maandag 2 juni 2014

Mijmering 84 ei koken in thee en snijbietsalade met lavendelbloem.

Beste mensen,

Er is een geschiedenis van stille goedheid en vriendschap
geschreven door kleine gewone mensen....
De opbrengst actie Cat en Andy is daar een voorbeeld van....

Annemiek
 
84 Consumindermijmering.
 
De staande courgetteplant zit in de groeispurt en kan in een pot wel twee keer per dag water gebruiken komende hittegolfdagen in het weekend. In de vroege ochtend en de late avond...
 
 
 
 
Tip 2
Uitgebloeide bloemen uit zomerbloeiers knippen spoort de plant aan meer bloemen te maken...
 
 
 
 
Tip 3
Er zit een bloem op een komkommertje en het lijkt of ze de komkommer voort trekt. Ook tweemaal per dag water geven bij hoge temperaturen... wel een kwart liter. Komkommerplanten en tomatenplanten hebben veel vocht nodig. Bedenk maar hoeveel vocht er in elke tomaat en komkommer zit....
 
Tip 3
Er zit al een courgetje in de plant en het kan best zijn dat de eerste courgette rot wordt aan het uiteinde. Dat heeft te maken met slecht bevruchten omdat de bijtjes de plant nog niet ontdekt hebben. Als er meer bloemen in de courgetplant te zien zijn, komen de bijtjes wel.  In de voortuin bloeit al een mannelijke bloem ( te herkennen aan alleen een steeltje) Als de vrouwelijke bloem gaat bloeien ( te herkennen aan courgetje in haar kielzog) zal ik de man bloem plukken de kroonblaadjes verwijderen en met het stampertje de vrouwenbloem handmatig bestuiven. Zal het in de mijmering zetten met een foto ....en kan je zien hoe het werkt....
 
Tip 4
Ik heb een gekookt ei nodig voor het menu en eerst maar eens theewater opzetten voor mijn dagelijkse kopjes oost/Indische/kers/blad thee die ik preventief drink om de chronische blaasontstekingen de baas te blijven. Het ei komt in het pannetje water dat ik opzet voor de thee en bij kookpunt kieper ik het ei mee in de theepot. De thee moet even trekken op het theelichtje en het ei kookt vanzelf mee.... Na een minuut of tien haal ik het ei wel eruit en blaas het theelichtje uit. De thee kan warm en koud gedronken worden en blijft zo staan in de pot...... Gas sparen en vele kleintjes maken een grote. Ik drink de thee op mijn nuchtere maag in de ochtend en het laatste als ik naar bed ga met zo midden op de dag een kopje of twee.  Zo werkt het preventief ....
 
Tip 5
Ik probeer zoveel mogelijk te leven van mijn eigen tuin en dat betekend doen met wat er is....De snijbiet is oogst klaar. Deze soort is met bonte stelen en nerven van geel naar rood. Ik maak er sla van. De jonge bladeren worden kort gewassen, van de stengels geknipt en in stukjes en wat peper/zout erbij.
Een dressing maken van vier eetlepels olie ( ik kies voor twee lepels olijfolie en twee zonnebloemolie)
Een eetlepel citroensap of vers of uit het flesje
Een theelepel mosterd
Een theelepel honing.
Ik heb er nog een scheutje vlierbloesemsiroop bij gedaan maar kan ook met meer honing als je voor zoet gaat.
 
De dressing werd door de sla gehusseld en laat maar intrekken....
Twee nieuwe aardappels beetgaar koken, af laten koelen en van schil ontdoen.
De dressing die inmiddels voldoende is ingetrokken in de sla kan je afgieten op de aardappels. Doe er maar een scheutje olie bij als het niet voldoende is en peper/zout. Fijn geknipte bieslook of stengel/ui stengels mengen met de aardappels en bloempjes van de lavendel die nu net bloeit.
 
Maak maar een bordje met wat sla een gesneden tomaatje, gekookt eitje en de aardappelsalade.
Er kan een broodje of boterham bij maar hoeft niet....

 
Tip 6
Kant en klaar ontbijtproducten bevatten zeer veel suiker zodat het meer snoep is dan gezond ontbijt. Er is een onderzoek naar gedaan……ach en dat wisten we eigenlijk al tijden. Alle kant en klaar is veel minder dan een zelf gesmeerde bruine boterham met kaas en bijvoorbeeld een blad sla en een tomaatje. Tuinkruiden maken het helemaal af. Ook al eens aardbei op brood geprobeerd? Gewoon simpel puur en zichtbaar wat erop of in gaat….
 
Tip 7
In de zomer groeit lichaamshaar als een gek. Er zijn de meest maffe mooi gekleurde mesjes te koop. Dure merken voor vrouwen eventueel roze gekleurd. Je betaald er een vermogen voor. Dan ligt zo’n ding mooi te wezen op de badkamer op het planchetje. Je kan er losse mesjes bij kopen die ook een vermogen kosten. Om de zoveel tijd komt er een nieuwe houder op de markt zodat de oude mesjes die nog in de kast liggen er niet meer op passen……Brengt geld in het laatje van de fabrikant. Is allemaal te moeilijk voor mij. Ik koop de goedkoopste wegwerp scheermesjes bij KRUIDVAT of goedkope drogist of super in de aanbiedingen. Nog geen twee euro de tien. Ze zijn voor mannen en ze zien er niet uit. Maar SCHEREN DAT ZE DOEN…en vele keren opnieuw, dus zo snel gooi ik ze niet weg. Van het geld wat een design scheermesje met toebehoren kost koop ik een JAAR wegwerp scheermesjes. Ze liggen in het onderste vak. Ga maar door de knietjes. Op vloerhoogte liggen de koopjes. De dure geldverslinders liggen op ooghoogte IN DE SUPER en het kruidvat.
 
Tip 8
De diepvries ontdooien…dat moet in de zomer snel gaan. Kook een flinke pan water en voeg een handvol zout toe. Haal alle bevroren producten uit de vriezer inclusief lades. Sop de ijslaag in met het kokend heet zoutwater. Eventueel met een klein borsteltje. Leg een dweil onder in de vriezer om het water op te vangen. Natuurlijk doe je de stekker uit het stopcontact. Mensen strooien in de winter zout op de stoep op ijslaagjes………..weet je nog? Om het ijs snel te ontdooien. In een uurtje is je klus geklaard.
 
Tip 9
Bij warm weer wil je wel eens een ijsje. Restjes yoghurt lenen zich daar goed voor. Muesli onderin een bakje, beetje yoghurt erop en even in de vriezer. Verse aardbeitjes erbij. Als ik al ijs koop is het gewoon vanille ijs waar van alles en nog wat bij en over kan. Dat is het goedkoopste EN het lekkerste. Dacht je nu echt dat aan aardbeienijs van de super een aardbei te pas kwam? Allemaal smaakversterkers Over een week zijn de eerste frambozen rijp. Tegenwoordig staan er wat struiken aan de zijkant van mijn huis. Misschien heb jij ook wel ergens een plekje waar een struik gezet kan worden……..Een pluktuin noemen ze dat…
 
Tip 10
De compostbak is al halfvol. Bij de boerenbond hebben ze poeder om snel te composteren. Doe maar niet…..Een flinke bos brandnetels af en toe er tussen werkt nog beter…..
 
Mijn leventje...
Mijn computerke doet het weer. Jason heeft het nagekeken en me uitgelegd waar het aan lag. Ik ben het weer vergeten want ik ben niet zo goed in die dingen. Hoofdzaak is dat ik heb geprobeerd iedereen de mijmeringen te sturen en dat is grotendeels gelukt. Wat ik vreselijk vond is wel dat ik eerst vroeg om Cat en Andy te steunen en vervolgens de mijmering niet kwam. Dat is overmacht en zeker niet mijn bedoeling geweest....Het blogje heeft veel opgevangen en dat is fijn.
 
De eerste framboos was rijp en kan ik binnenkort mijn dagelijkse fruit uit de tuin plukken. Zo van de plant eet ik al een tijdje aardbeitjes. De natuur en mijn tuin voorziet in de meeste van mijn behoefte. Er staat voldoende vlierbloesemsiroop in de kast en binnenkort zal ik tijmsiroop maken voor de winterdagen als de hoest opzet. Ik hoest bijna nooit dus wordt het meeste weggegeven. De oost Indische kers plant in de tuin voor de thee om de blaasontstekingen te voorkomen. Salieblad als er kleine ontstekingen zijn in mond of last van keelpijn. Ik kauw op een blad en is het al bijna genezen....Er staat zoveel in de tuin wat we kunnen gebruiken maar waarvan de werking is vergeten door de jaren heen. Vergeten om het door te geven van ouders aan hun kinderen.....Langzaam aan zie ik het getij keren... In onze kookworkshops leren de mensen basis koken en meer doen met minder. De pizza zelf maken bijvoorbeeld met deeg en al..... Veel lekkerder en goedkoper onder de streep maar vooral voedzamer. Pizza maken komt morgen in de mijmering.......
 
Annemiek.