vrijdag 28 oktober 2022

Mijmering 88 Een tafeltje werd koof "goei ete" en flyeren voor een nieuw project door mensen die mijn werk voortzetten…

Beste mensen,

Ik heb intens de liefde lief gehad

de zon de dieren en de mensen
in mijn levens herfst aanbeland
heb ik daardoor niets meer te wensen....

Annemiek.

Mijmering 88 2022.

Tip… Essent betaald de extra energietoeslag van190 euro in november en december altijd uit, las ik. 

Als je minder maandvoorschot betaald dan 190 storten ze het restbedrag op je bankrekening. Hoe dit bij andere energie providers werkt kom je achter door te bellen…

Tip 2… Geglaceerde erwtjes en worteltjes op het menu met aardappel/topinamboer puree en vegaburger.

Appelcompote als bij/groente eh fruit… Kost geen kneup als je bedenkt dat de appels gratis waren
(valappels), 

de aardappels ook (die bleven op het land achter na oogsten) en de wortels van de moestuin. 

Kijk met nieuwe ogen en red “goeie ete” zodat het niet verloren gaat.

Blijft de vegaburger die ik zelf maak van kikkererwten en witte bonen van de Turkse winkel. 

Kost hooguit 20 cent per stuk…Zelf maken brengt betere kwaliteit, maatwerk en verdien je het arbeidsloon zelf… Ik bedoel maar….

Tip 3…De laatste pompoen werd versneden tot blokjes (wordt pompoen/sinaasappel marmelade) en twee iets grotere stukken om te raspen tot pompoenpannenkoekjes.

De blokjes waren samen net geen 3 kilo. 

De perssinaasappels die ik had brachten het tot een halve liter sap. 

Dat is te weinig en omdat de sinaasappels te duur waren geworden heb ik het sap aangevuld met een goed merk sinaasappelsap uit pak.

Dat werd samen aan de kook gebracht en op laag gas gegaard. 

De blender erdoor en 5 pakken
geleisuiker 2:1 erbij, weer aan de kook brengen en 3 minuut op kookpunt houden.

Die 5 pakken geleisuiker is ruim om de marmelade net iets dikker te
maken om ook voor taart te kunnen gebruiken…

De marmelade kokend heet in schone potten gieten…

Voor de duidelijkheid het originele recept: 

Je hebt nodig 3 kilo schoongemaakte pompoen en anderhalve liter sinaasappelsap.

Tip 4… Pompoenpannenkoekjes…

Ingrediënten:

Stuk schoongemaakte pompoen

1 ei

beetje bloem

snuf zout.

Werkwijze: De pompoen raspen en in een kommetje met het ei, zout en de bloem mengen tot een samenhangende substantie. 

Beetje olie in de wok of koekenpan en hoopjes pompoen in de pan leggen en iets plat drukken. 

Op laag pitje bruinen en keren. Verder garen… 

De pannenkoekjes bestuiven met poedersuiker…

Tip 5… De poedersuiker pot was leeg. 

Die werd opnieuw gevuld met suiker die in de Moulinex tot poedersuiker werd gemalen… 

Alweer geld verdiend…met je eigen poedersuikerfabriekje.

Mijn leventje… Ik wilde een koof over de buiten unit van mijn airco verwarming. 

Manuela keek eens hoeveel zo’n ding kost als je hem zou kopen… Vanaf 60 euro… nog niet in zestig jaar.

Annemiek de uitvinder sloeg aan het denken over doen met wat er is…

Twee kratten op elkaar en een glasplaat gehaald van het tafeltje van
onder het afdak. 

Daardoor werd het onderstel van het tafeltje een soort bankje en de glasplaat een koof boven de unit… 

Gewoon doen met wat er is…

Vandaag was de voorpret van de presentatie “Energiezuinig wetenswaardigheden” van Samira Elmrabet. 

De presentatie zal
gegeven worden op donderdag 3 november van 19.00 uur tot 21.00 uur in de Kunradersteenzaal in het Broederhuis in Molenberg Heerlen.

Samira geeft de presentatie in twee talen tegelijk Nederlands en Arabisch. Heel uniek…

Om 8.30 uur vandaag zijn we het flyeren gestart in Molenberg al zijn mensen uit de omgeving ook welkom,

Nederlanders en Medelanders.

Bob van Bergen van Standby gemeente  Heerlen bracht e.e.a. aan het rollen na een gesprek tussen ons twee. 

Daaruit ontstond een consuminderkring in het Broederhuis in
Molenberg die ik nu al een hele tijd geef.

En het balletje rolde verder...

De woensdag kring bij mij thuis werd een werkgroep, van mensen die het gedachtegoed “consuminderen uitdragen” een doorstart gaven. 

De deelnemers van de werkgroep zijn Samira Elmrabet, Dana Ost, Bertina Quadvlieg en de ervaring van mezelf.

Samira zal in korte tijd meer presentaties geven waaruit consuminderkringen (cursussen) kunnen ontstaan die gegeven worden in wijken in Heerlen te beginnen in het Broederhuis Molenberg.

Kerkrade en Landgraaf tonen ook al interesse.

Dana Ost helpt Samira bij het consuminderkringen geven door een
stuk zelfontwikkeling  in dagdelen voor de deelnemers toe te voegen. 

Bertina en ikke volgen de ontwikkeling met eventuele goede raad…

Tijdens het flyeren kwam ik Henk tegen die ik jaren geleden hielp toen hij door zijn “internet liefde” de deur was uitgezet. 

Ik heb hem al jaren niet meer gezien. 

Henk was voor de liefde, van Brabant naar Limburg gekomen en omdat hij in Kerkrade ingeschreven
stond kon hij niet meer terug naar “huis.”

We vielen elkaar spontaan om de hals vanmorgen en wat zag hij er goed uit… 

Van op een bankje slapen in het park is hij opgeklommen naar een klein huisje en een nieuwe scooter, geen schulden plus een vaste baan.

Henk vertegenwoordigd degenen die het hebben gered door mijn persoonlijke begeleiding in de jaren dat ik werkte voor het consuminderhuis…

Het project dat ik nu ondersteun is veel breder want arm en rijk zal moeten leren consuminderen…in het bijzonder in energiezuinig zijn. Zelf doen maar niet alleen!

Geen kerstactie meer door mij om geld in te zamelen want geld heeft iedereen zelf nodig of voor dierbaren dichtbij.

Mijn kerstactie is de doorstart van het gedachtegoed consuminderen helpen uitdragen want wetenswaardigheden , tips en truuks helpt eenieder meer dan geld zou doen.

Wetenswaardigheden eigen maken helpt je de rest van je leven… ook als de komende verwachte recessie alweer voorbij zal zijn…

Ik zal met mijn blog Mijmeringen elke week een extra mijmering schrijven over hoe je overeind blijft en kwaliteit van leven krijgt, hebt en houd ook tijdens de feestdagen…

Maandag komt weer een editie over Ahmed, zijn  moeder, Fatima en de kids… van uw verslaggeefster ter plaatse…

Annemiek