ze op dat de adca overal doorheen flitste. Ze vertelde me niet dat mijn doel haalbaar was maar ze gaf me moed, hoop en moedigde me aan... Ze heeft wel het meest van iedereen voor me gedaan... waar ik haar onbeschrijflijk dankbaar voor ben...

De fysio startte met opstaan uit de rolstoel en aan een brug lopen. De meters daaraan werden dagelijks opgevoerd. Vanuit de rolstoel opstaan naar het klimrek kon ik op de afdeling oefenen waar een dergelijk rek in de gang was geplaatst dus dat deden we niet in de fysio. Ze liet het me wel doen om zeker te zijn dat ik mijn "huiswerk" goed zou doen...

Voorlopig was het al heel wat als ik vanaf ontbijt 8 uur tot na de fysio van 10.30 uur in de rolstoel kon blijven zitten tot 12 uur lunch. Dat was min of meer verplicht. In bed liggen was niet aan de orde. Dat mocht in de middag…

Om de tijd te doden en mezelf af te leiden van de pijn ging ik elke dag wel even tot aan de ingang begane grond om de buitenlucht op te snuiven. Er was een bibliotheek waar je voor 50 cent boeken kon kopen en daar heb ik behoorlijk gebruik van gemaakt.

Tot mijn verbazing waren veel teveel boeken over open relaties brute sex en over domme blondjes. Niet bepaald de lectuur voor een geriatrisch revalidatie centrum. 

Er was een winkeltje waar van alles te koop was en een gasterie (restaurant) waar je met bezoek kon zitten als je ze niet mee wilde nemen naar de afdeling… Ik had aan iedereen duidelijk gemaakt geen bezoek te wensen met uitzondering van Petra, Samira en eenmaal Fatima met enkele kindjes. Ik was in de Plataan om te revalideren en wilde daar alle tijd en energie aan besteden…

Bezoek zou ik weer thuis gekomen ontvangen als ik eraan toe was... De kapper kwam ook wel en liet ik mijn haar maar even in het wilde weg groeien.

Samira had inmiddels met haar rolstoelbusje mijn fiets opgehaald bij de lieve mevrouw waar ik op bezoek was geweest. Omdat niet duidelijk was waar de sleutel van het zware slot was gebleven reed ze al twee dagen met die fiets rond. De miscommunicatie voorbij… hebben Petra, haar man Pascal en Samira de fiets uit de auto in mijn schuur gekregen…


Petra deed de was en Samira was vooral bezig met haar ernstig zieke vader die een week later stierf. Een vreselijke tijd en Petra en ik probeerden haar zoveel mogelijk te steunen. We hadden enkele fijne gesprekken samen in de gasterie tijdens vooravonden als het restaurant vrijwel verlaten was…

Verder deed ik dagelijks rond 18.30 uur op de afdeling aan het rek mijn oefeningen. Drie setjes van tienmaal opstaan uit de rolstoel naar het rek. Daarna wassen en in bed…Ik was de enigste die dat deed en tijdens fysio vrije dagen deed ik in de ochtend ook nog iets door aan de rollator in de gang te lopen… 

Soms ging ik over de grens wat ik de dag erna moest bezuren…door vreselijke spierpijn. Mariska merkte dat direct… Ik leerde mijn grenzen kennen…

Tijdens een gesprek met de diëtiste bleek dat ik thuis een perfect voedingsschema had waaraan de Plataan niet kon voldoen. Ik zou eiwit bij krijgen en elke dag een kommetje yoghurt extra. Ik zou maar twee plakken kaas op die ontbijt boterham doen en een ei bij de lunch werd aangeraden… Kwam voor elkaar!

De ergo therapeut gag me een reep plastic (glijzeil) waarmee ik mijn lamme poot gemakkelijker in bed kon trekken.


Her en der hoorde ik de normen waaraan je moest voldoen voordat je naar huis kon… Werken aan een aanrecht, koffie maken en eventueel de was ophangen.

Intussen was het nieuwe jaar aangebroken vertrok mijn kamergenote (ze moest wel) en kwam een allerliefste mevrouw uit Klein Genhout me gezelschap houden… Annelies Senden en ze heeft de gezegende leeftijd van 92 jaar…

Annemiek.