donderdag 8 februari 2024

Mijmering 20 Tomaten/groentesoep en tijdmanagement therapie...

 

Beste mensen,

Geluk is jezelf bij de kraag pakken

en trots zijn met het resultaat....
 

Annemiek.

 

Mijmering 20 2024.

De dag na het sporten heb ik razende spierpijn en Robbe de fysiotherapeut zou zeggen: “Op de hometrainer.” 

Staan en rondlopen en klussen kan natuurlijk ook. 

Inmiddels heb ik achterstand in schoon niveau van mijn keukenblok.  Dat aanpakken zal ook wel therapie zijn.

Het leek me een goede zaak tijdmanagement in te zetten. Therapie tijdens schoonmaken ( als de rollator maar in de buurt bleef) en na die uren schoonmaak wil ik mezelf belonen met een goed boek…

De vetlaag op de afzuigkap heb ik met pure SUNSODA moeten behandelen en in laten weken. 

Vandaag hoef ik niet te koken want had nog soep van gisteren, dat scheelt…(en brengt tijd en energie om schoon te maken.)


Maaltijdsoep waarin ik alle groente in koelkast en vriezer heb verwerkt. Jawel in grove stukken… niets mis mee…

Weet je nog hoe je body legt in vegetarische soep? Jawel met gesnipperde ui fruiten en knoflook. 

knoflook had ik niet meer en werden veel knoflook stengeltjes in de borders afgeknipt.

Op elke liter water twee groentebouillonblokken en kwamen stukken wortels erbij, bloemkool
en broccoli roosjes...

Stukjes puntpaprika, twee pastinaken... stukjes van knolselderij uit de vriezer en witte voorgekookte bonen (vriezer.) 

Peper, sherry tomaatjes, selderijgroen en een stuk bevroren tomatenpuree (pakje vriezer). 

Kijk wat je hebt en kan eventueel wat pasta erbij om te vullen.
Dat hoefde bij mij niet omdat al die groente al voldoende vulden. 

Zorg dat de groente beetgaar zijn en niet tot pap gekookt...

Ik kan al stukken lopen in huis zonder rollator en lijk op een baby die de eerste stapjes zet puur uit wilskracht en niet in de gaten heeft dat hij/zij loopt. 

In de stromende regen werden de plastic zakken buiten gezet en dat waren er vijf.

 Allemaal bewaarde lege potgrond zakken en zakken van wegenzout en koemestkorrels, uit de schuur van “het Laand.” 

Ze waren bedoeld om onder rijen tegels te leggen tussen zaaiplekken, om te voorkomen dat onkruid in voegen van de tegelpaadjes zou groeien. Weg ermee…

In de voortuin komen de hyacinten op en de krokus zag ik. Onder het maaiveld warmt de aarde al op…

Vandaag heb ik overdag even de slang met urinezak afgekoppeld en gebruikte alleen de flit (kraantje.) Dat betekend om de drie uur naar het toilet om de blaas te legen. 

Dat lukt me nu wel, dat heen en weer lopen…Toch een stuk decorumverlies zo’n slang aan je lijf…Nou het was te vroeg en loopt de wasmachine alweer…

Nog steeds geen telefoontje van WMO voor tijdelijke verlenging uren huishoudelijke hulp. Overal personeel gebrek. Waar zijn die mensen die werk zoeken allemaal?

Siham heeft komende week vrij (haar kindjes zijn vrij van school)en was het een hele klus om bij MEANDER haar uren  bij mij ingevuld te krijgen. Het is gelukt en krijg ik 2 uur en 50 minuut hulp op donderdagochtend van een mij onbekende mevrouw...

Annemiek