dinsdag 3 juni 2014

Mijmering 85 pizza zelf maken...

Beste mensen,

Als een vis in zijn eigen wereld op ontdekking gaat
is het laatste wat hij ontdekt....water.

Annemiek
www.consuminderhuisparkstad.nl

85 Consumindermijmering

 

Zelf pizza maken inclusief bodem begint met groenten schoonmaken en klein snijden. Je zou dit met de kindjes kunnen doen of met je partner of met vrienden. Als verjaardag bezigheid of personeelsuitje....of gewoon op een doordeweekse dag.

Iedereen kan zijn plekje op de pizza vullen met wat maar de voorkeur heeft. Er kan als eerste op het deeg een blikje tomatenpuree verdeeld worden, maar wij gaan voor overrijpe tomaten die we kregen van de PLUS ( niet meer verkoopbaar) en we vriezen ze direct in als we ze krijgen. Er komen altijd gesnipperde uien op en champignons en zeker gesnipperde paprika in drie kleuren.  De eerder geraspte blok aanbieding kaas in kleine porties ingevroren, waarvan we twee zakjes nemen want het worden twee mega pizza’s. Er waren twee kleine courgetjes met beschadigingen gekregen van de PLUS

De tomaten op het laatste moment uit de vriezer nemen en even in een bak water leggen.

De champignons werden afgeborsteld en heel kort even in het vergiet onder de kraan gehouden want champignons nemen water op en dat willen we niet.

Nu de tomaten van velletjes ontdoen en met een kartelmes in dunne schijfjes snijden en dat lukt perfect zo half ontdooit.


Alle groenten in het geheel wassen en dan pas in kleine stukjes snijden dan verlies je geen vitamientjes.

De paprika middendoor snijden,  zaad eruit en dan wassen voor je hem klein snijdt. De courgetjes wassen en met schil snijden.

 Uit mijn tuin heb ik verse kruiden meegebracht basilicum tijm en wat lavas ( maggiplant)
De tijm van de stengels rissen en alle kruiden klein snijden of knippen.
Je hebt geen verse kruiden? Neem maar gedroogde pizzakruiden of herbe de provence....

 

Alles klaar staan? ......dan het deeg.

 

Meng in een kom:
250 gram kwark ( half bakje op goed geluk meten) en als je die niet hebt 250 gram yoghurt en dat is ongeveer een flinke beker.
Gewoon op goed geluk meten....
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
snuf zout
1 ei en als je geen ei hebt neem maar een eetlepel melk extra.
1 zakje bakpoeder.

Alles mengen met een houten lepel en iets minder dan een pond bloem ( ook op goed geluk) toevoegen en kneden maar...

Kort kneden en de benodigde bloem toevoegen om een deeg te verkrijgen dat loslaat van je handen....

Rol het deeg uit met de deegrol en keer de plak steeds... om een zeer dunne bodem te verkrijgen.

Rol de plak ongeveer op de grootte van het bakblik....

Het bakblik heb je van te voren met bakpapier belegt maar nog beter is duurzame folie kopen die steeds hergebruikt kan worden. Ze gaat wel tien jaar mee bij goed gebruik. Het bespaart je eurootjes van steeds weer opnieuw papier folie maar ook aangebakken bakblikken die niet meer schoon zijn te krijgen....De folie veeg je met een vaatdoek zo af en hoeven niet ingevet te worden......Te koop bij BLOKKER en misschien action?

Deeg op de plaat en de overhangende lapjes deeg afknippen met de keukenschaar en weer “opplakken”waar een beetje deeg tekort is.
 
Tomaten erop of tomaatpuree.
dan courget en champignons,
vervolgens gesnipperde ui want ui bovenop verbrand....
dan de helft van de geraspte kaas en de paprika
tot slot de overige kaas en in de oven op 180 graden.

 

De oven hoeft niet voorverwarmt en nee ik ga niet zeggen hoelang want elke oven is anders.






Als de deegrand lichtbruin is, is de pizza goed....kijk maar op de foto het pizzastuk op het bordje.

En ja........om de duurzame folie te sparen knip ik met de keukenschaar de pizza in stukken........

 

We namen de ingrediënten voor het deeg dubbel omdat we twee pizza’s wilden maken.

 

Tip 2
Nelly is een van de vrijwilligers die al bij ons werken vanaf 2009. Ze is de gastvrouw van het consuminderhuis elke vrijdagmiddag aan de grote tafel. Op vrijdagmiddag is iedereen die aan het huis verbonden is welkom om even te komen buurten en Nelly houdt toezicht op de koffie en thee en doet klussen die zittend aan tafel gedaan kunnen worden.

 
Ze kraakt noten letterlijk en figuurlijk en oude schuim matrasjes worden door haar in repen geknipt en die repen weer in vlokken om kussens te vullen die gemaakt van oude lapjes gevuld worden en daarna gewassen. De vlokken waar misschien nog vlekken opzaten zijn nu schoon. Prachtige stevige kussens die je maakt in elk gewenst formaat.

Ik heb er twee mega formaat van op mijn tweezitsbank waar ik in de kussens kan gaan hangen als ik niet meer zitten kan, laat op de avond....

Mijn leventje....
Komende vrijdagmiddag hebben we in het consuminderhuis REPARATIECORNER zie onze website www.consuminderhuisparkstad.nl dames en herenkapper en mensen die computers nakijken en elektrische apparaten. We bakken appelcake voor bij de koffie zodat de geur door het huis trekt....de geur van gezelligheid en vredigheid van samen zijn en ervoor gaan.........

De zon zal naar binnen schijnen en op het pleintje achterom zitten de mensen te keuvelen beschut achter de zee container. Er worden nieuwe kapsels uitgeprobeerd en Henk zijn twee ouwe computers worden misschien wel eentje die het nog doet.... Ik heb een lamp gekregen van Hanne-Marie uit de vijftiger jaren en daar moet het snoer van vernieuwd worden.

Er is nog zo’n touwig draad om de kabel en dat brengt brandgevaar.... Doet me denken aan mijn eerste hanglamp van varkensblaas die in mijn flatje hing toen ik 20 was. Touw om de bedrading dat was in met een touwkwast tegen het plafon waar opeens de hens in ging. Heb ik een kan water tegenaan gegooid zo snel het ging....De lamp is nooit meer aan gegaan....

Ik had in die tijd een echtgenoot die het voor elkaar kreeg de te lange TV kabel waarvan de stekker in het stopcontact zat gewoon met de schaar door te knippen. Of de TV het nog deed weet ik niet meer....er was wel een steekvlam. Er waren in die tijd mega kasten van “eiken”spaanplaat van 3,50 meter lang en kamerhoog. Er was een “bar”in en de TV en stereo in de kast met uitsparingen voor de geluidsboxen. Die kast vullen was een hele klus, zoveel servies had ik niet. Een pers op tafel en een doos met sigaren en sigaretten voor het bezoek. Het zware bankstel met groene bekleding dat niet zo besmettelijk was. De hele inboedel plus slaapkamer vloerbedekking en eethoek voor 4000 gulden weet ik nog.... Daar hadden we jarenlang voor gespaard.... Ik heb de hele mallemolen achter gelaten na twee jaar “huwelijk” en de breeveertien gekozen....ik ging weer even jong en vrij zijn en studeren en werken tegelijk en vooral LEVEN ....om een stukje jeugd over te kunnen doen dat ik gemist had in het strakke keurslijf van het van Deursen regime. ( zie boek twee OVERLEVEN onderweg naar vrijheid.) Hopelijk had de nieuwe mevrouw van meneer dezelfde smaak....van eiken bankstellen en touwlampen en leefden ze nog lang en gelukkig.....

Annemiek