dinsdag 1 juli 2014

Mijmering 102 courgette reifkoekjes, courgette met pasta en verplaatsbaar klustafeltje op hoogte...



Beste mensen,

De reis van duizend mijl moet met een enkele stap beginnen
en wie begint te lopen heeft de weg al voor de helft volbracht....

Annemiek.
 
102 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Er zijn vele recepten met courgette en vandaag twee daarvan met hierbij de eerste: Reifkoekjes van courgette.
Ingrediënten:
1 ui.
kleine jonge courgettes.
bloem.
snuf zout.
1 ei.
 
 
Snipper de ui en rasp de courgette met schil. Voeg een ei toe en een snuf zout en meng alles. voeg de nodige bloem toe zodat je een samenhangende massa hebt. Zonnebloemolie in de wok en hoopjes courget/prut iets van elkaar in de olie leggen. Eventueel iets plat drukken en op hoog gas dicht laten schroeien omdraaien en op laag gas garen.......
 
Tip 2
Een kennis had een strijkplank over en daar wacht ik al een tijdje op. Van dekje ontdaan en overtrek is de strijkplank nu mijn verplaatsbare oppottafel, gereedschap bijzet tafel, schilderplatform voor kleine klusjes en mijn schoenpoetsplek buiten op stahoogte en eventueel op zithoogte. De mens met scoliose kan geen beter verplaatsbare klustafel hebben. De strijkplank vind een plekje in de schuur......ingeklapt.
 
Tip 3
Na regenbuien en alle regentonnen vol worden de waterklussen gedaan. Met een hergebruik afwassopje werd mijn fiets gepoetst met een oude afwasborstel en met de gieter met regenwater nagespoeld en in de zon gedroogd.....hergebruik ten top.....sop en hemelwater.
 
Tip 4
Op de rommelmarkt van het Waubachs dorpsfeest kocht ik twee beschadigde houten kippen voor 3,50 euro. De kippen werden af gewassen en na droging met zonnebloemolie ingewreven en zijn de meeste beschadigingen nog amper zichtbaar. Wrijf met een zachte doek je houten tafel en stoelen in met olie en zet je leren bank in de olie......krasjes zijn bijna niet meer zichtbaar in het hout en het leer wordt soepel zodat de eventuele kleine scheurtjes niet verder scheuren........Leer is huid en moet in de olie af en toe, dat hoeven geen dure producten te zijn die de commercie ons aan probeert te praten...
 
Tip 5
Nog een courget recept? Pasta met courget.
Ingrediënten:
Twee kleine courgettes en een ui.
Biologische volkoren pasta ( of gewone)
Snuf zout en twee eetlepels pesto.
Geraspte kaas (belegen)
wat snijbiet of rucola.
 
De ui snipperen en roerbakken in de wok. De courgettes vierendelen in de lengte en in schijfjes snijden. Water opzetten voor pasta. Meten is weten dus nam ik een beker pasta.
Pasta koken al dente. De courgette in de wok bij de ui en roerbakken. Nee geen zout want er zit voldoende zout in de kaas en de pesto. De snijbiet ( of rucola) van steeltjes ontdoen met de keukenschaar en in flitters knippen. Als de pasta gaar is de pasta courgette en de snippers snijbiet met de pesto mengen en iets kookvocht van de pasta en een minuut op hoog gas alles omscheppen. De snijbiet wordt nu ietsje zachter..... Op het bord of kommetje de geraspte kaas erover strooien. Dubbele maaltijd zoals je ziet.......Warm rond de middag en koud/lauw in de avond maar dan zonder kaas met wat schijfjes tomaat en/of komkommer. Pasta salade heet dat.
 
Tip 6
Komende vrijdag hebben we als thema vlaaien bakken tijdens de kook/bak workshop. Ieder die aangesloten is bij consuminderhuis PARKSTAD kan meedoen... wel even aanmelden......
 
Mijn leventje....
De koelkast is weer uitgewassen en de besteklade uitgesopt terwijl Monique mijn aangelopen zusje de laag bij de grond klussen deed. Het hoeft maar gedaan te zijn en mijn huis is weer schoon. SUNSODA hoog in top. Mijn fiets gepoetst inclusief de fietstassen van binnen waar een bakje courgette soep in omgekieperd was. De deksel van het bakje zat niet goed vast denk ik.
Al die rampjes passen bij mij en ik raak er niet ondersteboven van. Na de huispoets gaan we dan elke dinsdag gezwind naar de PLUS met de auto van Monique om de broodlijn te doen. Vier kratjes prachtige groenten met een “blutsch”of overrijp fruit hamblokjes ( grrrrr) deze keer en bergen bonen met een plekje. Er was een halve krat overrijpe bananen en die worden van schil ontdaan in schijfjes gesneden en in zakjes ingevroren voor de smooty”s maar dat doen de mensen zelf wel thuis. Bij de JUMBO kregen we een krat zuivel o.a. melk met fruitdrink, stroopwafelpudding ( hoe komen ze erop) en appel/kaneel pudding. Het zijn Goddelijke giften voor de mens die geen leefgeld heeft. Er was brood in de vriezer met de hopen en we konden weer delen en blij maken zoals we zes dagen in de week doen. Ik galm dan die blijheid uit door tegen een mevrouw te vertellen dat de dure toetjes zomaar gratis aangereikt worden van een kwaliteit die je normaal niet kopen kan door de “armoei.” Ik vraag aan een andere mevrouw hoe haar gekregen fiets het doet en galm verder hoe goed we het hebben.......
Er komt een mevrouw met drempelvrees schoorvoetend het consuminderhuis in voor de eerste keer. Vier kinderen en een zieke man thuis en schulden al tien jaar door van alles en nog wat....tegenslag en natuurlijk verkeerd bestedingspatroon. Ik retteketet verder en galm over een vergiet of pollepel die misschien nodig is en je niet bij de BLOKKER koopt maar in het consuminderhuis meeneemt. Alles is gratis maar niet voor niets en we hebben nog een huishoudelijke medewerkster nodig en in kring 28 is nog een plek. Als je nou die man eens op die kinderen laat passen af en toe en je komt hier eens iets heeeeeel anders doen? Mevrouw voelt wel iets voor mijn rozengeur maneschijn verhaal en komt donderdag werken en over een twee weken in kring 28. Ik vul een boodschappentas uit het winkeltje met SODA SUNLIGHT EN HET RECEPT en vele basisproducten zoals rijst pasta afwasmiddel olie boter en en... “Ach kind, het is zo leuk hier een tweede thuis te vinden.” Mevrouw gaat blij naar buiten gepakt en gezakt en ik sleep mijn moede lijf de trap op waar de koffiegeur me tegemoetkomt en ik retteketet naar Carry dat het zo heerlijk is dat ze al aan het werk is met kleding sorteren en we het zoooooo goed hebben met die koffie en zo die ze steeds zet........ We werken twee uur gestaag door met veel gelach en ik weet dat ik te voet naar huis moet want de fiets is bij de fietsenmaker voor een grote beurt en zo.... Op de een of andere manier kom ik thuis met tellenmeditatie en een liedje neuriënd “De paden en de lanen in...” Thuis val ik op een tuinstoel en tel mijn zegeningen van een schoon huis en Floortje die zoentjes geeft zomaar....... Dan moet ik te voet naar de fietsenmaker en hoe ik daar kom wil je niet weten maar hoe mooi en prachtig is mijn fietske weer top gemaakt........Ik stel aan de jonge meneer voor om hem een zoen te geven maar hij is daar niet voor helaas. Ik stop 15 euro in de fooienpot en rij stralend de heuvel op naar huis en het hofje van EDEN zoals Jo wel eens zegt........
 
Wat hebben we het goed.....als onze glazen halfvol zijn....al dat gezeur...wat moet je ermee.
 
Annemiek.