zondag 1 juni 2014

Mijmering 83 terug in de tijd en raapsteeltjes pasta met roer/ei.


Beste mensen

Een tevreden mens is nooit hebzuchtig

Hebzucht laat je niet toe
met wat ook tevreden te zijn....

Annemiek

83 Consumindermijmering.

Tip.
Afgelopen weekend ben ik een dag naar het Nederlands openluchtmuseum geweest in Arnhem. http://www.openluchtmuseum.nl/
Ik had mijn fiets bij me moeten hebben zo groot is het “museum.” Zeker de moeite waard al ga ik er nooit meer met het openbaar vervoer naar toe want naar huis heb ik 4 uur over gedaan met 7 keer overstappen.
Als jij dichtbij Arnhem woont zeker een dag het museum bezoeken....

De gegoede burgerij en de nostalgische winkeltjes zijn een pracht om te zien





maar mijn hart lag bij de dagloners die in een uitgegraven hol woonden 
 












met bakstenen op de vloer en het bed is een hoop hooi, lijkt me zalig in de zomer en prille liefde. Je kan de kinderen als die zich aandienen hutje mutje leggen. Tien op een rij want er waren geen voorbehoedsmiddelen. Pure armoe maar wie geeft erom als de man van je dromen en jijzelf jong bent en het hooi vers in het hol eh... daglonershuisje wat je mag bewonen.....Een eigen voordeur....en zomer..... werk op het land met elke dag loon ( dagloner) in oogsttijd. Dan denk je niet aan bevallingen in het vochtig hol en kindjes die sterven van de bronchitis  en de ellende.


Het was goed een Limburgse carré boerderij te zien in Arnhem, uit Geleen Kroawinkel en de communicant met de herinneringsbordjes....


 Tip 2
De raapsteel staat op het punt door te schieten dus heb ik geoogst. Enkelen blijven staan om zaad te geven voor volgend seizoen.......

 

 
 
 
Tip 3
De tuinbonen werden gecontroleerd en ze zijn nog niet dik genoeg. Lekker laten hangen want naar mijn smaak moeten tuinbonen dik en melig zijn. Ieder zijn/haar smaak.

 


Tip 4
Raapsteeltjes spaghetti met roer ei.

De benodigde spaghetti opzetten in ruim water ( ik brak de spaghetti in drie delen deze keer)

De raapsteeltjes werden gewassen en met aanhangend water opgezet. Als de groente wat geslonken is hakken maar ik doe dat door knippen met de huishoudschaar zo in de pan. Zorg wel dat je de pan niet beschadigd....

 
Ondertussen twee eitjes los kloppen met klein geknipte bieslook en iets zout/peper.

 
 
 
Maak er maar roer/ei van in wok of koekenpan door....te roeren. Laat maar even garen en bruinen en giet iets van het raapsteelvocht in een bekertje of glas en meng er een theelepel aardappelzetmeel door. Bij de groente gieten en roeren met de houten lepel. Het vocht van de groente is nu gebonden. Leuke truc voor alle waterige groenten die maar vocht blijven verliezen. Ik had nog een klontje crème fraiche  maar er kan ook een scheutje koffiemelk of slagroom bij....

 
Opdienen als volgt: Raapsteeltjes midden op het bord. Spaghetti erom heen en de stukjes roer ei erover heen verdelen.........

Je hebt geen raapsteeltjes in je tuin? Met spinazie kan het op dezelfde manier........

 Mijn leventje....
Even weg van de snelweg en kan ik relativeren en weer tot rust komen na de Catharine/Andy actie. In de keukentjes van de woninkjes in het museum zag ik dezelfde geëmailleerde pannen en potten die ik thuis heb. De vergietjes en de zinken emmers dus vroeg ik me af en toe af wat daar bijzonder aan was.

Toen ik thuis kwam leek het net museum...en ik hoefde geen entree te betalen.... De aardbeitjes en de tuinbonen zijn in mijn moestuin verder op dreef als in de museum tuin zag ik en het eeuwig moes moest daar dringend geoogst.

Af en toe ben ik zelfs in het museum vragen gaan beantwoorden die mensen stelden en misschien was gids wel iets voor mij. Ik weet wel wat van kroep en vochtige huizen, dagloners en moestuinen. De bakkerswinkel was verschrikkelijk duur....vier appelflappen voor 9,95 en 5 bokkepoten voor dezelfde prijs. Ik heb er een ijsje gekocht op een stokje voor 2,50 euro en dat was wel voldoende.

We hadden koffie mee en broodjes wat fruit en wat zoal lekker is tijdens een dagje uit.....Heel leuk waren de Amsterdamse huisjes en de Amsterdamse kroeg uit de Jordaan. Oh Johnny....zing een liedje voor mijjjjj alleen. Sta je daar te galmen en te janken aan dat buffet in die kroeg met de desso kleedjes en het verschaalde bier......omdat die mooie tijd voorbij is. Ik ben maar direct gestopt met zingen toen de echte Amsterdammers binnen kwamen. Dat Limland zingende toontje past daar niet bij.....Onderweg naar huis zat er een mevrouw in de trein die twintig minuten lang haar beklag deed aan haar medereizigster over haar dochtertje dat niet luisteren wilde en ze het kind niet aankon en ze het toch zo goed deed en bedoelde "en ze zei en ik zei en toen deed ze en zei ik en zei zij"......Je kent het gelamenteer wel..
We zaten in een stilte coupe en iedereen was in stilte met gemengde gevoelens aan het mee luisteren. Ik heb mevrouw gewezen op het woord SILENSE STILTE op het raam van de trein....Ze bood haar verontschuldiging aan de lieverd en ging op fluistertoon driftig verder met haar beklag.........het leek toen nog maar een kabbelend beekje en de medereizigers konden lezen studeren of indutten........ Vragen staat vrij nietwaar.
Het was erg druk bij het uitstappen en wachten we geduldig onderdaan het trappetje komend van de boven verdieping van de trein. Struikelde een meneer die bovenop me viel en ja die had geluk dat het geen vrouweke was van maat 36 die onderaan de trap stond. Ik voelde me echt de stormvloedkering in Zeeland of zo....

Dinsdag maken we balans op van de actie.....en lees je meer. Het geluksgevoel begint bij Cat en Andy nu binnen te dringen. Het waren ongelofelijke mooie dagen die deze mensen nooit meer zullen vergeten.....ook dit wordt vervolgt.

Annemiek