donderdag 20 oktober 2022

Mijmering 85 Appelpunten voor 10 cent, winterklaar, appelcompote, hutspot, de lidcactus komt binnen en straks een verhaal…

Beste mensen,

Waar mensen in liefde leven

Is zelfs het armste huis een thuis....

Annemiek

 

Mijmering 85 2022.

Tip… Mijn buurman een straatje verder, rooit en raapt aardappels in hoeken van een akker waar de machine niet kon komen…



Zijn vrouw sorteert de “goudklompjes” en omdat de miskleuners eerst op moeten heeft meneer drie emmers bij mij gebracht.

Die heb ik op de fiets weer doorgebracht aan gezinnen die dankbaar zijn met de miskleuners. 

De volmaakte aardappels gingen bij buurman zelf (straatje
verder)  in de kelder en werd “goei ete” gered.

Ik mag bij buurman  aardappels halen zolang de winter duurt…
en zolang de voorraad strekt. 

Ik weet ook al een cadeautje voor deze mensen die goed bezig zijn… Binnenkort in dit theater…

Jozeetje van de overkant kon aan onbespoten appeltjes komen,
die heeft ze voor mijn poort gelegd in de vroegte en ga ik mee aan de slag…

Het zijn juweeltjes als je ze opgepoetst met een zachte theedoek…

Ze zijn zo lekker dat ik de mooie gave in de fruitmand heb gelegd en de appeltjes met een plekje werd compote van gemaakt. 

Hoe je dat doet?


De appels wassen vierendelen, klokhuis eruit snijden en de plekjes eraf. 

Jawel met schil in stukjes gesneden een pan vol op de kookplaat met een klein kopje water. 

Aan de kook laten komen en zachtjes koken tot ze net nog stukjes zijn.

Misschien wil je een schep suiker erdoor…proef maar even en schep de compote kokend heet in schone
potjes…

Bladerdeeg heb ik altijd in de vriezer en kan per lapje gebruikt. 

Vier appelpunten passen in het kleine oventje op het roostertje op een vel hergebruikt bakpapier.

Werkwijze appelpunten: De lapjes bladerdeeg op je werkblad leggen en een appel schillen, van klokhuis ontdoen en in kleine stukjes snijden. 

De stukjes in een klein steelpannetje met enkele rozijntjes wat kaneel en een eetlepel water. 

Op de kookplaat op laag pitje blancheren tot de appel bijna zacht is.

Beetje af laten koelen en hoopjes op de ontdooide bladerdeeg lapjes verdelen. 

De lapjes aan de randen nat maken en schuin dichtvouwen. 

De randen met een taartvorkje aandrukken... bovenop natmaken en bestrooien met suiker. 

De bladerdeeg lapjes kosten 9 cent per stuk en de appels waren gratis…

Denk je ook alweer verder? Die potjes compote kan je prima gebruiken om snel appelpunten mee te maken.



Gewoon snufje kaneel op de compote strooien…

Tip 2…Ik zie de zakken gesneden wortel met ui in de supers liggen en gruw ervan. 

Als ze te lang liggen hoe goed behandeld ook, rotten de snijrandjes. 

Je betaald het arbeidsloon en het werk eraan van machines en ze liggen echt niet dezelfde dag op je bord…

Koop losse wortels die per kilo het goedkoopste zijn en zie hoe weinig werk het is ze te schillen en snijden, tja en meer smaak. 

De  wortels in plastic bakjes verpakt kosten meer per kilo. Die bak moet OOK betaald.

Zoals je ziet stond wortelstamppot op het menu. 

De ingrediënten waren een paar beschadigde aardappels, paar wortels 
en twee uien. 

Voor twee dagen en heb ik vegaburgers erbij gebakken…

Tip 3… Samira en ik hebben kalk gehaald bij van Cranenbroek voor mij twee kleine zakjes a 1,50 euro per stuk. 

Dat is genoeg voor mijn moestuinbordertjes als aanvulling op de eierschalenkalk. 

Als jij nog kalken moet, nu is de tijd…

Voor onze gezamenlijke moestuin waar we nog een naam voor moeten bedenken kochten we een grotere verpakking en hebben we direct erop gestrooid…

Het is heerlijk omringt te zijn met mensen die consuminderen… goed voor de aarde, het milieu en je portemonnee… en je gezondheid.

Tip 4… We hebben bij van Cranenbroek vetbollen gekocht omdat de vreemde vogels die bij me aanvliegen een bol per dag oppikken.

Dat slaat een gat in mijn budget. 

Ze moeten maar mee minderen, dus geen bollen meer van de dierenwinkel…

De emmertjes zijn volmaakt hergebruik voor SUNSODA. 

Een zak los strooivoer ging erbij voor een paar euro en kunnen de beestjes drie maanden vooruit heeft Samira uitgerekend.

Tip 5…Wegenzout  gelijk mee gekocht voor ieder vier zakjes a 1 euro. Pik binnen het wordt winter en een stuk goedkoper dan keukenzout bij gladde stoepjes.

Eenmaal rijden en hebben we het nodige spul voor de moestuin, voor Samira en mezelf. 

Alles ligt veilig opgeslagen…en je hoeft het maar in huis te hebben…  volgende klus:

Tip 6… De kringleden van de cursussen die ik geef brengen elke week wel weer nieuwe tips die we delen aan elkaar. 

We zijn ons nu allemaal goed bewust hoe energiezuinig te leven. 

Soms komt er toch een nieuwigheidje om de hoek… 

Was drogen binnenshuis wordt als minder ervaren … 

Dus kijken we hoe een afdakje boven een droogrek te bouwen.

Of waslijntjes in de schuur met de deur en raam open...

Was op zolder is ook een optie, maar voor mij niet...
Ik keek met nieuwe ogen naar mijn afdakje…

Mijn rotan bank werd onder het afdak weggehaald en in de opgeruimde schuur gezet. 

Gewoon recht omhoog. De kussens binnen en overtrekjes gewassen.

Een wasrek van boven gehaald kwam onder het afdak…

Iemand droogde de was in een party tent op wasrekken en  een ander spande een zeil aan zijkant schuur waaronder droogrekken staan. 

Waarom niet en misschien iets voor jou? 

Als je maar geen stroom gebruikt van een wasdroger...

Gewoon uitproberen en ik weet dat mijn rekje uit dat hoekje moet komen en meer voorin gezet… 

Komt ook weer goed… Wordt vervolgt…

De bijna droge was nadrogen binnen is geen probleem.

Vele oudere wasmachines centrifugeren niet meer zo goed…

Een losse centrifuge ergens tweedehands op de kop tikken is ook een optie… 



Bekijk eerst de stroombesparing en gemak dat je ervan hebt… en weeg af tegen de aankoop prijs centrifuge... 

Geld uitgeven om te besparen moet doordacht gebeuren...

Tip 7… De lidcactus die ik het eerst binnen haalde heeft mooie bloemknoppen zoals verwacht. 

Nu mag de tweede plant naar binnen en zal bloeien wanneer de eerste is uitgebloeid.

Hij wil duidelijk meer aarde en de koemestkorrels komen erbij. 

Het was nogal een crime een grotere pot te vinden die in de overpot past.

Doen met wat er is heb ik een te hoge pot gevonden en met het kartelmes een stuk eraf gezaagd… 


Bewaar de rand want dat is een perfect zaaibed rand in het voorjaar...

De grootste lidcactus staat nu ook binnen en zal met Kerst bloeien…

De laatste staat nog onder de seringenboom en komt pas binnen als we vorst krijgen. 

Desnoods dek ik haar af…tegen de kou.

Als de grootste plant volle knoppen heeft komt de derde ook binnen.

Lidcactus nummer 1 in de knop.


Zo heb ik de hele winter een bloeiende plant tot in februari…

Mijn leventje… Ik heb besloten een heel verhaal te schrijven over wat met Ahmed Fatima moeder en de kids gebeurd… 

Het zit in de pijpleiding zullen we maar zeggen en het verhaal komt vandaag nog op mijn blog…

Zoals je ziet moedigt Floor me aan in haar mand onder mijn bureau en zie je nog een stuk van mijn paarse woonmantel .

Maar eerst deze mijmering lezen en je verheugen op het kort verhaal van vanavond…

Annemiek