zondag 18 februari 2024

Mijmering 25 zaaien binnenshuis, Akram, en een snelle pastasaus voor een luie zondag...

 

Beste mensen,

Mensen kunnen ervaringen hebben
waarvoor geen woorden bestaan...
 

Annemiek. 

Mijmering 25 2024

Tip… Sla is een vroegkiemer en kan je nu al buiten zaaien in de koude kas. Zo’n ding hoef je niet te kopen en heb je zo gemaakt door een glasplaat op een pot wasteil of bak te leggen. 

Of…een stuk plastic erom binden met een touw of panty.

Onderin de wasteil zijn potscherven gelegd en tot halverwege gevuld met grond uit de border. (dat kost niets). 

Daarop kwam de goedkope potgrond van Van Cranenbroek en tot slot 15 cm van de betere
kwaliteit POKON potgrond.

De potgrond werd glad gestreken en kwam wat opgevangen regenwater op. 

Akram zaaide vervolgens voor het eerst sla en leert Nederlands en zaaien tegelijk. 

Op het zaad kwam nog 2 cm van de goede potgrond, die weer werd aangedrukt om het zaad in contact met de aarde te brengen…

Daar moet je niet op gaan gieten… dan spoelt het zaad weg van de plek waar het lag. 

Water sprayen met een sprayflacon is beter, waarna de oude glasplaat op de wasteil kwam. 

Over tien dagen komt de sla op…en heeft nog groeiruimte tot de glasplaat, dus maak zo’n
zaaibak nooit te vol.

De handige zaaipotjes zijn hergebruik kruidenpotjes die werden schoongemaakt en van etiket ontdaan. 

Ik kreeg ze van Petra en heb met ductape de helft van de gaatjes afgeplakt. 

Tip 2…Vier plastic bakjes die ik nog had, passen in een kasje heb ik gemerkt. 

Twee bakjes
heb ik al ingezaaid met artisjokzaad en tomatenzaad. 

De werkwijze:

Onderin de bak een laagje goeie potgrond, closetrolletjes rechtop erin. Daarop potgrond strooien en de bak enkele keren hard neergooien zodat de aarde in de rolletjes zakt.

Weer herhalen tot de rolletjes nog net zichtbaar zijn.

 Vervolgens in elk rolletje een zaadje leggen en met mijn bibberhanden doe ik dat als volgt: 

Met een natte vinger (spuug) fijn zaad aantippen dat aan mijn vinger blijft hangen en afvegen aan de potgrond. 

Grover zaad lukt me beter…

Vervolgens weer potgrond op de rolletjes tot je ze niet meer kan zien. 

Schrijf op de bakjes wat erin zit of zet stokjes tot waar een bepaalde soort is gezaaid. 

De rolletjes heel weinig water geven en als voorbeeld…

Een beker water op 23 rolletjes (die in een bakje pasten) 

Om te voorkomen dat ik teveel water gaf werd de beker water in het kannetje geleegd 

en kon ik met het tuitje beter doseren.

Je wil korte stevige plantjes daarom weinig water. 

De bakken kwamen in mijn kasje binnenshuis aan de zonzijde tegen het raam van de woonkamer.

Je kan natuurlijk ook bakjes afgedekt met plastic of glasplaatjes op de vensterbank zetten.

Door op deze manier binnen te zaaien kan je plantjes voortrekken als het buiten nog te
koud is. Elk zaadje krijgt zijn eigen wortelkluitje in het rolletje en kan later als plantje zo met rolletje en al in de volle grond en heeft voorsprong. De oogst wordt daardoor vervroegd.

Tip 3… van niets iets maken… Al bijna een jaar ligt de schotel van Samira klaar om opgemaakt te worden. 

Het kwam er niet van… of het was niet het juiste seizoen want ik had wingerdtakken ervoor
nodig.

Akram snoeide zaterdag de wilde wingerd en takken/stengels genoeg.

Elk jaar heb ik een ander doel voor die stengels en dit jaar worden het decoratie kransjes op maat rond schotels en bakken.

De omtrek van Samira’s schotel werd gemeten en met spandraad een ring gemaakt. 

Akram had de wingerd stengels zo lang mogelijk gelaten wat het wikkelen vergemakkelijkt. 

Wikkelen gebeurd met wikkelklossen dun ijzerdraad en werd steeds gemeten en gekeken of de krans wel mooi om de schotel paste.

Vervolgens werd de schotel gevuld met potgrond en ben ik huislook plantjes gaan verzamelen rondom mijn hofje van wat er was om te vullen.

Eerst maar een randje mos waartussen de huislook kwam. 

Met een vinger gaatjes maken en de plantjes erin drukken. 

Nog wat plukjes mos en een half kopje water over de plantjes verdelen.

Het beste is als de bak onderin gaatjes heeft en dat is bij deze schotel helaas niet zo. 

De plantjes leven van bijna niets en hoeven alleen water bij langdurige hittegolven.

Moeder natuur weeft vervolgens verder aan het kunstwerkje… 

De wilde wingerdkrans werd met een stukje spons ingesopt met oude frituurolie die ik opdook uit de hergebruikte olie container bij de PLUS…

Tip 4…Rode pastasaus voor een luie zondag…

Ingrediënten:

1 kleine ui

1 puntpaprika of gewone paprika

1 wortel

3 teentjes knoflook als je hebt

1 doosje tomatensaus

1 bakje tomaatjes

Kruiden die je hebt zoals knoflookstengels, tijm basilicum.

Peper/zout of groentebouillontablet.

Per persoon 1 beker pasta

Werkwijze… Nog wat gammel van zaterdag tuinwerk werd op zondag een snelle pastasaus gemaakt. 

De gesnipperde ui fruiten tot lichtbruin en de in stukken gesneden groente toevoegen, plus de saus. 

Mijn vingers wilden niet dus werd het bosje tijm in het geheel in de saus gelegd. 

Dat kan op het bord gemakkelijk verwijderd. 

Geen tenen knoflook meer in voorraad werden knoflookstengels uit de tuin geknipt.

Voor twee dagen pastasaus en heb ik een beker pasta gekookt volgens gebruiksaanwijzing. 

Na afgieten kwam een scheut olijfolie erop en kook ik morgen nog een beker.

De pasta werd op het bord afgemaakt met geraspte kaas van de grote blok dan weet ik zeker dat geen troep en E nummer in mijn geraspte kaas zit…

 

Mijn leventje… De hederabesjes kransen lagen te vergaan op de tuintafel en werden verwijdert. 

De grootste krans paste net rondom een betonnen bak waar aardbeienplanten instaan. 

Die krans mag langzaam terug naar de natuur.

De tuinstoelen kregen een sopje met SUNSODA waardoor ze weer straalden. 

De tuintafel zal ik afschrobben met (indien voorradig) laatste afwaswater.

Akram heeft hetzelfde respect voor de medemens als zijn vader. 

Altijd oog waar hij een helpende hand kan bieden, aan wie… maakt niet uit. Hij had dit al toen hij en zijn zus aankwamen op Schiphol en viel me direct op.

Ik neem deze herkenbare (van de woensdagvriend en Ahmed) “normen en waarden” karaktertrek steeds opnieuw bij hem waar. 

Bij potgrond halen ook weer… waar hij met de volle kar in de bouwmarkt rekening hield om geen overlast te bezorgen bij winkelend publiek.

Toen ik zaterdag na drie uur werken op het hofje, wat begon te wankelen had hij dit gezien en bleef me steeds in de gaten houden, klaar om een val te voorkomen. 

Zijn vader is precies zo…

Natuurlijk zijn er verschillen, het joch is zwaarder getraumatiseerd dan je zou denken. 

Jaren opgesloten gezeten (bang om opgepakt te worden om te dienen als kind soldaat) en ondervoed.

Zijn maag kan nog steeds bijna niets verdragen en eten kan en wil hij liever niet. 

Na uren wilde hij wel een mandarijntje eten en dat baart me zorgen. 

Het zou vanzelf over gaan is dus niet aan de orde… 

Bij zijn zus lukt dat beter…die blijft frêle en heeft nog steeds ondergewicht maar kreeg al
ronde wangetjes. 

Bijvoeding uit die flesjes van Nutricia zou voor Akram helpen en ga ik achteraan…

Eens met de huisarts praten…

Annemiek