zondag 8 juni 2014

Mijmering 87 ZERO PLASTIC WEEK!

Beste mensen,

Wie het kleine niet leert....
doet het grote verkeerd...

een goede rentmeester voor de aarde zijn bijvoorbeeld....

Annemiek.
 
87 Consumindermijmering.
 
Tip. Maandag om 0.00 uur Start ZERO PLASTIC WEEK, ik ben afgelopen zaterdag al gestart....en velen met mij...
De tips? Hier komen er een aantal....
Wijkkrantjes zijn prima om plastic pedaalemmerzakken te vervangen. Goed voor het milieu EN je portemonnee. Het krantje absorbeert vocht en de binnen/emmer blijft schoon......
 
Tip 2
Neem een passende brooddoos mee als je brood bij de bakker gaat kopen.... De sneetjes zo van de snijmachine in de doos bespaart het milieu plastic broodzakken. Heb je al eens overwogen on gesneden brood te kopen? Dikkere sneden spaart beleg bij grotere gezinnen.
 
Tip 3
De mensen van de marktkraam waar ik elke week een trosje tomaten koop ( zolang er geen tomaatjes uit eigen tuin zijn) kennen me al jaren en wilden wel op de foto om te showen hoe dat zo gaat...... De meegebrachte kunststof tasjes wegen niets en met de benodigde tomaten gevuld gaan ze zo op de weegschaal....... Goed voor het milieu zijn begint met plastic zakjes te weigeren op markt en in de super en overal waar verkocht en gekocht wordt. Neem zelf zakjes en tasjes mee en de big shopper........wie het kleine niet leert....
 
Tip 4
Een kilo of twee nieuwe aardappels in een meegebracht tasje....bij thuiskomst wordt het tasje aan een haakje buiten gehangen, waarna het stof zo eruit geklopt kan worden of ik spoel het even uit in regenwater uit de regenton.
 
Tip 5
De vacuüm kilo zakken van de koffiebonen zijn prachtige hergebruik zakken om broodjes zo van de broodkraam of bij de bakker in te verpakken. De broodjes  blijven krakend vers in de zakken, onderweg naar huis en in de kast....Er kan een elastiekje omheen om goede sluiting te garanderen.
 
Tip 6
Eigen groenten telen bespaart plastic maar ook vervoerkosten ( CO2) van groenten naar veiling en verkooppunten. In de super zit steeds meer plastic om groenten.....op de markt meestal niet. Al wat leeft moet ademen en ik heb te doen met de komkommers en paprikaatjes zo strak in het plastic pak.
 
6A
De eerste broccoli in de tuin kan geoogst en de plant laat ik staan....in de okseltjes van de bladeren zullen zich nieuwe broccoli roosjes ontstaan.........
 
Tip 7
De actie ZERO PLASTIC WEEK  om iedereen te motiveren een week lang geen plastic te gebruiken is niet moeilijk voor mij en geef ik graag komende week wat plastic vrije menu’s....Het menu van broccoli is daar eentje van....Pasta uit papieren zak, roomboter (papieren wikkel) uit de botervloot, bloem uit papieren zak, broccoli uit de tuin en kaas? Gekocht op de markt en snijdt de mevrouw van de kaaskraam een stuk kaas wat in mijn meegebrachte doos past. De doos kocht ik enige tijd geleden bij de PLUS voor 1,99 euro.......ik kreeg er een liter roomijs gratis bij ( doordenkertje) ....en de doos wordt steeds weer hergebruikt...als kaas/doos.
Jij zou broccoli ( voor het recept) op de markt kunnen kopen....als je geen tuin hebt.
 
Receptje van broccoli en pasta? Broccoli in roosjes snijden en de stronk in stukjes. koken in weinig water met iets zout.
Bekertje pasta afmeten ( meten is weten) en koken. Na vijf minuutjes in een pannetje.....klontje boter smelten, lepeltje bloem erbij roeren en wat kookvocht van de broccoli. Tot de juiste dikte....
Wat geraspte kaas in de saus.........
De broccoli en de pasta zijn nu ook wel gaar.
 
 Tip 8 Hittegolfdagen zijn prima om grote lappen zoals bedspreien en gordijnen te wassen en op lage centrifugestand net niet druipend buiten op te hangen. De kreukels zakken er zo uit en de gordijnen zijn snel droog in de blakende zon.....
 
Mijn leventje.....
De flanellen dekbedovertrekken werden gewassen en samen met de green cotton winter dekbedden opgeborgen. Een laken onder de gewatteerde patchwork deken is voldoende in de zomer. Het is een handgemaakte deken en met het warme weer werd hij fris gewassen met SUNSODA aan de waslijn gedroogd in twee uurtjes in de blakende zon.
 
Ik kan niet zo goed  tegen temperaturen rond 30 graden en na een vroege fietstocht naar de markt heb ik de dag rustig doorgebracht met grote lappen wassen in een koel huis. Gordijnen afnemen, wassen in de wasmachine, buiten drogen en weer ophangen. Alleen al in de gang hangen zes gordijnen want alles hangt dubbel. Vier voor de trap en twee voor de voordeur. Eigenlijk drie “gevoerde”gordijnen, waarvan de mindere vale gordijnen achter de mooie gordijnen verborgen hangen. Je ziet ze niet maar voelt ze wel. Het bespaart me heel veel stookkosten in de winter. Tijdens hete zomerdagen houden de gordijnen ook de warmte buiten en eenmaal per jaar worden alle gordijnen gewassen.........tijdens snel/droog/dagen.....
 
Het huis koel houden bij hitte is niet moeilijk.....Om 5 uur in de morgen gaan de ramen op kiep en de achterdeur open om de koele nachtlucht mijn huis in te laten stromen. Om 7 uur gaan de ramen deuren en lamellen dicht en worden de dubbele overgordijnen aan de voordeur in de gang gesloten en het rolluik op mijn slaapkamer naar beneden. Kortom alle vertrekken aan de voorzijde waar de zon al vroeg in de morgen op staat.... op zonwering stand. Aan de achterzijde is schaduw en hoeft geen beschutting. De stenen vloeren werken ook mee om het huis koel te houden...De potplanten en groente in pot die op het hofje staan krijgen tweemaal per dag wat water, heel vroeg en heel laat.....We passen ons aan, aan het klimaat en als het kan houden we een korte siësta op het heetst van de dag........Even op bed liggen in de koele donkere slaapkamer doet wonderen....
 
Tijdens hete zomerdagen denk ik steeds aan mijn tijd in Tunesië. Ammel Heddy die om vijf uur in de ochtend naar zijn sinasappel plantage trok om er het nodige tuinwerk te doen. Hij had daar een huisje met een rustbank waar hij in het heetst van de dag kon schuilen en rusten. De witte safsari’s die de mensen bedekten waren ook niet voor niets en de wit gekalkte huizen. Allemaal zonwerend. Zonnebaden deed geen mens... alleen de toeristen en die werden voor gek verklaard. Alle Tunesiërs  waren getint inclusief mijn echtgenoot en kind en nog bruiner worden werd als niet mooi ervaren....Licht van huid en rubensfiguur was de volmaakte schoonheid....Als het vliegtuig na de zomer weer landde op schiphol was ik opeens geen schoonheid meer.........het was altijd weer een cultuur shock en Tunesië heeft me niet alleen meer zelfvertrouwen gegeven maar zeker bijgedragen aan mijn toenemend gevoel voor de rijkdom van eenvoudig leven.....
 
Annemiek