dinsdag 20 februari 2024

Mijmering 26 Witlof fruitsalade en en een cruciaal moment nadert...

 

Beste mensen,

Wanneer het gevoel dat je controle over je leven moet hebben voorbij is,

wordt het leven verder geleefd in ontspanning.

 Er komt een gevoel van kalmte bij alles wat zich voordoet...

 Annemiek.

 Mijmering 26 2024.

Tip…Tien jaar geleden ben ik met hulp van Martine Bakx op blogger een blog gestart  om via FB  de MIJMERINGEN te kunnen plaatsen. Martine is nog steeds mijn coach en
probleemoplosser w.b. de blog.

Natuurlijk kan je ook meelezen als je geen FB hebt en daarvoor google je mijmeringen en Annemiek en kom je er wel.

De mijmering plaatsen op mijn FB pagina was nooit een probleem. Nu dus (even?) wel en zijn we een oplossing gaan zoeken. Ik plaats de link en een foto en hoop dat de lezers me daardoor toch kunnen volgen…


Tip 2… Witlof fruitsalade.

Door onderzoek is komen vast te staan dat veel groenten/fruit eten je gelukkiger maakt. Ik denk dat bij mij daar meer factoren aan bijdragen. 

In ieder geval is het raadzaam bij de lunch al groenten te serveren en fruit kan tussendoor.
Witlof fruitsalade is een heerlijk lunchgerecht en doe er je voordeel mee…

Ingrediënten:

Twee kolfjes witlof

1 citroen

1 sinaasappel

Klein handje witte rozijnen

1 a 2 bananen

Scheut olijfolie

Peper/zout

Honing of schepje suiker of vlierbloesemsiroop.

Werkwijze: De banaan schillen, in schijfjes snijden en met de rozijnen in een kom leggen. 

Het sap van een halve citroen boven de kom uitknijpen en alles voorzichtig omscheppen.

De witlof afspoelen in de lengte middendoor snijden en het harde puntje uit de stronkjes verwijderen.

In smalle reepjes snijden, toevoegen aan de kom en de andere helft citroen boven de witlof uitknijpen. Peper/zout en olijfolie toevoegen en met de hand
voorzichtig mengen.

Met een scherp mes de schil van de sinaasappel snijden en zoveel mogelijk witte schil wegsnijden die bitter is. Ik heb de sinaasappel in de kom met de schaar in stukjes geknipt om alle sap te behouden.

Je kan een appel in stukjes toevoegen of een blikje ananas(zonder sap) of een peer in stukjes. Wat maar lekker lijkt.


Mijn leventje… Maandagochtend 8 uur stond de fysiotherapeut weer in huis en werden de oefeningen uitgebreid.

Te beginnen 60 keer opstaan uit een stoel zonder mijn handen te gebruiken met een literfles in mijn hand die boven mijn hoofd met gestrekte arm werd opgeheven…

Dat was het begin en het zweet liep in stromen langs mijn hoofd terwijl ik net onder de douche was geweest.

Daarna 60 keer mijn benen beurtelings optrekken. Vervolgens krachttraining met die twee literflessen en weer wat nieuws schuin tegen een deur staan en opdrukken. Dat is voor rug stabiliteit…Tegen het aanrecht kan ook.

 Floor die het hele gedoe met leedvermaak bekeek is blij dat ze geen heup heeft gebroken…

De oefeningen zijn zwaar maar ik ga dan ook hard vooruit en daar gaat het om. Dat is de reden dat ik woensdag dezelfde oefeningen doe en vrijdag weer.

In het weekend worden geen oefeningen gedaan al snap je wel dat ik dan pas echt los ga met o.a. tuinwerk en daardoor meer oefen dan door de week…

Ondertussen nader ik het punt waarin duidelijk zal worden in hoeverre de heupbreuk en operatie plus narcose de hersenziekte ADCA activeerde. Verschillende tekenen wijzen daarop... al wil ik die nog niet onder ogen zien... Zal ik weer kunnen fietsen of nooit meer en wordt het een rolstoel?

Annemiek.