donderdag 6 oktober 2022

Mijmering 81 Blote billetjes in her gras, spruitjes, onderhoudsarm, energie crisis te lijf en de vliegtickets naar moeder…

Beste mensen,

Met rustig doch gestaag doorgaan

worden de meeste successen bereikt....

Annemiek.


Mijmering 81 2022.

Tip… De salie kan geoogst. De stengels tot 20 cm boven de aarde afknippen van de plant en vieze blaadjes verwijderen. 

De salie wassen en in kleine bosjes binden. 

Ophangen ergens in het trappenhuis of waar
frisse lucht de blaadjes drogen kan.

Niet in de zon. Over twee weken of iets langer kunnen de gedroogde blaadjes in een pot in een donkere kast gezet…

Salie thee bij verkoudheid, luchtweginfectie en kleine wondjes (aften) in je mond…

Tip 2 Voor de winter zet ik de horizontale vlakken van de kunststof raamkozijnen in de was. 

De kunststof keukendeur helemaal. Daardoor heeft vuil geen vat en minder onderhoud. 

Met een droog handvegertje wapper je zo het stof van de
kozijnen. 

Zwarte regendruipers zijn gemakkelijk weg te vegen. Werk als volgt:

Met auto/was de kozijnen insmeren met een natte goed uitgewrongen doek. 

Eventueel na wrijven met een zachte droge doek…

Wel eerst je ramen grondig wassen en dat kan op de “Annemiek manier” in een handomdraai…

Met het zachte bezempje waar ik de tegels op de badkamer en toilet mee schoonmaak maak je meters… 

Daarom gebruik ik het bezempje ook voor de ramen.

Enkele druppels afwasmiddel in een emmer warm water en steeds de bezem erin soppen. 

Schrob kozijnen en ramen en laat maar lekker weken.

De ramen achterkamer en keuken werden tegelijk in het sop gezet.

Even de slang aansluiten en kort afspoelen. 

De zwaartekracht laat het water streep loos aflopen.

Ondertussen werden zijraam en voorkamer ramen in het sop gezet en afgespoeld. De kraan dicht en de slang opbergen.

Dan pas met een grote schone vloertrekker de ramen drogen. 

Met droge theedoeken die in de wasmand lagen (bonte was verzameling) werden de kozijnen na gedroogd en de onderrandjes van de ramen.

Een theedoek om te vloertrekker voor de bovenranden kozijnen…fluitje van een cent. 

Kelly mijn hulp deed de binnenkant van de ramen met de trap. 

Die avond werd in dalurenstroom de bonte was gedraaid…

Tip 3…Ik ben gek op spruitjes en eet liever een pond spruitjes zonder aardappels. 

Daar hoef ik niets meer bij dan een paar gebakken champignons…. 

De champignons werden afgeborsteld met een zacht oud baby borsteltje, kort afgespoeld en in stukjes gesneden gebakken in iets olie, snuf zout en kerriepoeder.

De spruitjes met weinig water opzetten en vanaf kookpunt 8 minuut koken… 

Afgieten en klontje boter of margarine erbij plus vers geraspte nootmuskaat enne heb ik graag wat geraspte sinaasappelschil.

De sinaasappel werd grondig met een hard borsteltje afgeschrobd…om de insecticiden te verwijderen…

Wat schil geraspt en omgeschept door de spruitjes.

Tip 4… De laatste snijboontjes werden geplukt en deze keer met een schaar in schuine streepjes geknipt. 

Lekker in de warme zon aan de zijkant van mijn huis… 

Dat wordt; “Blote billetjes in het gras” op het menu… met een pureetje aardappel topinamboer en wat
champignonnetjes… 

Je kan ook een stamppotje ervan maken.

De “blote billetjes” zijn witte bonen die ik in de diepvries voorgekookt in voorraad heb. 

Door hun plantaardig eiwit zijn het vleesvervangers. 

De snijboontjes zijn dat ook… maar die “billetjes” staan zo mooi tussen het groen.

De snijbonen pluk was meer dan ik dacht en heb ze toch allemaal aan de kook gebracht.  

Vanaf kookpunt na drie minuut het teveel eruit gevist…met de schuimspaan. 

Na afkoeling werden ze in een hergebruik zipper/zakje ingevroren voor in een soepje later of zo.

Iets later werd een portie witte bonen bij de snijboontjes gevoegd en daardoor ontdooit en opgewarmd.

Enkele kleine aardappeltjes plus topinamboertjes werden geschild,
gewassen, klein gesneden en opgezet met weinig water en iets zout.

Daar werd puree van gemaakt met de stamper. Een klontje boter erbij en ook nootmuskaat.

Er waren nog wat championnetjes die werden gebakken en nog appelmoes van gisteren. Heerlijk menu…

Mijn leventje… is momenteel heel veel verweven met Ahmed/Fatima
en de vliegtickets naar moeder.

De nog nodige ruim 500 euro zijn nog binnengekomen en genoeg voor de vliegtickets en kosten naar en van vliegveld en bestemming.

De twee zijn bezig met reserveren en vakantiedagen Ahmed bespreken op zijn werk.

Gisteren MOEST ik even naar ze toe en heb gedeeld in hun vreugde…
Ze moesten al jullie onverwachte hulp een plekje kunnen geven…

Erover praten en kwamen ook weer tranen van blijdschap en het gevoel in een film te leven zoals Ahmed opmerkte...

Qammar werd gisteren een jaar en zij en haar zusje Suaad gaan mee naar oma die wacht in Turkije.

Fatima merkte op dat de kinderbijslag nu gebruikt kan voor houdbare
boodschappen (wat altijd nodig is) )en jullie giften haalden heel veel zorgen en schuldgevoelens weg… 

De kinderen zullen niet lijden onder het weerzien van Ahmed met zijn moeder…  Geen enkel kind! 

Ik geef hierbij nogmaals hun grote dank door... aan ieder die bijdroeg en daardoor meedroeg en bijdraagt aan wat geluk voor deze hardwerkende mensen. (zie foto's)

Ahmed kwam gisteren ook met het bericht dat hij een avondcursus MBO mag gaan doen op kosten van het bedrijf waar hij werkt (ARRIVA).

Dat is het loon van zijn inzet en wie hij is... 

Meer hoef ik niet te zeggen en zag ik al toen hij bij mij in opleiding was in het consuminderhuis... 

Zijn verantwoordelijkheidsgevoel en inzet. 

De normen en waarden. Hij is wel te goed voor deze wereld en als ik dat zeg zegt hij zoiets als..."de pot verwijt de ketel."

Met de foto's hopen we de goede gevers te tonen hoe blij we allemaal zijn...

Iets anders:

We hebben de nieuwe verhoogde prijzen van energie nogmaals doorgenomen en de genomen besluiten van de regering. (meteen
hierbij voor de lezers MIJMERINGEN.)

In oktober krijgen de minima 500 euro als compensatie.

In november en december krijgt elk gezin arm of rijk 190 euro compensatie hoge energieprijzen. De bedragen worden door de regering overgemaakt naar de energiebedrijven die het korten op het verbruik van elk huishouden.

Vanaf januari tot december 2023 zal een energie plafond gelden van verbruik gas 1200 kuub en verbruik stroom 2900 KWh per jaar. Als je daaronder blijft in verbruik gelden betaalbare prijzen. Kom je daar boven dan betaal je veel meer…


Ik heb de verhogingen energieprijzen eens goed bekeken die ingaan 10 november… Dit staat los van bovenstaande regels maar weet je wel waarom de regering wel MOET compenseren.

Jongejonge… en ook nog wat je wellicht over het hoofd zag…Als je leest dat terug geleverde stroom naar het net vergoed wordt met 5,05 cent weet je waarom ik liever die KWh gebruik voor mijn airco die tevens verwarmt…


Het is een goede zaak elke maand misschien wel wekelijks je energieverbruik te volgen en de ontwikkelingen…

Mijn woonkamer gordijn ving vandaag weer de zon en is het nog steeds 20 graden in mijn (verkleinde) woonkamer en in de cursus (consuminderkring) van gisteren hebben we weer wat nieuwe tips besproken…

Je kent de warmte deken die om onderkoelde slachtoffers bij rampen wordt gebruikt. Dana gaat proberen die als radiatorfolie aan te brengen en is veel goedkoper dan de radiatorfolie van de bekende bedrijven.

De warmtedeken is eigenlijk dun folie dus geen deken maar werkt wel zo. Te koop bij BOL.com 6,95 euro per stuk 1.40 bij 2.10 meter. Dana gaat de folie gebruiken als tussenlaag tussen twee overgordijnen tegen elkaar op een gordijnrail.

De folie (warmtedeken) hebben we bedacht kan met paperclips vastgemaakt aan de kop van de gordijnen.

Het spul zou perforeren bij naaien en kapot gaan bij plakken en de gordijnen moet je kunnen wassen indien nodig.

De oudste gordijn gaat tegen de raamkant- dan de warmtedeken-dan het gordijn gekocht bij IKEA voor 12,95 euro 2.10 breed en 3.00 meter lang.

Dit beslist niet zware pak van drie kan op een rail en sluit tochtige ramen en deuren hermetisch tochtvrij af. Laat de lengte maar in de gordijnen die dient als tochthond…

De warmtedeken laag is niet te zien en misschien knispert het even bij het gordijnen sluiten… Goed idee van Dana en haar kringleden…

Mijn Floor moest vandaag weer naar de dierenarts voor een injectie tegen haar allergie. De prijs van de injectie was ook duurder geworden van tien naar 15 euro.


Ik heb wel goed duidelijk gemaakt dat ze geen dierenarts onderzoek nodig had alleen haar dikke lipje bekeken wat de allergie aangaf. De allergie heeft ze al jaren en soms enkele maanden niet of een half jaar. Op tijd de injectie voorkomt erger worden van de kwaal.

Ik weet dat de dierenarts ook moet leven en proberen ze elke keer een consult eraan te hangen maar dat hoeft niet steeds weer en daar kan je duidelijk in zijn…

Ik maak wel uit wanneer Floor een consult nodig heeft. Ze heeft enkele onsjes overgewicht heeft gezonde tanden zonder tandsteen is een pittige oude dame en vreet me de oren van de kop.

Ze krijgt haar maandelijkse pipetje tegen vlooien en teken en heeft elke avond haar kroeluurtjes waarbij ik haar af voel… en op tijd borstel. 

Ze is de baas in huis en een allemansvriendje tot op zekere hoogte. Ze deelt zoenen uit aan elke bezoeker en verwacht daar wel een paar tedere aaitjes voor terug…

Ze heeft een leven als God in Frankrijk en dat mag omdat ik van haar hou… Ze moet wel stoppen om me om vijf uur in de ochtend uit bed te schreeuwen omdat ze natvoer wil van die zakjes gekocht bij Kaufland in Duitsland. Die schijnen toch iets anders te smaken dan hetzelfde merk in Nederland…

Annemiek