donderdag 18 januari 2024

Mijmering 3 Een klotskop en Revalidatie centrum De Plataan...

 Beste mensen,

Vrouwen komen van venus

Mannen van mars

Waar de klotskoppen vandaan komen?

Joost mag het weten!

Annemiek

Mijmering 3 2024

Revalidatie centrum De Plataan…oftewel de hemel op aarde…

Precies een week was ik in het ziekenhuis geweest en vervoer naar De Plataan zou met een busje gaan zoiets als regiotaxi. De verpleging van het ziekenhuis vertelde me dat ik het vervoer zelf moest betalen en wel contant en als ik dat niet had…het geld mee moest laten brengen van thuis!!!

Dat riekt naar fraude al pikte ik alles als ik maar weg kwam uit dat ziekenhuis. In een rolstoel naar de uitgang gepakt en gezakt, werd ik neergezet bij twee andere dames in rolstoel. Een meneer die zichzelf wel heel erg leuk vond zou ons vervoeren, drie op een rij in een busje. Ik was de laatste en meneer draaide op zijn gemak ouwe melige grappen af. Weldra ging hij over op een geld uit de zak kloppend verhaal over zijn hond die zijn vrouw had gered. Er kwam zelfs opgeschroefde emotie bij en meneer kon zo bij het toneel.

Omdat hij middenin dat busje stond te orakelen heb ik zijn verhaal maar verkort door gerichte vragen te stellen… Wat bleek… zijn vrouw was in depressie geraakt door de dood van haar vader en haar broer binnen een jaar. Er zat geen vreugde meer in en heeft meneer roerend beschreven hoe hij met haar naar een kennel is gereden waar ze een jong hondje kreeg. De hond had duidelijk het leven van zijn vrouw gered declameerde de lamzak vol vuur…


Zijn vrouw had iets te knuffelen (Bij gebrek aan eh…!!) en elk jaar gingen ze op met vakantie met de hond naar Spanje. Alles in de fooi pot was voor de hond… Zijn spuitjes en eten en op vakantie trakteerde de hond op een etentje… 

Ik zweeg en vroeg hoeveel de rit kostte… Dertig euro vertelde meneer en incasseerde driemaal het bedrag met een tientje extra voor de rolstoel van een mevrouw die naar het ziekenhuis terug moest…

Eindelijk kroop meneer achter het stuur… reed de afrit Zuyderland af en de volgende weer op… Daar was De Plataan en had meneer binnen vijf minuut 100 euro geïncasseerd… Ik heb de weken die volgden veel van dergelijke verhalen gehoord van mensen die revalideerden in De Plataan.

Meneer nam de tijd met de rolstoelen uitladen terwijl ik stikte van de pijn in mijn opgezwollen been. De dames met mij in de bus zal het niet anders zijn vergaan… Godzijdank stond Petra in de entree me te verwelkomen en dat was zoveel goeds dat de klotskop chauffeur nog net te verdragen was…


Meneer vond het nodig mijn rolstoel naar de twee rendieren te rijden die in de hal naast de Kerstboom stonden en me wilde voorstellen aan het vee… Ik weet niet meer wat ik toen heb gezegd maar hij liet me met rust…

Even later kwam Bas me ophalen… die goeie lieve Bas… verpleegkundige van afdeling zes… Een heel bijzondere meneer zoals al die mensen die verschrikkelijk hun best doen… Volgende dagen zet ik daarvan enkele sterretjes in het licht….

Annemiek