maandag 16 juni 2014

Mijmering 92 vroege aardappeloogst en broccolisoep.



Beste mensen,

Geef een mens het idee dat hij bijzonder is,
en hij gaat bijzonder doen.

Geef een mens het idee dat hij sterk is,
en hij blijft paal houden.

Annemiek
www.consuminderhuisparkstad.nl

92 Consumindermijmering 2014

Tip.
Twee broccoli kooltjes tegelijk oogst klaar nodigen me uit om broccolisoep te maken.
Benodigdheden:
Broccoli....veeeeel.
1 ui
1 knoflookteentje
2 aardappels
wat room of crème fraiche
bouillonpoeder of bouillonblokken.

De gesnipperde ui en knoflook in iets olijfolie fruiten. De broccoli in kleine stukken snijden inclusief de stronk en in de pan bij de uien. Een liter water toevoegen...


De aardappel met de dunschiller schillen, in dobbelsteentjes snijden en in de pan. Tenminste een eetlepel bouillonpoeder toevoegen of groente bouillonblokken naar smaak. Ik deed er lavasblad bij en selderijblad omdat dit volop in de tuin staat. 

Als de groente gaar is de blender erdoor. In de soepkom een beetje room of crème fraiche....

Tip 2
Courgette reifkoekjes....voor bij de soep.

Kleine courgette zijn het lekkerst. Ik heb er twee geraspt ( inclusief schil) en gemengd met een gesnipperd uitje snuf zout een ei en wat bloem maar dat mag ook havermeel zijn.
 
 
De massa moet samenhangend zijn dus bloem toevoegen tot het je goed lijkt. In de wok in hoopjes in zonnebloemolie bakken. De koekjes eerst op hoog gas dichtschroeien, omkeren en op laag gas garen.....Kan warm en koud gegeten worden....

 

 
Tip 3
het zaaibedje roodlof in de bloempot bracht mooie plantjes. De grootste acht plantjes kregen een plekje naast de andijvieplanten in het moestuintje....De kleinere roodlofjes hebben nu meer plaats om te groeien in het zaaibedje....

Tip 4
De slabonen en de sperziebonen staan in bloei..... tijd om een nieuw rijtje van elk te zaaien..... Gespreide oogst heet dat...Als de eerste bonenstruiken zijn uitgeput kan je verder aan de tweede generatie.

Tip 5
De vroege aardappels staan nu vanaf pootdatum 18 maart bijna drie maanden en kunnen gerooid worden. Nou ja in etappes..... dan breekt het lijntje niet. De aardappels hebben een dagdeel op de aarde gelegen en mogen verder drogen op het stoepje in de luwte....De kleine krieltjes werden eruit gehaald en in de schil kort gekookt. Twee kleine courgettes in schijfjes gebakken in de wok met de voorgekookte krieltjes tezamen. Er kwam een komkommersalade bij van schijfjes komkommer klein gesneden een klein gesnipperd uitje erbij peper/zout kruidenazijn olie en zoet ( honing suiker of....vlierbloesemsiroop) wat dille
al mag het ook het groen van knolvenkel zijn.....Een kommetje rabarber maakte het af.......Alweer een bijna voor niets menu....

Tip 6
Keukenrol? Daar kan je zonder…..Wil je toch papier voor een vieze klus….zet twee rollen toiletpapier op de keukenrolhouder en neem stukjes papier naar maat…..soms is een klein velletje al voldoende.

Tip 7
Het waswater van groenten gooi ik in een emmer en wordt hergebruikt voor de planten of klussen buiten zoals fiets poetsen, schoenen afwassen of in een gieter naast de plee gezet om plasjes mee door te spoelen………

Tip 8
Eierschalen zijn rijk aan kalk dus goed voor de tuin om de zuurgraad van de grond omhoog te werken (zure grond herken je aan veel mos) gooi de eieren dus maar op de composthoop of zomaar in de tuin. In een plastic zak een dansje erop maken en ze zijn geplet en versnipperd. Ze kunnen ook in potplanten als kalkvoedsel en…..bij het kippenvoer, recycling kalk om eierschalen te maken. Zeer fijngemalen eierschalen prut kan ook door dierenvoedsel voor hond en kat als extra kalk.

Tip 9
Beschreven enveloppen zijn erg handig om kassabonnen in te bewaren. Schrijf het weeknummer erop en zie hoeveel je uitgaf aan “leefgeld” oftewel huishoudgeld in betreffende week. Grote enveloppen evenals kleine zijn heel handig voor hergebruik. Plak een sticker op het adres en voila….Geen sticker? Maak de envelop voorzichtig open op de lijmranden en vouw open en van links weer dicht. Het adres zit nu aan de binnenkant. Lijm de plakranden weer dicht. Gebruik enveloppen voor het bewaren van plat kleingoed zoals zaad paperclips kleine schroefjes lintjes of visitekaartjes……

Tip 10
Pannenkoeken lenen zich uitstekend voor hartig beleg weten we inmiddels. Eerst wat champignonnetjes gesneden in de pan en roerbakken. Er kan paprika in reepjes bij, zelfs gesnipperde ui en voor de carnivoor spekreepjes.  Even bakken daarna het beslag over de groenten gieten  en op hoog gas.

De pannenkoek omkeren kan heel goed door hem op een pizzaplaat of spatdeksel te schuiven en omgekeerd weer in de pan of wok laten glijden. Gewoon de lucht in zwieren ga ik ook eens proberen en moet lukken......met groenten dus niet helaas maar zonder groente de zoete versie lukt al.



Mijn leventje....

Om half acht in de vroege morgen legt mijn fysiotherapeut de tape op mijn lijf zodat ik kan blijven lopen. Onze achtertuinen raken elkaar dus het is maar een ommetje.... Ze geniet mee van de vlierbloesemsiroop en de courgetjes die over zijn en ze is niet meer weg te denken uit mijn leven want ze houdt me letterlijk overeind..... Het is een van de redenen dat de mijmeringen tegenwoordig in de avond worden verstuurd. Een andere reden is de slag die ik moest leveren met de software van mijn computerke die geen 2600 emails meer wilde versturen en de brui eraan gaf na eerst een langzaamaan actie en een staking aan het eind.  Iemand zoeken die de problemen op kan lossen is een hele klus moet ik zeggen. Ik kreeg er een flash back gevoel van, van toen ik nog een auto had. Annemiek met een auto was meer een slapstick. Ik had geen syllabe verstand van het technisch gedeelte en wat kon en niet kon.... en voor mij was het een levend wezen waar ik tegen sprak en een naam gaf. De autootjes die ik had waren van het vrouwelijk geslacht en gewend vreemde wegen te bewandelen ( eh berijden)

Zo kon het voorkomen dat ik een keer een bospad op tufte omdat de nachtegaal daar zo mooi zong hoorde ik door het open raam. Er moet ergens een losse tak hebben gelegen want ik liet een breed spoor van olie na.... Er is een keer geweest dat ik een zijdeur open liet, portier heet dat... geloof ik.... Er stond net een lantarenpaal aan de stoeprand en even later hing de deur er half uit om die paal geslagen. Die deur buig je dan weer zo’n beetje op de plek en ging er een spanbandje om. Het leek een beetje op het blue band lint met strik van het bekende pakje boter..... Er is een keer geweest dat ik weer eens hemelhoog blij een liedje galmend meezong met DRUKWERK “Ik geloof dat je dacht dat ik helemaal blind was,” enz. en was er opeens een verkeersheuvel die er gisteren nog niet lag.....Tja.... In die tijd had ik nog een inwonende partner, mijn echtgenoot en altijd een blikje schoensmeer in mijn autootje om de bumper bij te lakken als ik weer eens een paal “genomen” had. Ik leidde daar mijn echtgenoot mee om de tuin. Maar mensen.....die heb ik nooit geraakt al heb ik om dat te voorkomen in 1998 of zo besloten nooit meer auto te rijden.... In eerste instantie omdat de verzekering niets meer vergoede en ik uit de verzekering werd gezet maar ook om het milieu te sparen. Het scootertje werd aangeschaft ( ook niet goed voor het milieu weet ik inmiddels) en daar ben ik nog eens een gat in de weg mee ingedoken en werd gelanceerd....Een meneer heeft me bewusteloos bij de eierboer naar binnen gedragen en ik zou die meneer wel eens willen zien...maar ja, ik was toen buiten westen en zag niets meer. Het moet een reus zijn geweest die aan kracht training deed....Geen mens weet meer waar die meneer is gebleven na zijn goede daad....

De redder van mijn computerke afgelopen week is uiteindelijk een mooie frêle meneer geworden die heel veel verstand heeft van software... en langzaam aan wordt ik weer rustiger.....na een computer  PTSS denk ik. Gelukkig hoef ik niet naar de psycholoog want ik heb mijn therapeutische moestuin....

 

Annemiek.