zondag 11 februari 2024

Mijmering 21 Lenteboden, witlofstamppot, de breeveertien en rotzakken...

Beste mensen,

Het vermogen jezelf lief te hebben samen met de liefde voor het leven

geeft je de kracht de kwaliteit van je leven te verbeteren...

Annemiek

Mijmering 21 2024.

Tip: Na een verplichte “rustig aan dag” met veel “beter worden slaapjes” werd een bijzonder stamppotje gemaakt. Wat je nodig hebt?

Aardappels, drie stronkjes witlof, 3 stengeltjes lente ui, 1 citroen plus alles wat je voor aardappelpuree nodig hebt. 

Klont boter nootmuskaat en scheut melk plus zout.

Eerst maar de aardappels schillen en in kleine stukken gesneden opzetten met een beker water en iets zout. 

Als ze bijna gaar zijn de witlof stronkjes afspoelen, in de lengte doorsnijden en het bittere harde stukje eruit snijden.

De witlof in smalle reepjes snijden en in een kom mengen met het sap van een uitgeknepen citroen of citroenessence. 

Heb je geen citroen dan doet een scheut azijn het ook. 

De stengel ui in ringetjes snijden…

De aardappels eventueel afgieten en de stamper erdoor.

 Luchtig en op smaak maken met de boter nootmuskaat en scheut melk. 

De witlof en stengel ui door de puree scheppen en nog even na sudderen op laag pitje zoals je met rauwe andijvie stamppot zou doen. 

Blijf er wel bij…

Ik had een vegaburger erbij gebakken en op de stamppot nog wat achtergehouden lente ui gestrooid… 

Verrukkelijk en voor twee dagen…

Tip 2…De sleutelbloemen die ik vorige herfst heb gescheurd en een stukje verderop plantte  zijn aangegaan en staan in de knop. 

Zoals verwacht en door ervaring leerde ik dat ze graag verhuizen en hoe de plantjes te vermeerderen.

Mijn consuminderaart trouw heb ik twee mandjes opgeduikeld
die van binnen met plastic zijn bekleed. 

De handveger erover en onderin wat potgrond waar de sleutelbloemplant met veel aanhangende aarde bovenop kwam.

Wat aandrukken en de vieze blaadjes verwijderen. 

Op muurtjes groeit mos en werd afgeschraapt en rondom de plantjes gelegd. 


Ze staan nu ieder op een bordje op het Brussels kant kleedje op de salontafel.  

Ik telde in een plantje 13 bloemknoppen die binnenshuis sneller open gaan dan buiten…

Gratis en voor niets en geen mooiere lente bodes dan mijn sleutelbloemen die weer  de
border ingaan als ze uitgebloeid zijn. 

Wel op een andere plek en in de zomer twee harten gaan aanmaken waarna ze in de herfst weer worden gescheurd…

Mijn leventje…Boodschappen doen leek mij het beste om acht uur in de ochtend met Samira en haar busje, de rolstoel achterin. Samira was er wel voor te vinden… de lieverd.

In geen 7 weken was ik in een winkel geweest en wilde die nieuwe LIDL XXXL oftewel LIDL
PLUS wel eens zien in Winkelcentrum Op de Kamp.

In en uit de bus ging prima evenals in de rolstoel en met mijn handen de wielen vooruit bewegen leek me een goede bovenlijf krachtoefening. 

Onder mijn veel te wijde jas zat de plaszak verstopt en anderhalve meter slang en om mijn hals mijn tas.

Eerst maar naar de PLUS waar om negen uur de pompoenpitbroden nog niet zijn uitverkocht. Samira moest voor zichzelf ook boodschappen doen dus race ik al snel als een stout kind de hele winkel door en sloeg grote voorraden in, steeds weer terugkomend bij de winkelwagen. Veeeel Floortjes voer en kattenbakkorrels, mueslibollen, boter margarine… kuipjes


smeerboter en kaas.

Alles op zithoogte bekijken voelde wat vreemd en bij de kassa bracht het even oponthoud omdat ik de cijfertjes even niet kon zien met mijn schele ogen… Kwam ook goed!

Samira zou de hele bult boodschappen naar de bus brengen en ging ik wel de breeveertien op. God wat een heerlijke vrijheid… Richting KRUIDVAT waar de closetpapier in de reclame was kwam ik langs de nieuwe LIDL. Die kwam straks aan de beurt…

Samira pikte me vlak voor het Kruidvat weer op waar ik voorraad paracetamol heb ingeslagen (Alle pijn herinnerend) en bleven wat dropjes in een puntzak ( spuitzak) aan mijn vingers hangen. Drie mega pakken closetpapier (voor acht euro) en toog Samira met haar mooie lijfje en hoge schoentjes elegant weer naar het busje…


Op naar de LIDL en Samira zou me daar wel ergens vinden… Ha… de reclame mandarijnen 1 kilo voor 1,69 euro en twee netten werden alvast op mijn schoot gestapeld. De champignons van de reclame erbij… grote bak voor 98 cent… en vroeg een mevrouw of ze me kon helpen. “Nee hoor, dankuwel, mijn vriendin komt zo.”

Het leek me wijzer maar even pas op de plaats te maken en weldra kwam Samira me redden met een winkelwagentje. Mijn boodschappenlijstje bekeken hoefde ik niets meer, alleen maar rondkijken.

Samira zocht nog naar wat lekkers voor haar bezoek in de avond en struinde ik met verbijstering langs de rekken nonfood…Op zithoogte overviel het me nog meer dan lopend achter een kar. In de mijn bekende LIDL in Schaesberg was dit ook zo maar veel minder en te overzien.

De nieuwe LIDL PLUS herbergde rijen dode tot worst verwerkte diertjes en karrevrachten spul dat een mens als ik niet nodig heeft. Kleding, pannen, hoeslakens en o.a. een set dweilsysteem van een merk dat volgens een mevrouw met artrose zo kaduuk ging. Ze had daar ervaring mee, vertelde ze.

Nou mijn ouwe vloertrekker met molton doek als dweil deed het nog prima…


Opeens viel de winkel in al zijn grootheid van onnodig spul over me heen en Samira was ook al snel uitgezocht. Op naar de kassa waar een oudere mevrouw voor me ook al mandarijnen van de reclame had gekocht en werd haar gevraagd naar een app.

 Mevrouw begreep het niet en mij ontging het ook even…mevrouw had niet eens een mobiele telefoon bleek later.

Ik hoefde alleen maar mijn pinpas op het betaalsysteem te leggen en best gemakkelijk voor een mens met trillende handen en slechtziende. 

Ook mij werd gevraagd naar de app… welke app?  Nee dus… Het bedrag dat ik had afgerekend leek me wat hoog en werd ter plaatse de kassabon gecontroleerd. 

Volgens mij waren de reclamebedragen (nog) niet aangepast in de kassa. De kassière maakte me duidelijk dat korting alleen gegeven werd als je de app op je mobiele telefoon bij de hand hebt.

Als je voldoende kocht kreeg je door die app ook wel eens een gratis prei. Zonder app moest ik bijna een euro meer voor een net mandarijnen betalen en 50 cent meer voor die champignons. 

En de mensen dan die dat niet kunnen volgen? De oudere generatie? Al die dwang van die supers met spaaracties bonussen, digitale kraskaarten, winacties enz… Het schoot me ter plaatse in het verkeerde keelgat. (kenmerkend voor ADCA letterlijk en figuurlijk).

Een mega  woede-uitbarsting kwam naar boven en merkte ik met stemverheffing op: “Wat een rotzakken, wat een dievenbende.” De kassière verwees me naar de folder waarop de regels van de LIDL PLUS opstonden.

Die arme Samira stond met mij voor schandaal daar in die winkel en de oudere mevrouw voor mij volgde het gekrakeel belangstellend. En ja de kassière heeft dat systeem ook niet bedacht, het arme kind die de woede over zich heen kreeg. Die is blij dat ze werk heeft.

We beenden eh rolden weg richting mijn vertrouwde PLUS winkel waar ik twee bossen tulpen kocht om de woede te verzachten… Voor Samira en mezelf een bos.

Ondertussen voelde ik wel de pijn in armen en buik van dat trekken aan de rolstoelwielen… Ik kroop wat minder vlot in de bus en wat moeilijk achter de rollator mijn tuinpad op. Toen de grote jas geopend werd duikelde daar een plaszak met slang uit vol bloederige urine. Het kwam zelfs uit het tunneltje omhoog.

Achteraf bleek dat het balletje van de suprapubische katheter de wanden van mijn blaas had af geschraapt…Tja… rust nemen maar en Robbe de fysiotherapeut die in de middag kwam vroeg of ik geen voorschriften had meegekregen na de blaas ingreep.

Nou ja… het is bij elke ingreep anders en de voorschriften maak ik meestal zelf…

Het leek ons verstandig enige dagen rustig aan te doen…en deed ik alleen maar iets met die mandjes in de tuin. Inmiddels is de urine weer zoals het zijn moet… nou jaaaa bijna…en die app? Zal door een van de slimme vriendinnen wel geïnstalleerd worden…want apps installeren ben ik niet zo handig in.

Annemiek.