zondag 25 februari 2024

Mijmering 28 vegetarische erwtensoep "linzertorte" oefening baart kunst en een lichtje bij de achterdeur...

Beste mensen,

De essentiële dingen van het leven zijn gratis...

De zon en vriendschap, de komende lente en het lied van een vogel.
De groei van de plantjes en binnenkort de geur van sering...

 

Annemiek.

Mijmering 28 2024.

 

Tip…Driftig oefenen bracht resultaat en zijn mijn benen zo krachtig dat ik al langer kan staan.
(linker onderbeen uitgezonderd) 

Jawel… zonder me krampachtig met beide handen vast te moeten houden. 

Dat betekend handen vrij om bijvoorbeeld linzengebak proberen te maken van het deeg recept linzertorte oftewel zand/taartdeeg…

Ingrediënten pompoen/sinaasappel taart of appeltaart.

250 gram boter of margarine of halfom

150 gram suiker

Snuf zout

1 zakje bakpoeder

Ongeveer 800 gram bloem

1 ei

Flinke scheut melk

Taartvulling en dat kan abrikozenpulp zijn of appelstukjes met kaneel en witte rozijn geblancheerd of zoals bij mij:

 Zelfgemaakte pompoen/sinaasappelconfituur.

Werkwijze: Ongeveer een halve kilo bloem met de suiker zout en de bakpoeder droog
mengen.

Het ei de boter en een scheut melk erbij. Ik had geen heel pakje boter en werd aangevuld met meer melk en niets mis mee.

De boter met twee messen in kleine stukjes snijden en met je handen kneden. 

Steeds bloem toevoegen of melk tot het deeg loslaat van je handen…

Driekwart van het deeg uitrollen en een bakblik erop zetten. 

Zoals je ziet heb ik bakpapier hergebruikt en dat kan best. 

Langs het bakblik werd het deeg uitgesneden en kon het stuk maatwerk deeg zo in de vorm.

De zijkantjes bijwerken eventueel met de schaar en met een vork het deeg inprikken. 

De vulling kan erop…

Met twee messen de rest van het deeg in kruimels snijden, 

eventueel knippen en de kruimels op de vulling leggen.

Genoeg is genoeg en heb ik een flapje gemaakt van een restje 

deeg. 

Lekker met een kop koffie straks…

Baktips…

Met een krabbertje geknipt uit een plastic emmertje werd het aanrecht afgekrabd 

om daarna gemakkelijk te reinigen met de vaatdoek zonder dat die vet wordt. 

Oude bankpasjes doen het ook.

Natte theedoeken drogen snel… opgehangen aan de ovendeur…

Tip 2… De loeizware tuintafel moest een meter verplaatst, om plaats aan mijn krat tuintjes te geven. Het tafelblad ligt ook nog los erop.

Daar zijn truukjes voor zonder over de grond kruipend aan die poten te gaan trekken.

Een dik touw werd uit de schuur gehaald en (zie foto) enkele keren om de poten gewikkeld.

Even tellen 1 2 3  en tegelijk aan weerskanten trekken. 

De tafel schoof zonder veel moeite op de plek waar hij komen moest.

Tip 3…Van alles in huis om erwtensoep te kunnen maken maar wel vegetarisch.

Ingrediënten:

1 flink pak spliterwten

1 dikke ui

3 tenen knoflook

3 prei of 2 dikke

1 grote pastinaak of 2 aardappels

Halve knolselderij

Bladselderij

Voor elke liter water 2 groentebouillon.

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten in iets olie 

en de gesnipperde knoflook iets later toevoegen. 

Afblussen met twee liter water en de erwten toevoegen plus vier bouillonblokken.

De schoongemaakte groente wassen en klein gesneden toevoegen. 

Heb je geen pastinaak neem dan aardappels.

De soep van kookpunt op lage pit laten garen. 

Al snel bleek de soep te dik te zijn en werd een halve liter water en 1 bouillonblok toegevoegd.

Erwtensoep houd je lijf lang warm en met een stuk grof donker brood 

geven de erwten de plantaardige eiwitten beter vrij (vleesvervanger). 

De niet vegetariër kan een rookworst in stukjes aan de soep toevoegen.

Mijn moeder deed vroeger de voetjes van een varken 

of een stuk enkel of hiel van dergelijk beestje in de soep… 

Ik moet er niet aan denken…

 

Mijn leventje… Door het goed oefenen heb ik elke ochtend vier uur kracht gekregen naar believen in te vullen. 

Een uur is al weg voor opstaan verzorgen wassen aankleden en ontbijten.

Blijven drie uur over om te klussen of hobby of wat ik maar wil. 

Elke ochtend direct na het ontbijt zal ik wel aan moeten pakken om op het niveau te blijven dat ik heb behaald… 

In bed of een stoel hangen is verlies van conditie…

Zondagochtend was dat erwtensoep koken en troep van de hof opruimen. 

Elke dag wil ik een krat vullen met plastic bekleding en aarde.

 Een zwarte vuilniszak opengeknipt aan een zijkant en beneden past precies in een krat.

Onderin de bodem wat gaatjes knippen waar gietwater en regen door weg kan lopen, om zure grond te voorkomen. 

Elke krat komt op vier klinkers…

Onderin de krat goedkopere aarde en bovenin kwaliteit potgrond (POKON) 

Omdat de zijkanten van de kratten iets lager zijn dan de kop kanten heb ik een lege potgrondzak in twee geknipt.

De dubbelgevouwen stroken werden aan de zijkanten in de krat gestoken met als resultaat verhoogde zijkanten.

Zaterdag klusdag kwamen Hub en Petra een lamp ophangen


bij de achterdeur. De kabel door de muur naar binnen werd aangesloten op een stopcontact.

Er zit een aan/uit knop op de stekker zodat de lamp gemakkelijk aangezet kan worden. 

Als het donker wordt gaat de knop op aan en dat wil zeggen als iemand naar binnen of buiten wil sta je in het felle licht…

 Iemand met verkeerde bedoelingen zal wellicht het hazenpad kiezen en 

ik kan gemakkelijk het sleutelgat vinden bij thuiskomst in het donker… 

Weer een klus geklaard…Dankjewel Hub en Petra…

Annemiek