donderdag 15 februari 2024

Mijmering 23 Tuinkriebels, zaden controleren, clusteren en Sinterklaas Valentijn en verjaardag tegelijk...

 Beste mensen.

De weg is het doel

je bent onderweg om te genieten van schoonheid,

om wijsheid te vergaren...

Soms overvalt je een regen of hagelbui

met altijd na regen weer de zon

die je warm en blij maakt en licht en leven brengt.

Annemiek.


Mijmeringen 23 2024

Tip… De zaden in de zaaddoos werden gecontroleerd en gesorteerd. 

Half februari dan begint het tuindershart te kriebelen. 

Deze tuinder heeft niet zoveel grond
meer, nadat “Het Laand” werd opgezegd. 

Ik kan de hoogte in gaan telen of meer bakken op mijn hofje zetten waar ik aan beide kanten bij kan.

In de vlinder/bijentuin/rotstuin aan de voorkant van mijn huis teel ik geen groente meer (op de topinamboerkes na) en wordt alle gewonnen bloemzaad van vorig jaar in maart uitgestrooid. 

Moeder natuur mag daar haar gang gaan…en weeft een pracht reuzeboeket van lente tot diep in de herfst.  Meningen over schoonheid verschillen weet ik…zoals smaken verschillen.

In ieder geval vergt het amper onderhoud en brengt het af en aanvliegen van vlinders en bijtjes veel vreugde…

Verder worden de topinamboerkes die daar staan komend seizoen flink gemest, Ze vormen
een natuurlijk windscherm en geven heerlijke oogst vanaf oktober de hele winter door.

Tip 2…Van Sonja kreeg ik heel veel groente en op maandag werd alles verder opgemaakt in een groentepannetje… We gooien geen “goei ete weg.”

De lente ui werd gefruit in iets olie in de wok… de laatste champignons met kerrie en iets zout erbij, de peultjes en een stel cherrytomaatjes. 

Het opgevangen kookvocht van menu van gisteren kwam bij de groente in de wok.

Van Manuela kreeg ik een flesje woksaus (gekregen in een gespaard boodschappenpakket)
dat ze niet gebruikt en na het etiket te hebben gelezen… geef ook ik het ook door en hou het bij mijn eigen specerijen.

Nadat de groente bijna beetgaar waren kwam een ei middenin en de deksel op de wok.

Tip 3… In de tuin werken is therapie volgens mij.  

De dode bladeren werden van de
(tweejarige) aardbeiplanten geknipt. 

Bij de jonkies hoeft dat niet, die werden afgelopen herfst pas gezet. 

Wel werd onkruid verwijdert uit wasteil en bakken, dat kan je nu al doen.

Op de vensterbanken van mijn slaapkamer en de hobby eh rommelkamer staan nog altijd  de tweejarige geraniums en de stekjes. 

Door de goede zorgen van de goeie vrienden hebben ze mijn “heupbreuk en weg van huis zijn” overleefd en zien er stralend uit…

Allemaal gratis planten die met liefde verzorgt overwinterden.

 De waarde zit niet zo zeer in besparing geld, maar in de vreugde van het telen. 

In april mogen ze weer naar buiten en vanaf nu laat ik de bloemknoppen opkomen. 

Tijdens de winter werden die bloemknoppen eruit geknepen om de groei te drukken bij de tweejarigen 

en bij de stekjes de kracht in blad ontwikkelen te brengen.

Tip 4…clusteren. Door de teil en bakken met aardbeiplanten te clusteren kwam meer ruimte op het hofje. 

Akram de oudste zoon van Ahmed en Samira hebben daarbij geholpen. 

Verder werd een zware betonnen bak verder in een hoek geschoven.

Doen met wat er is in gedachten, werd een kleine teil die ter decoratie aan de muur hing weer in gebruik genomen.

De woensdagvriend heeft indertijd onderin in de teil gaten geboord voor de afwatering. 

Dat voorkomt zuur worden van de aarde…

Op de bodem kwamen scherven van gebroken potten met daarop een laag aarde en hoe kom ik daar gratis aan… 

Met de schop werd tien cm aarde van de borders gestoken en kwam in de teil, dat kost niets.

Deze grond is vulling en omdat de meeste groente kleine wortelkluiten hebben wordt de laatste 15 cm goeie potgrond van het merk POKON. 

Die kost 5 euro de 40 literzak maar is elke cent waard.

Dat moet het gewoon kosten en ga niet telen in goedkope tuinaarde van bouwmarkten waar alleen paddenstoelen op groeien. 

Die is goed als vulling en kost bij Van Cranenbroek 2,50 euro de 40 liter. 

Verder hebben we 25 kilo gedroogde koemestkorrels gekocht waar ik wel twee jaar me vooruit kan. 

Dat alles werd mogelijk gemaakt door het Samira met haar busje en Akram met zijn spierballen... 

Mijn leventje…En toen was het Valentijn Sinterklaas en verjaardag tegelijk. 

Van de woensdagvriend kreeg ik twee kasjes (18,50 per stuk bij Van Cranenbroek) plus een regiment zakken potgrond) waarin ik binnenshuis kan zaaien als het buiten nog te koud is. 

Verder zijn de kasjes natuurlijk buiten ook te gebruiken met of zonder kap. 

Voorlopig komen ze voor het raam binnen aan de zonkant van mijn huis en ga ik bedenken wat we gaan zaaien Floor en ikke…  Wat een blijheid weer in mijn leven…

Annemiek.