woensdag 2 juli 2014

Mijmering 103 zaden telen en kruisbestaartjes....




Beste mensen,

Bijna elk succes is gegrond op een voorafgaande mislukking.
Dus durf te falen.....

Annemiek
 
103 Consumindermijmering 2014.
Tip.
Zaden telen doe ik tussen groente telen door. Tijdens het oogsten alweer denken aan seizoen 2015. Anticiperen heet dat....
Bieslookzaad staat als eerste zaad deze zomer op de glazen tafel onder het afdak. Het is mijn zaad verzamel tafeltje en in oktober is het tafeltje vol.
Waarmee?
 
Het pastinaakzaad is al aan het bruinen en is ontstaan doordat ik enkele pastinaken na de winter heb verplaatst naar een beschermd hoekje waar ze in hun tweede groeijaar zijn doorgeschoten en in bloei en zaadvorming zijn gekomen.
 
Met het rucolazaad komt het ook goed. De zaadhulsjes moeten nog van groen naar bruin rijpen. Er is alweer jong grut opgekomen en in een pot staan de kleuters rucola waar ik weldra weer van kan knippen. Van zaad naar baby'tjes kleuters en weer volwassen plant die oogst en zaad levert.  Ik heb de rucola in verschillende stadia en zo hoort het. Een jaartje oefenen en dan lukt het wel.
 
 De sperziebonen.......laat ik twee struikjes ( plantjes)  van ongemoeid dus on/geplukt om de bonen te laten rijpen dikken en drogen.......tot zaad voor volgend jaar dat duurt wel tot september.
Slim is dan de plantjes voor zaadteelt te kiezen die het minst in de weg staan.....tegen een afrastering of zo.
 
De kapucijners zijn al aan het drogen aan de plant. De plant is duidelijk uitgeput en de bladeren kleuren al iets geel. Over een week trek ik de planten uit de grond maar laat ze aan de afrastering hangen met de wortels boven de grond, dan drogen de kapucijnerpeulen nog sneller.
 
De peultjes van hetzelfde laken een pak. Ze mogen aan de planten drogen. Zaad voor volgend seizoen.
 
De mooiste bolcourget laat ik doorgroeien dikken en rijpen tot oktober of zo aan de plant. De bol wordt geel en de schil keihard.......zaadbommetje.... voor het nageslacht. Pas als de bol geel is wordt hij van de plant gehaald om verder te drogen op het stoepje of ergens op een bankje voor de sier. Net voor de vorst kan hij naar binnen en wordt tijdens de winter een keertje open gezaagd om de inmiddels dikke zaden op krantenpapier te drogen te leggen.........
 
Tip 2
De vergiet met eierschalen werd te vol en heb ik weer een lading gemalen in de moulinex..... Zeer fijn gruis dat te drogen werd gezet in de zomerzon.......Na droging komt het spul in een zak om in de late herfst als kalk op de moestuin en borders te worden gestrooid. Kalk moet de aarde hebben om de verzuring tegen te gaan en goed gezonde grote oogst te kunnen brengen......
 
Hoe maak je kruisbestaartjes?
Taartvormpjes invetten en met bloem bestuiven.
Maak een zandtaartdeegje van 150 gram suiker 250 gram roomboter, zakje bakpoeder snuf zout en een ei. Er komt bloem bij ongeveer 250 gram om mee te beginnen en langzaam aan meer tot het deeg loslaat van je handen. Rol het deeg uit tot een dunne lap en beleg de vormpjes ermee. Afbakken in een voorverwarmde oven op 180 graden tot de bodempjes lichtbruin zijn....
 
Kruisbessen plukken en met de schaar de “kopjes en kontjes” afknippen en de besjes in een pannetje aan de kook brengen met een eetlepel water. In een kopje een eetlepel water mengen met een halve eetlepel aardappelzetmeel en dit bij de besjes voegen ( in etappes) Weer aan de kook brengen Het sap is nu gebonden. De vulling op de gedeeltelijk afgekoelde bodempjes en af laten koelen. Slagroom erop spuiten.....
 
Mijn leventje....
Ma natuur heeft de regie van mijn tuin overgenomen en heeft af en toe vreemde kronkels waar ik met verbazing naar kijk. Ze zaaide een violengezichtje in een hoekje tissen de klinkertjes en liet een prachtig bloempje ontstaan op de rand van Floortjes drinkbak. Ze joeg de Oost Indische kers de hoogte in en de klimbonen naar drie meter hoogte langs de beton vlechtmat. Een bonenpergolaatje ging buurten  en sloeg een arm om de peterseliemand. Misschien krijgen ze wel een relatie samen......Peterselieboontjes als kindjes. Elk jaar is mijn tuin weer heel anders omdat ma natuur tegen juli de regie gewoon overneemt.......
 
Annemiek.