zaterdag 3 februari 2024

Mijmering 17 Het leven verloopt in curves en alles komt zoals het komen moet...

 

Beste mensen,

Na elk dal volgt een heuvel…

Elke gesloten deur brengt een open raam...

Wees niet bang en beleef elke dag

alsof het je laatste is...

Annemiek

Mijmering 17 2024.

Na weer een verschrikkelijke nacht in het seniorenbed in de logeerkamer was ik klaar met de
kamer en het bed.

Inmiddels voldoende spieropbouw in mijn benen (zover haalbaar) kon ik volgens mij weer in en uit mijn eigen bed komen.

Mijn eigen slaapkamer waarin ik de zon zie opkomen en de stekjes op de vensterbank zich uitstrekken naar het licht…


Inmiddels leren vragen, ging een app naar Siham die mijn eigen bed kwam opmaken. Ze weet precies hoe dat werkt met die sprei instoppen en de toplaag…Dankjewel lieverd!

Manuela kwam ook nog even langs en heb ik weer een koffiemolentje om de vele zakken koffiebonen te malen…met grote dank Manuela! De koffie was lekker he?

Waar ik ook helemaal klaar mee was? Een heel dorp vreemde mensen in mijn huis die mijn
voeten komen verzorgen. Met de knijper krijg ik ook een sok om mijn linkervoet heb ik gemerkt. Met een kwastje gedoopt in de pot uiercrème kan ik de voet zelfs insmeren…

Blijft die verschrikkelijke pijn van mijn blaas die vaginaal uitstulpt… Nog twee weken te gaan voor de geplande afspraak betekend  onmenselijk lijden en ben ik weer gaan bellen naar urologie… 

De tranen kwamen eigenlijk vanzelf na die slapeloze nacht en bij  afdeling urologie hebben ze hemel en aarde bewogen om een noodingreep in te lassen…Bij zoveel geluk jankte ik nog een poosje verder…

Maandag brengt Petra me naar het ziekenhuis en wordt wederom botox in de blaaswand
gespoten en de suprapubische katheter vervangen… Godzijdank.

Wat een zegeningen bij elkaar en ben ik aan de slag gegaan met de “gaarkeuken.” Een megapan “Leidsche stamppot” van pastinaken en uien van het Laand voor de mensen die altijd klaar voor me staan… 

Kostbare biologische oogst moet goed besteed worden nietwaar…

Ken je de ingrediënten nog? Een op drie...gelijke hoeveelheden: Aardappels winterpeen en pastinaken, plus uien en zout. Klein gesneden verkort de kooktijd…


Je kan de gesneden uien ook apart fruiten dat geeft nog meer smaak aan de stamppot maar was net teveel voor me…

Weinig water erbij… aan de kook brengen en op lage pit garen. Oppassen voor droog koken. Omdat op deze manier koken  afgieten niet nodig is, blijven alle vitamientjes en smaken in de pan.

Grof stampen en vers gemalen nootmuskaat plus de nodige roomboter erbij. Eventueel een scheut melk…en was bij mij niet nodig. Verder heb ik tijd, aandacht, energie, duizenden hartjes, wat zwarte peper, plus heel veel liefde in het gerecht gestopt…

De app is verstuurd en kan het gerecht afgehaald worden. Eventuele dode diertjes mogen ze zelf erbij bakken en wil ik niet weten…

Annemiek.