woensdag 26 oktober 2022

Mijmering 87 Verduurzamen, zuurkoolstamppot, fiets poetsen in 15 minuut en herfstgeluk…

Beste mensen,

Herfst...en in een nevel straatje,

hoor ik de mensen praten
in een neveltaal...

Annemiek.

 

Mijmering 87 2022.

Tip… Verder met winterklaar maken, heb ik de pannetjes met zomerbloeiers leeg gemaakt en
op de kop gezet zodat geen water erin kan.

Bladeren van de stoepjes geveegd komen op de borders en werden de lijntjes met drogende pepers binnen gehaald. 

Daar kunnen ze verder drogen aan het kruidenrek.

Tip 2…Er is weer tijd om de administratie bij de werken en hoe
blij ben ik met het archiefkastje met de hangmappen.

Ondertussen weer een hergebruik verpakking ontdekt. 

Deze keer van crackers doosjes. Twee doosjes passen naast elkaar in de diepe lade van het archiefkastje. 

In een doosje zit kladpapier en in het volgende zullen enveloppen komen. Beiden hergebruik.

Waar al dat kladpapier vandaan komt? Van flauwe kul brieven die in je brievenbus vallen van iets wat niet ter zake doet of je digitaal al las en allang weet. 

Van ZIGGO, Zuyderland, HEEMwonen, gemeente, Schoonenberg en en… Als ze een lege achterkant hebben wordt het papier hergebruikt.

Tip 3…Soms zijn kaarten alleen aan een kant beschreven en kan de voorkant hergebruikt. Heb ik ook een doosje voor…

Tip 4… Veel lieve mensen om me heen sparen lege potjes voor me met schroefdeksel. 

Voor jammetjes en appelmoes en gelei. De etiketten die nog erop zitten
weekt de tijd los… 

In de oude geëmailleerde kom waar het hergebruik sop inkomt. 

Een natte vaatdoek eroverheen zodat de gesloten potten onder water blijven…

Tip 5… Ik kook zoveel mogelijk met seizoengroenten.  

De eerste zuurkool staat op het menu en daar kan een mens zo naar verlangen en verlangen is soms fijner dan krijgen.

Ingrediënten zuurkool stamppot:

Pond zuurkool

enkele aardappels

aangevuld met andere knollen als je wil

handje voorgekookte witte bonen

klontjes boter

peper/zout

nootmuskaat

1 appel.

Werkwijze: Aardappels schillen en in kleine stukken snijden.

 Opzetten met iets zout en 1 beker water.

De zuurkool in een ander pannetje opzetten met 1 beker water zonder zout. Vanaf kookpunt na 5 minuut de voorgekookte witte bonen bij de
zuurkool.

Die van mij kwamen uit de vriezer, waar ik voorgekookte witte bonen in porties in voorraad heb.

 Als de aardappels gaar zijn is het kookvocht meestal opgenomen en hoeft afgieten al niet meer. 

Klontje boter erbij en nootmuskaat.

Met de stamper erdoor en misschien een scheutje melk? 

Het moet een luchtige puree worden waar je de zuurkool en de witte bonen door heen schept. Eventueel nog wat melk of boter…

De appeltjes met schil in parten snijden en van klokhuis ontdoen. 

Elk partje kan nog in drie en bak je de schijfjes in iets zonnebloemolie lichtbruin. 

De schijfjes keren en ik nam twee appeltjes omdat ze klein
waren…

Tip 6… Kelly mijn hulp, hielp me met het buk en rek en strek werk van wat klussen. 

De schuur werd aangeveegd en de witte poort na stofvrij gemaakt te
zijn in de auto/was gezet.

Onderhoud verlengt de levensduur van je spullen. 

De poort is al rond de 30 jaar oud en nog als nieuw. 

Op plekjes waar roest dreigde te ontstaan heb ik afgelopen zomer wat lak bijgespoten.

Gewoon met een spuitbus hoogglans verf van de ACTION, niks mis mee…

De klus closetborstel werd weer ingezet. 

Een pracht ding om fietsen mee te poetsen. 

Je komt gemakkelijk tussen spaken en aan de naaf van de
wielen. 

Gewoon met een warm sopje met afwasmiddel...

De “haren” van de borstel komen moeiteloos op plekjes waar mijn onwillige vingers niet meer kunnen komen. 

Maar mijn vuist om de steel borstel doet het nog…

Kelly had nog water over in een emmer en heeft het sop van de fiets gespoeld. 

De zon droogde en heb ik met auto/was het frame ingewreven en uitgepoetst. 

Net een kwartier werk dat fiets poetsen en tien minuut voor in de was zetten...

De pekel van de wegen heeft geen vat op mijn waardevol bezit….de driewieler.

Tip 7…en mijn leventje. De gevlochten puntmand die ik afgelopen jaar maakte van snoeiafval van de wilde wingerd kreeg een verduurzaam beurt. 

Met frituurolie dat ik opdook uit de hergebruik frietolie container bij de super.

Tot mijn verbazing bevatte de flacon geen oude frituurolie maar was nog nooit aangebroken geweest. 

De reden zal zijn dat de UHD was verstreken ergens in 2021. 

Niets mis mee en had gewoon gebruikt kunnen worden. Tja…

Een opengeknipte kapotte vuilniszak werd achter de mand geschoven en een wijde kom eronder gezet. 

Met een kommetje olie en een oud sponsje werd de mand kwistig ingesopt…. Jaaaa...ik knoei wel eens...

Morgen de ronde mand aan de muur van buur…

Die moet volgend jaar maar eens vernieuwd worden na zeker wel tien jaar.

Ik maak gewoon weer dezelfde mand op dezelfde velg van de Flyer... die mand werd... en mijn fiets een driewieler.

Nog even naar de moestuin enkele straten verder om nog een stukje om te spitten...

Eenmaal per week wordt de al gespitte aarde door geharkt. 

Opgeschoten onkruid raakt los en droogt in de wind.

Zo klein als het is hoef je niets op te rapen. 

Voor het harken gebruiken we een loopplank om op te staan zodat je gewicht verdeeld wordt. 

Omdat in de tuin manshoog onkruid groeide vol zaad...toen we hem
overnamen, wordt het onkruid in de kiem gesmoord...Daar gaan we mee door tot de vorst het overneemt.

Hier en daar werd tijdens het spitten een wortel gevonden en dwaalden mijn gedachten in de zonneschijn... 

In mijn hoofd werd alweer een betere versie van een vogelvoermand ontworpen. 

Die wordt gemaakt van het snoeihout van de wilde wingerd van dit jaar. 

Nu de pracht rode bladeren zijn gevallen worden de stengels houterig… Pracht materiaal om manden van te maken…

Morgen staan die wortels op het menu en dan de andijvie denk ik wel...

Ik voel me volmaakt gelukkig met zoveel rijkdom om me heen…

Annemiek