maandag 3 oktober 2022

Mijmering 80 Linzensoep met een vleugje Oekraïne, zelfreflectie, nieuwe kleding met de Franse slag en veel vliegtickets eurootjes …

Beste mensen,

Geluk is velen die je helpen dragen,

Zodat je niet alleen staat in uitzichtloosheid…

 

In dankbaarheid

Ahmed, Fatima en…

Annemiek

Mijmering 80 2022


Tip…Met mijn bonuszoon als voorbeeld leerde ik het gebruik van koffie te verlagen tot 1 beker per dag. 

Koffie is voor niemand goed en voor mij zeker niet. Ik heb mezelf afgevraagd of het vele koffie drinken wel echt lekker is na die eerste zalige beker in de ochtend.

 Een ingesleten gewoonte die de voor mij betere cranberry thee thee kon worden vervangen…dat bleek een goeie zet.

Wat een gemak in een handomdraai hete thee uit de thermos, waarin ik
de thee meteen zet. 

Natuurlijk gebruik ik de thermos als maatbeker voor het te koken water…Het zakje blijft in de thermos…dat kan bij cranberry thee…die wordt nooit te sterk.

Zo kan je elke gewoonte eens onder de loep nemen die door de sleur is ontstaan. Zoals trouwe lezers weten, kijk ik eenmaal per
week met zelf reflectie naar mezelf. 

Dan kom je nog eens ergens achter…en had ik meteen het huiswerk voor de cursus consuminderkring van maandagochtend.

De vroege koffie blijft…om zes uur in de ochtend maak ik een beker van vers gemalen bonen. Verser dan verse koffie met het filterhoudertje op de beker en kook alleen het water wat nodig is.

Daar komt een boterham met kaas bij en ontbijt ik in bed met een boek. Dat is puur genieten…Een grote theedoek onder het bordje voorkomt
kruimels in bed.

Tip 2… Misschien dacht je dat je nieuwe winterkleding nodig had? Heb je dat wel nodig? 

Of heb je gewoon zin in iets nieuws… Voor je gaat kopen eerst maar eens de kleerkast uitruimen en kijken wat er nog is…vaak

meer dan je dacht…

Denk daarbij aan je vaste lasten of die nog te betalen zijn en/of je spaarpot vulling behoeft. 

Denk aan de Aarde en kinderarbeid, aan hoeveel kleding er al is… en te vroeg wordt afgedankt.

Op de foto’s zie je hoe ik een broek met wijde pijpen met de Franse slag smaller maak. Niks spelden en meten. 

Gewoon een voorbeeld broek erop leggen, zoompje loshalen en aan de slag. 

Met onwillige handen en half blind naai ik op goed geluk schuin
naar boven tot ik op heuphoogte de oude naad raak… en het werkt…

Langs de naad afknippen en zigzaggen. Die smallere pijpen heb ik nodig voor de orthese. Er liggen nog twee broeken te wachten.

Broeken van boven een maat kleiner maken? Nee...geen tailleband eraf halen... Gewoon erover heen raggen. 

Afknippen kort op de stiknaad en zigzaggen... Geen mens die het ziet met een shirt erover...

Tot slot: Realiseer je dat kleding kopen net als seks een korte kick geeft en ga je weer over tot de orde van de dag… 

Alleen bij het kopen hou je een gevoel over alsof je, je beet hebt laten nemen…Heb jij dat ook?

Mijn kleerkast werd ook weer uitgeruimd en kwam de winterkleding
naar voor en het zomerspul achterin. 

Omdat ik langzaamaan een maat ben verloren past me weer meer dan ik dacht. Dat  betekend dat ik ruim van winterkleding ben voorzien.

Enkele zaken worden vermaakt en combinaties bedacht…zoals het losse over/topje eh vestje.. 

Door het ding over een eigenlijk te smal shirt te dragen zie je
de Michelin rolletjes niet…

Effen zwarte katoenen shirtjes draag ik overal onder. In de zomer met korte mouw en in de winter met driekwart of lange mouw.

Als ze niet meer diep zwart zijn, dan zijn ze maar grijs.

Van een te lange thermo legging (voor onder een broek op de fiets in de winter) werd een stuk afgeknipt. 

Omgezoomd werden dat pols warmers… Je kan altijd nog een handschoen erover aantrekken op de fiets.

De meest vale, versleten of te korte shirts,  liggen rechts op een stapeltje en kunnen onder truien  omdat je alleen het boordje van het shirtje ziet.

De shirtjes met lange mooie mouwen kunnen onder een driekwart mouwen blouse.


De allermooiste zwarte shirtjes komen onder een openvallend vestje en hangen op een kleerhanger.

Zo hou ik ze uit elkaar en gaan ze na het wassen ook weer op die plek…

Ik vond kleding die ik vergeten ben en maar een shirt dat in de poetsdoeken mand kon. 

Ik vond drie mooie witte hemdjes met kant nog in de verpakking en bedacht dat Ahmed die mee kan nemen naar zijn moeder.

Er zijn nieuwe slofjes met bonte rozetten, eigenlijk meer over/sokjes. Die heeft iemand eens voor me gemaakt en kunnen ook mee naar moeders.


Ik hou niet van getierelier en ben zeer gehecht aan mijn effen slofjes van grove sokken wol die een eeuwigheid meegaan. 

Aan mijn lijf geen polonaise…

Na twee uur werken aan de kledingkast was alles weer ingeruimd en draait de wasmachine… weekend dalurenstroom…

De heerlijk warme grote trui die ik van een geliefd mens kreeg droeg ik niet… De col te warm en te groot. 

Ik stik in zo’n ding en heb de col eraf geknipt… Van de col een boordje geknipt en aan de nu wel erg wijde hals van de trui genaaid..

Je ziet wel eens op TV bij praatprogramma’s een mevrouw met zo’n wijde hals trui met een schouder eruit en een bijna halve blote borst... Dan denk ik wel eens: “Mens is er geen andere manier om te laten zien wat je hebt.” Sorry!

Nou met mijn trui kwam het ook goed. Een elastiekje door het boordje zou je zeggen… Nou dat had ik niet…wel een elastische rekbare veter die iemand eens bedacht dat ik niet zonder kon. Die heb ik erdoor geregen…

Van de col heb ik zo’n rolsjaal gemaakt… gewoon dichtnaaien van links en keren…

De trui met bijpassende sjaal is meteen mijn lievelingstrui geworden bij sneeuwruimen buiten. 

Bij koude dagen binnen en heerlijk ruim en lang… zodat hij overal overheen past…als ik het even gewoon koud heb…

Tip 3…Een verregende zondag doet je verlangen naar stevige soep. 

Ik kan alleen niet besluiten of dat bietjes soep uit de Oekraïne zal zijn of…linzensoep. Het wordt een mengsel van de twee en heerlijk moet ik zeggen. Wat erin ging?

Ingrediënten linzensoep met een vleugje Oekraïne:

1 dikke ui

2 of 3 tenen knoflook

2 winterwortels

1 kleine knolselderij plus groen

2 chioggia bietjes als je hebt

1 beker groene linzen

1 paprika

enkele blaadjes lavas

3 groentebouillontabletten.

Werkwijze: Snipper de ui en de knoflook. Fruit de ui in iets olijfolie en voeg iets later de knoflook toe. Blus af met anderhalve liter water en drie bouillonblokken.


Schil de wortels, was ze in het geheel…en snij klein. Snij een flinke plak van de knolselderij als je een grote hebt. 

Haal de schil eraf, was de plak en snij in dobbelsteentjes. Met de chioggia’s net zo. Voeg alles toe aan de soep en hou op kookpunt…

Wat bladselderij van de knol werd gewassen en fijn geknipt en wat blaadjes lavas(maggikruid). De paprika middendoor, wassen en in
kleine stukjes snijden. 

Bij mij ging toen de kookplaat uit en de kookmuts over de pan… De tijd gaart gratis de soep in een uur weet ik.

Tip 4…De harde broodjes waren in de reclame en twee heb ik gisteren soldaat gemaakt. 

Vandaag eentje als (stokbroodje) bij de soep en van een broodje maak ik een hamburger. Geen sla in de tuin? Hoezo?


Bloedzuring is ook sla en de meester kok zou er blij mee zijn…

Hoe de opbouw werd? Blaadjes bloedzuring, Vegaburger, dunne
ringetjes rode ui, schijfje tomaat, tip tomatenketchup enne een stokje snoeihout. Is hij niet volmaakt?

Mijn leventje… Heel veel lezers hebben gehoor gegeven aan mijn vraag samen  de kosten van twee vliegtickets(1100,00 euro)  naar Turkije te dragen.

 Voor Ahmed zodat hij zijn zieke moeder nog een keer kan zien en zij haar nog enige zoon en zijn vrouw met zijn twee jongste kindjes. (de
kindjes reizen gratis).

Moeder leeft in reservetijd ziek en hoog bejaard en is met hulp van familie met kunst en vliegwerk van Somalië naar een dochter in Turkije verplaatst. 

Daar wacht ze om haar nog enigste zoon nog een keertje te zien. De andere zoon is vermoord in oorlogsgeweld. De reden waarom Ahmed
indertijd is gevlucht. 

Alle mannen worden daar geronseld voor de oorlog…Bij zijn ouders bleven zijn zeven kinderen achter die hij steeds financieel steunde. Gezinshereniging is nog steeds niet gelukt door ontmoedigingsbeleid van de IND. Zijn vader is inmiddels overleden.

Omdat Ahmed minimumloon heeft bij ARRIVA en het gezin al voor de tweede winter de verwarming niet aanheeft begrijp je dat nergens meer
op bespaard kan worden. 

Zijn kinderen in Somalië stuurt hij immers ook elke maand 100 euro voor voedsel. Dat kan door…jawel besparen op stookkosten en heel sober leven…

Ik zag hem lijden en wikken en wegen… en als hij nu op zondag pakjes zou gaan rondbrengen? Nee dus… want de inkomsten daarvan worden van de huurtoeslag afgetrokken. 

En zou roofbouw zijn op die man die al zo zwaar belast is. In de criminaliteit werken zou hij nooooooooit doen. Ook niet zwart werken… Dat is stelen zegt hij van een land wat hem zo gastvrij ontving…

Ik heb zijn zorgen vertaald naar een vraag aan mijn lezers om allemaal  een euro bij te dragen…en startte zelf met 100 euro. Velen maakten twee of vijf euro over. 

Nog meer mensen 10 of 20 euro. Enkelen 50 euro en er waren twee donaties van 100 euro. Ik ben aan het tellen geslagen en ben vandaag maandagavond 22.00 uur tot het bedrag van 905,00 euro gekomen. De kindjes reizen gratis en twee tickets zijn samen 1100,00 euro. 

200 euro zal van het kindergeld moeten komen en kook ik wel voor de grotere kids en zal groente en fruit aanslepen om het gat te dichten… Het kindergeld is immers voor inslaan houdbare boodschappen en schoenen en en en…

Rest mij vol emotie te bedanken voor ieder die bijdroeg in deze zware tijd en hoop dat ik met mijn verhalen en tips, recepten en de positieve mijmeringen veel vreugde breng nog heeeel lange tijd. En dat… lieve mensen ligt in handen van “HIJ die de sla laat groeien…

Annemiek