donderdag 29 mei 2014

Mijmering 82 en er is licht aan het einde van de tunnel

Beste mensen

Er is nog zomer en genoeg
hoe zou het loodzwaar tillen zijn wat een gezwoeg
als iedereen niet iedereen terwille was
en iedereen niet iedereen op handen droeg....

En iedereen droeg en draagt nog steeds
De laatste loodjes....het einddoel al een beetje in zicht
Ik ben zo trots op jullie...

Annemiek
 
82 Consumindermijmering.
 
Tip.
Moeder natuur geeft aan wat er op het menu staat....en dat is goed want alles is vers en lekker zo uit de moestuin. Peultjes en sla en opeens heel veel glaskoolraapjes  zijn oogst klaar. Knolletjes zijn prima als aardappelvervanger en deze keer wordt het een derde aardappel twee derde koolraapje om puree van te maken....
 Tip 2
Aardappel en koolraapjes schillen en in stukjes snijden maar wel een schijf koolraap heel laten want die gaan we later bakken....
Zet schijf en stukjes knol/aardappel op in weinig water en iets zout. Als de schijf beetgaar is verwijderen en de stukjes aardappel/koolraap verder laten garen.
 
Ondertussen de peultjes beetgaar koken en uienringen snijden en bakken in olie.
Als de uien lichtbruin zijn, de glaskoolraapschijf met bouillonpoeder (of andere kruiden die je wil gebruiken) bestrooien.
Bak de schijf maar in de wok tussen de uienringen en keer de schijf als de ene kant bruin is, Leg plakjes kaas op de schijf en daarop wat uienringen....
 
 
Puree maken van de glaskoolraap en de aardappel en daarvoor gebruik ik het opgevangen kooknat klontje boter en nootmuskaat.
De sla en de peultjes maken het af. Yoghurt met aardbeitjes uit de tuin........Zaaaaaaalig menu.
 
Tip 2
Ik kreeg een journalist op bezoek die een artikel schrijft over licht water en aarde. Hij heeft mijn boek gelezen en wilde graag meer weten over MIJN binding met de aarde. Dan geef je de man een lekker consuminder gebakje van aardbei uit de tuin om te aarden of zo... Plak goedkope cake ( iets meer dan een euro voor wel 20 plakken)  beetje zelfgemaakte confituur wat aardbeitjes en weer confituur. Er kwam slagroom op maar dat hoeft niet en meneer vroeg waarom het feest was..... Een consumindermens heeft altijd feest..........die zit voor een duppie constant eerste rang....
 
Tip 3
Er komt bezoek en dan gooi ik de stofzuiger een minuut door den hert ( Brabants dialect) en verstop de afwas in de grote pan op de buiten afwasplek. Bezoek wordt niet geacht in grote pannen te neuzen die nostalgisch staan mooi te wezen op het hofje.... Schoon aanrechtje heeeee. ZELF GEDAAN...
Ondertussen weekt de vuile vaat in de pan waar het afwassopje van gisteren de troepjes losweekt.
Ik was maar EENMAAL per dag af laat in de avond net voordat de woensdagvriend telefonisch de dag met me doorneemt...
Het is een soort tijdmanagement. Eerst een rotklus en dan wat aardigs......wat liefs.
 
 Tip 4
De klimcourgette planten haken met hun rankjes aan het hekwerk. De kippenren met goed bemeste grond is een pracht voedzaam plekje.......
Waar de kipjes Blanche en Willemijn liepen groeien courgettes die met volle handen worden uitgedeeld aan de medemens in nood....komende zomer.
 
Tip 5
Zie je hoe mooi uit de tocht ik zit in mijn zitje? De haag van tomatenplanten in kuipen zijn een natuurlijk windscherm...
Onthouden voor volgend seizoen of nu wat potten schuiven?
 
Mijn leventje....
Ik ben een beetje de kluts kwijt...... Ik ben ontroert en eigenlijk helemaal van de wap. De actie van Cat en Andy wordt een groot succes dat is duidelijk. Op dit moment is er iets meer dan 4000,00 euro binnen en komt het einddoel in zicht....... Nog een dikke 660 te gaan. Cat huilt maar....nu van geluk. Ik ben jullie allemaal zooooooo dankbaar. De laatste loodjes zullen ook wel lukken denk ik want er komt nog binnen en is er licht voor deze mensen aan de horizon........maar ze beseffen het nog niet echt daarvoor was het te zwaar en te ongelofelijk deze dag dat al die mijmeringfans dit zwaar beproefde echtpaar heeft gedragen...... Ik ben er stil van en zend een gebedje naar “Hij die de sla laat groeien”.
Ik hou jullie op de hoogte van de gang van zaken en ik denk aan de kindjes die nu vrolijkere ouders krijgen.
Ik denk aan het spaarpotje wat ze nu kunnen gaan aanleggen om later een huurhuisje ergens te huren met een klein tuintje... dat zal toch wel ergens zijn betaalbaar....weg van die rotflat waar de kindjes bij elkaar op een mini zijkamertje liggen. Ik denk zoveel.......maar moet daarmee maar stoppen en zoek mijn fles met port op en drink een glaasje op deze actie die wel goed zal komen........Ik blijf er stil van.......
 
Liefs.... dankjewel vanuit het diepst van mijn hart
Dat jullie meedroegen en nog dragen de laatste loodjes...
Ik kan nu al zeggen: WE GAAN HET REDDEN!!
 
Annemiek