zondag 9 oktober 2022

Mijmering 82 Herfstdecoratie, zaden redden, groente inkuilen, asters in melkpak en Ahmed.

Beste mensen,

Je kijkt naar het lage zonlicht…

en naar blad dat elk dagdeel bijkleurt...

Herfst...


Annemiek.

Mijmering 82 2022.

Tip… Elke dag kijk ik of de zaden van de boomspinazie nog niet goed zijn. 

Ik moet er niet aan denken dat ze over mijn stoepje verwaaien in de voegen van de klinkers…

De zaden zijn niet allemaal tegelijk donker en rijp en ik heb de grootste pluimen afgeknipt en in een droge emmer gezet. 

De zaden die er al uitvielen zijn gezeefd en drogen na in een bakje in
de zon…

Tip 2… Bij Stoelinga heb ik drie viooltjes gekocht voor in de oranje pompoen… Tuindecoratie! 

Bij de kassa zag ik opeens de perfecte BQ waar ik in de zomer al enkele malen was langs gelopen. 

Toen te duur en nu met 50% korting, einde BQ seizoen. 

Voor 13,25 euro en daar kan ik niet alleen groente op roosteren maar ook bij nood (???) een pan soep op koken. Gewoon buiten op houtskool of briketjes… Lijkt me zalig…

Tip 3…  Van de kleinste pompoen van de twee die ik heb, werd een “dekseltje” af gesneden. 

Geef de lijn maar aan met puntjes zodat je recht blijft snijden. Niet dat
het bij mij iets hielp, bij jou zeker wel.

De deksel iets uithollen en de pompoen helemaal uithollen, zover mogelijk. 

Met de hand eerst de zaden eruit halen.  Dan met een eetlepel het vruchtvlees eruit schrapen. 

Je kan er soep van maken of pompoen/sinaasappelmarmelade.

Ik had nog een wortel en werd het soep. Gemakkelijk de komende drukke dagen altijd iets onder de kurk eh…de soepketel deksel te hebben.

Om de pompoendecoratie lang te beschermen tegen rot werden onderin drie gaatjes gesneden waardoor het teveel gietwater weg kan lopen.


Een plastic zak kwam in de pompoen met een gat erin bij de afwateringsgaatjes. 

Enkele scherfjes daarop en de zak gaat niet schuiven.

Potgrond in de pompoen en de viooltjes. De plastic zak valt over de randen en knip je het teveel af maar niet te kort.


De randen van de plastic zak op de potgrond leggen waarop plakjes mos kwamen...

De viooltjes krijgen weinig water in het hart van elk plantje zodat de pompoenranden droog blijven.

Tot slot werd de pompoen aan de buitenkant, inclusief deksel waterafstotend gemaakt met een stukje closetpapier gedrenkt in olie
(oud frituurolie).

De pompoen op een laag bakje gezet en kan het overtollig gietwater of de regen daarin druppelen. 

Af en toe kijken of het bakje leeg moet. De deksel kan schuin tegen de pompoen…

Tip 4… Elke herfst heb ik groenten in de tuin die vorstgevoelig zijn. Deze keer alleen chioggia. 

Voor die groente werd een kuil gemaakt waarin ze vorstvrij bewaard kunnen worden.

Dichtbij de keukendeur in de border en zo te pakken. 

De kuil werd gevoerd met fijn gaas en hij hoeft maar klaar te zijn. 

Als matige vorst wordt gemeld gaan de bietjes per direct in de kuil in
lagen. Winterwortel kan er ook in als je hebt.

Tussen elke laag een beetje aarde en als bovenste laag... aarde met daarop stro of hooi.

Een jute zak doet het ook...met een steen erop tegen wegwaaien. 

De bewaarkuil gebruik ik ook om tijdelijk topinamboer of pastinaak vorstvrij te bewaren als matige vorst de moestuin aarde tijdelijk op slot
zet. (let op weerbericht)

Tip 5… De pracht herfstasters staan te pronk in de voortuin waar ik ze niet zie… 

Een kan vol in de woonkamer en een kan vol op de tuintafel heb ik ze altijd in beeld…om blij van te worden en te blijven.


De oude kan op de tuintafel is lek en werd een leeg melkpak ingezet. Water erin en bij bovenkant van de kan… het pak afknippen. 

Op deze manier kan je zelfs in een sok een bos blommen zetten…Al zou ik dan een ronde plastic melkflacon gebruiken.

Tip 6... Van een zandtaartdeegje heb ik een kruimeltaartje gemaakt. Een experiment moet ik zeggen,

met als vulling een laagje custardpudding zelf gemaakt en afgekoeld. 

Daarop een laagje pompoenmarmelade en kruimels.

De pudding maakte ik van een liter melk en 15 gram meer custard dan op het pak bij "custardpudding" staat. 

bij het custardpudding koken eerst een laagje water van 2 cm aan de kook brengen en dan de melk toevoegen. Dan brand de custard niet aan.

Met een deel van de melk werd custard en suiker gemengd en bij de kokende melk gevoegd. Goed roeren en even doorkoken, al roerende op laag pitje...

Bovenop ietsje suiker strooien voorkomt velvorming.

Na het afkoelen werd de pudding even met de mixer erdoor...

Ingrediënten zandtaartdeeg:

1 pakje margarine (of boter)

150 gram suiker

1 ei

1 zakje bakpoeder en snuf zout

Bloem

en scheut melk.

Werkwijze: De margarine op kamertemperatuur werd in een deeg/kom met twee messen in blokjes gesneden. Het ei de suiker bakpoeder en zout kan erbij. 

Ongeveer een pond bloem toevoegen en kneden met je hand.

Ik had een grote vlaaivorm en wist dat het deeg van het recept krap zou zijn.


In zo'n geval giet ik een scheut melk erbij net voor het kneden en komt vanzelf meer bloem tot het deeg loslaat van je handen...en heb je meer deeg.

Ruim de helft van het deeg werd uitgerold tot een dunne lap,

in vieren gevouwen en op een vlaaiplaat gelegd, waarop bakpapier. 

Het is handig een reep aan weerskanten uit te laten steken waarmee je na het bakken de taart uit de vorm kan tillen. 

Dan moet hij wel afgekoeld zijn en daardoor hard...

Dit deeg kan je oplappen door een stukje deeg op een dun plekje te drukken. 

Het teveel deeg werd afgerold en bij de rest deeg gedaan.

De pudding werd op het deeg verspreid en kwam een dun laagje pompoenmarmelade bovenop.

Met de achterkant van een eetlepel verdelen.

Zet nu de oven op voorverwarmen 180 graden.

De rest deeg werd met twee messen in kruimels gesneden. 

Iets bloem toevoegen helpt tegen het plakken.

Met een keukenschaar lukt het ook.

In de lege pompoenmarmelade pot werd wat yoghurt gegoten. Deksel erop en schudden maar... Mmmm lekker voor straks.

De kruimels werden over de vulling verdeelt en de taart in de oven gezet... 

Wat het experiment was? Twee vullingen op elkaar... 

Nog enigszins warm heb ik al geproefd... Heerlijk en voor herhaling vatbaar...

Mijn leventje… Vorige week schreef ik dat ik leefgeld wilde overhouden om die 100 euro geïnvesteerd in houdbare producten voor de voorraadkast terug te krijgen. Zie mijn poging…

PLUS 5,23 - 6,04 is 11,27 euro. 



De BQ en drie violen bij Stoelinga 15,35 euro-  en kwamen drukkers voor op de woonmantel van Suaad 4,10 euro.

De kapper 12 euro en het totaal uitgaven was: 31,45 euro en hield ik 8,55 euro over… 

Volgende week zal ik wel meer overhouden zonder BQ en kapper….

Van u verslaggever ter plaatse: De vliegtickets naar de moeder van Ahmed zijn besteld en de parkeer huur voor de auto betaald. 

Een “taxi” gereserveerd van het vliegtuig tot aan de flat van de zus van Ahmed in Turkije.

Donderdag in de nacht vertrekken ze naar Düsseldorf. Gelukkig geen wacht rijen neem ik aan? Met een baby en een kleuter lijkt me dat niet zo fijn. Langzaam daalt het geluk in... wat een droom leek werd een soort film die werkelijkheid gaat worden…Wordt vervolgt… Adembenemend en door de lezers van de MIJMERINGEN mogelijk gemaakt...

Annemiek