donderdag 1 mei 2014

Mijmering 66 Luxe bloemkoolsoep en duurzaam schoonmaken


Goedemorgen mensen,

Geluk komt voort uit de herkenning wie je bent.
Vrienden helpen daarbij...
ze bevestigen je bestaan.
Ongelukkig zijn komt voort
uit verwarring over wie je bent.

Filosoferen over wat bij je past JE ZIJN
kan het best in stilte
met je handen in de aarde.....

Annemiek


 

 66 Consumindermijmering 1 mei 2014.

 Tip.
De kapucijner planten bestormen de wilgenschermen. Alweer tien cm gegroeid. Met reepjes panty benen worden ze weer vastgezet want gebroken planten brengen niet veel oogst.





 Tip 2
Consuminderen is o.a. onderhouden maar wel met vakmanschap....
Eenmaal per jaar maak ik mijn witte poort schoon achterin mijn tuin. Er is iemand overheen geklommen en de schoenstrepen en voetafdrukken stonden op het wit. Met CIF zou je zeggen maar ik werk niet met CIF. Dat maakt de lak maar ruw en gaat het vuil er weer sneller inzitten. Steeds meer vuil en steeds sneller na vele schuurbeurten. Eenmaal per jaar op zijn elfendertigsten poetsen is voor mij wel voldoende...Dus werk ik met vakmanschap....

 Sopje maken met enkele druppels afwasmiddel in een emmer warm water. Pure SUNSODA op een zacht nat sponsje en soppen maar. Naspoelen met ( regen) water en dan komt de tip...

Met een zachte natte doek met autowas de hele poort in de was zetten en opwrijven met een oude panty....

 De lak is niet beschadigd dor deze manier van schoonmaken en vuil valt zo van de poort. Het is zelfs de reden waarom de schoenstrepen gemakkelijk waren te verwijderen. Jawel door de was van vorig jaar en is het vernielende schuren overbodig.

Er is nu een lamp bij de schuur die de klimmers in het licht zetten...Ik overweeg een camera.



 Tip 3
De pas gewassen ramen met name de kunststof kozijnen werden op horizontale vlakken wederom in de was gezet. Zwarte druipers van regenwater die bij het wassen niet helemaal weg gingen zijn nu verdwenen. Door de waslaag heeft vuil minder vat en eenmaal per week met een zachte doek de kozijnen stoffen lijkt het erop of elke week de ramen zijn gewassen. Dat ramen wassen gebeurd bij mij maar eenmaal per zes weken of zo. Afstoffen is gemakkelijker..........Er zijn wel leukere dingen om te doen.




 Tip 4
Super de luxe bloemkoolsoep van mijn biologische bloemkooltjes.
Maak je ook een mega grote pan? Om in porties in te vriezen.....voor de drukke dagen. Broodje gezond erbij en voilà......

 Ingrediënten:
1 mega grote bloemkool of twee middelmaat.
1 grote aardappel
15 gram boter
1 eetlepel olijfolie
1 ui
1 liter water
halve liter melk
half doosje slagroom
per persoon twee blaadjes bloedzuring of groene zuring.
2 eetlepels bouillonpoeder of blokjes.
kaviaar desgewenst ( en laat ik die nu net niet in huis hebben)


 
 


 De olie boter gesnipperde ui en de klein gesneden bloemkool in een grote pan.
Bouillonpoeder en water toevoegen en aan de kook brengen.
Als het water kookt de melk toevoegen en op laag gas aan de kook brengen zodat de melk niet gaat schuimen.



De deksel van de pan half open met een houten lepel ertussen gelegd. Er moet lucht bij.....



 De bloemkool gaar? De blender erdoor en de soep door een fijnmazige zeef drukken met de bolle kant van een pollepel.
Prachtig zijde zacht soepje...alleen geserveerd bij vijf sterren restaurants. We gaan niet voor minder... maar wel bijna voor nop



uit die prachtige moestuin....
Op smaak maken met peper/zout/versgemalen nootmuskaat.
De slagroom erdoor roeren.




 De steeltjes van de bloedzuring en fijn geknipte blaadjes midden op de soep in de soepkop. En ja daar kan de kaviaar op.......
Maar daar doen we niet aan....die was trouwens net op.
Je hebt geen bloedzuring?
Dan fijngesnipperde kruiden erop. Kijk wat je hebt...

Tip 5
De stronken van de bloemkool en de restjes ui stengels worden in stukjes gesneden en geknipt en krijgen een plekje in de soepdoos in de vriezer. Misschien heb ik volgende week een wortel over of een tomaat wat selderijknol of weetikveel....en maak ik een soepje.....




 Tip 6
Komende vrijdag is er weer reparatie corner bij ons consuminderhuis......Zie onze website www.consuminderhuisparkstad.nl

 Mijn leventje.....
De groeimaand in zicht wordt mijn hofje steeds groener. Alleen de smalle klimboontjes zijn niet helemaal goed opgekomen maar ik heb meer dan voldoende zelf geteeld zaad, dus zaai ik opnieuw. De poort en de ramen zijn gewassen en het hofje weer geveegd en kan ik zo genieten van ma natuur die nu de regie heeft overgenomen. In de ren van het kippenhokje groeien in razendsnel tempo de klimcourgettes op de rijk bemeste aarde. Ik weet niet hoe het worden zal maar we zien wel.... Ik kan komend seizoen al die mensen van de crisis broodlijn ruim van courgettes voorzien denk ik wel. De uien van de heuvel in Schalbruch erbij. Uien zijn de basis en body van de meeste vegetarische maaltijden. Knoflook krijgen we ook regelmatig binnen van PLUS en komt het helemaal goed met die soepjes...

 80% van de beschikbare grond is ingezaaid en van pootgoed voorzien. Even pas op de plaats en denk ik alles door. Kan er nog witlof gezaaid? Is er plaats voor? En de boerenkool kan binnenkort gezaaid op een zaaibed. Waar de bloemkolen stonden ( er zijn er nog twee) kan zomerprei of zo... of kies ik voor iets anders? Waar moet de rode sla komen de chicorei die zo mooi de herfst kleuren zal.  Er is nog een stukje waar de chioggia gezaaid kan worden. Dat zal komend weekend moeten gebeuren anders wordt het te laat....... Maandag gaan we met alle mensen van de moestuin van het consuminderhuis bonen zaaien EN WIEDEN dus als je dit leest weet je er alvast van.....Een mevrouw is nog in winterslaap lijkt het wel. Ze heeft paardenmest op haar perceeltje gegooid en dat was het dan. We zullen haar wakker moeten schudden en ik wil niet in haar schoenen staan met zoveel goed bemest onkruid....... Alles moet geleerd worden....

En als je het allemaal niet meer weet bestel dan maar mijn boek DE EERLIJKE MOESTUIN van Annemiek. http://www.bruna.nl/boeken/de-eerlijke-moestuin-9789058776198?gclid=CNHktMjgiL4CFUf4wgodcSIARw te koop bij onze plaatselijke boekhandel of http://www.genoeg.nl/genoegreeks/de-eerlijke-moestuin

Google de titel en geniet......van alle reacties. Nog eentje? http://inenomdekas.wordpress.com/2014/03/11/de-eerlijke-moestuin/

De moestuinkalender in het boek helpt je verder van maand naar maand....en ma natuur helpt je mee.

 Annemiek.