maandag 17 oktober 2022

Mijmering 84 Herfstklussen, Tango dansen met de zon, een presentatie in de regiotaxi…en de kids van Ahmed…

Beste mensen

Kijk in de ogen van een kind en je ziet God....

Voel de kleine armpjes om je heen
en je weet weer waarvoor je alles doet....
 

Annemiek.

 

Mijmering 84 2022.

Tip… De eierschalen in de Moulinex fijngemalen zijn inmiddels tot poeder gedroogd. 

Kalk voor de aarde om de grond minder zuur te maken.

De kalk werd verstrooid (altijd in het najaar) in de borders
waar afgelopen seizoen groente groeiden.

Daar komt nog kalk bij omdat ik niet genoeg eierschalen heb wordt een zak kalk gekocht bij Van Cranenbroek.

In het voorjaar komen koemestkorrels in de aarde.

Genoeg tijd tussen kalk en mest zodat de werking van het een het ander niet opheft. 


Samen brengen ze de aarde op de juiste PH waarde om gezond gewas te krijgen.

Tip 2. Bladaarde zelf maken is gemakkelijker dan je denkt. Verzamel bergen herfstbladeren in grote plastic zakken en druk aan. Herfstblad composteert snel en heb je mooie zachte aarde om in te zaaien volgend seizoen. 

Een handvol kalk ertussen strooien is nog beter enne gooi die dichtgebonden zakken maar ergens uit het zicht achter de schuur of zo…Wat een lief cadeautje van moeder natuur…


Ik leg het beetje bladeren van mijn wilde wingerd en sering direct op de borders waar ze vergaan en stapel ze als kragen rond vaste planten die vorst niet zo goed verdragen…

Regenwormen gaan aan de slag en helpen mee de bladeren en kalk onder de grond en heen en weer te trekken.

Tip 3…Het eerste water dat uit de keukenkraan komt als ik


warm water wil… is koud. De combi ketel staat immers op zolder.

Twee steelpannetjes vol koud water weet ik… voor het warme water komt. Dat koude water spaar ik op in de wolkjes pan van Nel.

Als ik thee of koffie wil maken of koken of groente wassen komt het water daarvoor uit mijn “reservoir.” 


Groente waswater kieper ik weer buiten in de potten en wasteilen waarin de aardbeienplanten staan. 

Dat water is dan al derdehands…en niets mis mee.

Mijn handen hebben elk jaar minder gevoel en grip. (ADCA) Kokend water met trillende handen van het steelpannetje in de thermos gieten wordt gevaarlijk en heb ik alweer een
oplossing… 

Van een plastic melkflacon heb ik het bovenste stukje afgezaagd met een kartelmes. 

Het “trechtertje” past perfect (een beetje klemmend) op de thermos. 

De “trechter” is wijd genoeg om scheuten kokend water veilig in de thermos te krijgen. De theezakjes zitten dan al erin…

Het onderste deel van de lege melkflacon werd “vaas” om een stronk bleekselderij in te zetten. 

Zo blijft de groente heel lang goed en krijgt zelfs wortels…

Tip 4… Weer aan het budgetteren geslagen heb ik de eerste twee weken van oktober totaal 40,95 euro uitgegeven… Van tweemaal 40


euro leefgeld (80 euro) is 39,05 euro over. Dat is al een derde van de 100 euro terug die enkele weken geleden aan voorraden werden uitgegeven in Duitsland. 

Als het goed is heb ik over zes weken die 100 weer terug en nog veel voorraad in de kast. We zullen zien….Wie schrijft die blijft…

Tip 5…Dans de tango met de zon in je huis en pas je werkzaamheden energiezuinig in… Na het luchten in de vroege ochtend is het meestal 16.5 graden in mijn huis. 

Alle ramen en deuren weer dicht stijgt als de zon schijnt de temperatuur in mijn woonkamer naar… tussen 18 en 20 graden. Zeker als ik het midden gordijn sluit. 

Dat is prima om te zitten, werken aan de PC,
naaiwerk lezen tuttelen enz.


Schijnt de zon niet dan blijft de temperatuur in mijn woonkamer zonder verwarming rond 17 graden hangen en pas ik het werk daarnaar aan, geen stil zit werk maar opruimen koken bezig zijn, boodschappen doen wat snoeiwerk in de tuin enz. Dan blijf je vanzelf warm.

Als het schemerig wordt en Floor en ikke stil gaan zitten kijk ik eens of er verwarmt moet worden. 

Eerst gaan alle overgordijnen dicht en het rolluik aan de zijkant en als het geen 19 graden is gaat de airco verwarming even aan. 

Binnen 10 minuut is de gewenste temperatuur  bereikt en laat ik de airco in de woonkamer nog 20 minuut zachtjes warme lucht blazen.

Dan gaat de airco uit en zakt de temperatuur per uur ongeveer een halve graad. Inmiddels zit ik dan al in de woonmantel op de bank met Floor en val in slaap van de warmte… 

Misschien vind je dit zot maar het is mijn manier om energiezuinig te zijn. Iedereen heeft daarbij
zijn/haar persoonlijk genoegpunt.

Misschien heb je er iets aan…want met centrale verwarming kan je ook op deze manier verwarmen en in ruimtes waar je niet bent de radiator knoppen dichtdraaien. Alleen stook ik op stroom en velen op gas…wat duurder is.

Tip 6… Tomatengroentesoep op het menu en daar kan van alles in…
kijk wat je hebt, misschien wel restjes ingevroren bloemkoolstronk of broccoli. 

Ik vond nog een restje koolrabi en werd een deel van de diepvries inhoud geruimd en de koelkast plus de moestuin borders.

Ingrediënten verse tomaten/groentesoep

Vers ingevroren tomaten

Of pakjes of blikken gezeefde tomaten

1 ui

knoflook

knolselderie

1 paprika

bladselderij

wortels

bietje als je hebt

lavas

3 bouillonblokken

voorgekookte witte bonen

handje rijst

anderhalve liter water.

Werkwijze: De uien snipperen en in iets olie fruiten. Daar kwamen drie tenen gesnipperde knoflook bij en werd afgeblust met anderhalve


liter water. 

Op kookpunt werden alle ingevroren tomaten in de pan gekieperd en weer tot kookpunt gebracht.

Bijna aan kookpunt kan je al enkele tomaten met de schuimspaan eruit vissen. 

De velletjes vallen zo eraf en met een kartelmes kan je ze gemakkelijk
in stukken snijden en weer in de pan kieperen.

Ondertussen ben je  wellicht al bezig met de wortels schillen met de dunschiller, wassen en in stukken snijden. 

De bietjes (ik had kleine chioggia) idem en de knolselderij in schijven snijden.

Daar de schil weer afsnijden en wassen en in stukjes snijden. Alles in
de soep inclusief de witte bonen de bouillonblokken, bladselderij in stukjes geknipt, de lavas en een handje rijst.

Aan de kook brengen en 8 minuut doorkoken en kookplaat uit. 

Direct de kookmuts op de pan en een uurtje laten staan. 

Dwars door de tuin soep waar je een heel weekend van kan eten en/of een deel invriezen.

Een flinke kop soep voor de lunch, maakte weer plaats in de pan en kon wat kookvocht erbij die ik met de pollepel eruit had gehaald toen de pan te vol werd.

De bruine harde broodjes waren in de reclame vier voor een euro en die smaken perfect bij de soep… met kaas of in schijfjes als stokbroodje…


De witte bonen zijn het plantaardig eiwit…oftewel vleesvervanger. Fruit na en helemaal gezond bezig…

Tip 7…Ik kijk eerst naar het weerbericht voordat ik een machine was aanzet in dalurenstroom. Zaterdagochtend regenachtig kwam rond 14.00 uur de zon. 

De was klaar werd direct buiten gehangen en is het zaak op te letten of


het gaat regenen. Dan is de was al half of helemaal droog… Binnen drogen is het laatste wat ik doe…Ja en soms val ik in slaap en heb  pech en komt een stortbui te zaak verzieken… Wie niet waagt die niet wint…De was is een dag later droog…

Mijn leventje…Inmiddels weet ik dat twee zussen van Ahmed in Turkije zijn. De zus die er woont en de zus die met moeder is meegekomen…

De zussen hebben tijdelijk  een deel van een appartementje in de buurt gehuurd zodat Ahmed/Fatima


met de kindjes en moeder in het appartement van de jongste zus kunnen verblijven. Wat mooi geregeld… dus ze slapen in bedden en niet op de grond.

De zussen zien hoe hun broer lijd omdat zijn kinderen in Somalië niet veilig zijn en de IND in Nederland ontmoedigingsbeleid hanteert. Ondanks dat alle kinderen paspoorten hebben en uittreksel geboorteregister waar veel geld in is gegaan komt er niets van de grond…

Vandaag hebben ze bijna de hele dag doorgebracht om te bekijken of er een mogelijkheid is de drie oudste kinderen van Ahmed naar Turkije te halen. Ze komen dan bij de zus in huis en zijn daar veilig.

Turkije doet daar niet moeilijk over en het zou geweldig zijn als dat binnen de twee weken kan dat Ahmed en Fatima nog in Turkije zijn en de kinderen nog kunnen zien…


Twee van die drie kinderen zijn ziek en een bij de zus bekende arts in het ziekenhuis is bereid hen gratis te behandelen. Daar zijn ze vandaag achteraan gegaan.

Het wordt overwogen besproken en bekeken wat kan…

Er is een Nederlands gezin dat een jaar lang elke maand 100 euro op de bankrekening van Ahmed overmaakt voor voedsel voor zijn kinderen. Dat helpt ENORM…en geeft ruimte. Ze zijn er zo dankbaar voor.

Van een andere mevrouw kwam een groot bedrag om het gezin de winter door te helpen. Vooral ook rond de feestdagen het leven te vieren... 

Hoe kan dat beter dan te weten dat drie van je zeven kinderen uit oorlogsgebied gehaald kunnen worden... 

We bellen veel via WhatsApp en ik denk mee… Alle reisdocumenten die afgelopen jaren werden geregeld en betaald zijn niet voor niets aangevraagd en kan e.e.a. snel verlopen…En nu iets heel anders…

Afgelopen week heb ik gebruik gemaakt van de regiotaxi wat ik zelden doe. De chauffeur die de heenweg naar de vaccinatie plek verzorgde was vreselijk om aan te horen. Schelden… mopperen en door bochten scheuren. Hij kon de werkdruk niet aan de arme ziel…

Over hobbels daveren en de mensen in en uit laden alsof het pakketjes waren. Op de eerste stoel gaan zitten is dan een crime ondanks de grotere beenruimte voor een lang mens als ik. Al dat gemopper moeten aanhoren…met verwacht antwoord.

Ik heb drie keer overwogen uit te stappen… dan maar geen vaccinatie. Toch maar gebleven en proberen mezelf af te leiden door visuele meditatie…

De terugweg naar huis was een koninkrijk op aarde, door een rustige chauffeur die vol zorg met de mensen omging. Vrolijk en vriendelijk en spraakzaam al hoeft dat laatste van mij niet. Een mevrouw begon over de energiecrisis met de chauffeur die een moeder (weduwe) bleek te hebben die niets begreep van de genomen besluiten van de regering. Hij trouwens ook niet.

ESSENT was niet bereikbaar en heb ik tijdens de rit een presentatie gegeven over de genomen besluiten regering, en uitgelegd hoe het energieplafon werkt. De vele ouderen met AOW en klein pensioentje die in de bus zaten heb ik gemaand de gemeente te bellen want ze hoorden bij de minima die recht hebben op 1300 euro.

Huurtoeslag en zorgtoeslag telt niet mee… En heb vertelt dat iedereen de 190 euro krijgt in november en december. Toen ik uitstapte hebben ze me bijna juichend bedankt… en de telefoon bij de gemeente zal wel overuren draaien maandag.  

Ik overweeg nu om op hoeken van de straat, op pleinen en in kiosken met spandoeken eh…in buurtsupers en regiotaxi’s ehhh… Doe maar niet Annemiek want Samira en Dana ondersteunen is al genoeg…

Samira geeft haar eerste presentatie over energiezuinigheid in het Broederhuis in Molenberg. Dana en ik ondersteunen met koffie/thee maken en het wordt een uniek gebeuren want de presentatie is in Nederlands en…Arabisch… in een wijk met vele Medelanders broodnodig… Hopelijk komt daar weer een aantal mensen uit die een kring gaan volgen geleid door de twee dames…(foto zie folder)

Annemiek.