maandag 23 juni 2014

Mijmering 97 en de moestuin in zelfvoorzienend leven....

Beste mensen,

De vreugde van het zoeken
is vaak groter dan die van het vinden,
en de jacht geeft meer plezier dan het binnen halen van de buit ( bruid)

Annemiek.
 


 
97 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
De broccoli planten liet ik staan na de oogst, wetende dat uit de blad okseltjes nog roosjes broccoli zou groeien. ( zie foto’s) Deze toegift  is voldoende voor een broccoli quiche voor twee dagen..... Na deze tweede oogst worden de planten verwijdert.....om plaats te maken voor de herfst teelt.
 
Tip 2
Een aangekoekt bakblik is niet leuk om schoon te maken dus zet ik de tijd hoog in en SUNSODA. Met dit middel werd onverdund het bakblik ingesmeerd en kwam er een natte dweil op. Een hele dag inweken werkt perfect.... met af en toe met een gietertje wat water op de dweil als de zon droogde.......De ingebakken vlekken zijn aan het einde van de dag met weinig moeite te verwijderen.
 
Tip 3
Ik leerde in Tunesië van Saloa hoe je tijd en de zon kan inzetten om bijvoorbeeld de fijne lingerie was te doen terwijl we uitgebreid thee zaten te drinken met amandel honing gebak of naar de markt gingen. Koud water met fijnwasmiddel in een laag teiltje en de lingerie erin. De zon verwarmt het water en de smoezeligheid weekt los door de tijd........ Het sopje kan hergebruikt worden voor de volgende fijne was of om het stoepje eens te schrobben.  De lingerie spoelen met regenwater als dat voorhanden is en kliedernat ophangen want de zwaartekracht en de zomer zon drogen dergelijke frutseltjes snel.......
 
Tip 4
Ik vond een oud flesje eau de toilet en de geur is niet meer je van het.....Het flesje krijgt een plekje op de plank in het WC tje om als luchtverfrisser te dienen....indien nodig. Wist je dat een afgestreken lucifer ook helpt? En het open raampje werkt nog beter.....
 
Tip 5
Eenmaal per maand worden de meterstanden opgenomen en over een weekje of zo is het tijd voor de jaarafrekening. Ik noteer al jaren en kan daardoor terug kijken en weet dus dat ik afgelopen jaar ongeveer 400 KWh minder stroom verbruikte en 300 kuub minder gas maar wel 7 kuub meer water. Dat is van het tekort aan regenwater om de planten in de potten te gieten en ik kraanwater moest nemen. Ik weet inmiddels wat er fout zit. De container waarin ik regenwater overhevel staat te ver van de regenton die aan de regenpijp is aangesloten. Het is te zwaar om bij overvloedige regenval die afstand te overbruggen met zware volle gieters water. Wordt aan gewerkt komend najaar, de watercontainer komt naast de regenton en worden ze met elkaar verbonden.......Meterstanden noteren houdt je bij de les.........

Tip 6
De knipsla uitgeput werden de kratten in de geveltuin opnieuw ingezaaid..... met krulsla rucola en andijvie voor de herfst teelt.....het kan allemaal nog.
 
Tip 7
De bloemetjes van de vroeg gezaaide rucola zijn nu zaadhulsjes die van groen naar bruin gaan kleuren komende maand. Gratis zaad voor seizoen 2015.
 
Tip 8
Van de prachtige tweeling toren klimbonen is een torentje mislukt, Een van de potten kon het teveel aan hemelwater niet kwijt en de aarde werd zuur en de planten ziek. Ik begreep maar niet hoe dat kwam want beide planten hebben een groot gat onderin de pot. Volgens de woensdagvriend heb ik hoogstwaarschijnlijk in de ene pot geen potscherven of kiezel onderin gelegd en heeft de zware Limburgse klei het gat gedicht en de aarde vacuüm gezogen.
Ik heb de pot helemaal leeg gemaakt en jawel.......het was zo.
 
De zure aarde werd eruit geschept en in de compostbak gekieperd waar hij mag composteren met het tuinafval en een jaartje rusten.....
 
Ik spaar altijd potscherven en die kwamen nu goed van pas. Maar eerst werd de mega pot op vier klinkertjes geplaatst die in een vierkant werden gelegd met in het midden een open ruimte. Daar werd de pot opgezet.


 
Het teveel aan water kan zo door het afwaterings gat weglopen.....Onderin de betonnen pot kwamen scherven, daarna tuinaarde en bovenop een laag potgrond want ik heb even geen compost meer. De bonenstokken er weer in gezet heb ik 15 klimboontjes rond elke stok gelegd...veel maar het kan best. Bonen zaaien kan in juni/juli en hebben we gespreide oogst.........Ook ervaren tuin vrouwen leren nog elke dag.....
 
Mijn leventje.....
Het ziet ernaar uit dat groenten telen rond mijn huis helemaal voorziet in mijn behoefte. Er blijft ook nog voldoende over om weg te geven..... De snijbiet en het eeuwig moes vullen de gaatjes tussendoor als de ene groente op is en de volgende net niet oogst/klaar. Anticiperen moet de mens zodat als de ene groente eruit moet er weer plantjes klaar staan om de lege plekjes te vullen. De boerenkoolplanten die ik zaaide op een zaaibed staan alweer te trappelen om naar de ruimte en de volle grond te worden verplaatst. De slakjes hebben deze keer ook mijn landje gevonden en in een nacht zijn er grote geperforeerde gaatjes in de spitskool gevreten. Ik heb maar gedaan alsof ik het niet zag en gun de beestjes ook een hapje. Als ze nu gezamenlijk een kooltje opeten en de anderen laten staan? Als dat zou kunnen? Of een richting aanduiding op een bordje....
 
Annemiek