donderdag 29 september 2022

Mijmering 79 Grip op geld en leven met de juiste beslissing in maatwerk oftewel de energiecrisis de baas…

Beste mensen,

Het geluk is geen mooie vlinder waar je achteraan zou moeten zitten

Het geluk is als een schaduw die je volgt als je de moed al had opgegeven...

 Annemiek

Mijmering 79 2022.

Tip… De mens die consumindert heeft niets te vrezen over het maandvoorschot van de energie provider niet kunnen betalen. Die mens is altijd al zuinig met gas en stroom geweest. Die mens heeft wellicht een spaarpotje en kan bij www.aircodirect.nl  een airco laten plaatsen die niet alleen koelt maar ook verwarmt…


Die werkt op stroom en hoef je de verwarming niet aan te zetten die op gas werkt. Je kan zelfs helemaal van het gas af als je met warm water uit de waterkoker je wil wassen. Al gaat dat wat ver…

Ik heb zo’n airco laten plaatsen… Om te verwarmen blaast de airco warme lucht in de ruimte waarin hij tegen de muur gemonteerd is.

Voor een gemiddelde woonkamer heb je een airco van 3.5 watt nodig die nog net geen 1500,00 euro kost inclusief plaatsen en alles met garantie… Ik heb een van 5 watt omdat ik de woonkamer en keuken ermee wil verwarmen. Boven stook ik nooit en voor de trap hangt een gordijn…

Omdat ik zonnepanelen heb en altijd stroom terug lever (omdat ik minder verbruik dan binnenkomt) kan ik gemakkelijk de stroom betalen die de airco verbruikt…


Zelfs als je geen zonnepanelen hebt is stroom goedkoper dan gas en kan je, je voordeel ermee doen.

Als je ook boven wil verwarmen heb je twee airco’s nodig en kost het natuurlijk het dubbele maar we moeten allemaal consuminderen dus de huiswerk jeugd moet maar beneden huiswerk maken… als je dat voor elkaar krijgt…en is een airco genoeg!

Als je in een huurhuis woont moet je toestemming vragen aan de eigenaar van je huis. 

Heem wonen staat welwillend tegenover de actie en gaf schriftelijk toestemming. Dan moet je de airco wel door vakmensen laten plaatsen en dat is dit bedrijf… 

Nee…ik krijg geen korting voor aanbevelen van airco’s door energie direct maar gun dit iedereen die worstelt met de gasprijzen die de pan uitvliegen en wellicht nog verder stijgen… Een consuminder mens denkt vooruit… en staat middenin het leven!

Hoe je aan dat bedrag voor de airco kan komen? Als je slim bent heb je die 800 euro apart gezet die elke minima kreeg om de energie te kunnen betalen…Als je die kreeg krijg je ook de 500 euro die de regering in oktober uitkeert… 

Dat is 1300,00 euro en hoef je zelf maar 200 euro bij te leggen om aan


zo’n airco te komen… Een adviseur van het bedrijf komt je gratis vertellen hoe het werkt en ben je tot niets verplicht… Een leuke bijkomstigheid…het ding koelt je huis als het moet bij de volgende hittegolf in 2023…

Ik wens je veel wijsheid bij het nemen van beslissingen om grip op je geld en leven te houden…

Mijn leventje… Natuurlijk zet ik de airco niet de hele dag aan en de zon verwarmde vanmorgen mijn woonkamer tot 18.5 graden (dichtgeschoven midden gordijn).

De voor geweekte witte bonen werden aan de kook gebracht en een minuut goed doorgekookt. Kookplaat uit en kookmuts erover. Toen ik terug kwam van weggeweest waren ze gaar en kunnen na afkoeling in porties in de vriezer. Het zijn mijn plantaardige vleesvervangers…Waar ik naar toe was?


Ik ben bij Fatima geweest die de woonkamer heeft gesplitst door een hardboard wand en door de ramen van haar achterkamer en keuken verwarmde de zon tot 21 graden.

Ze hebben kleinere ruimtes die sneller verwarmen…Heerlijk voor de baby en Fatima terwijl iedereen naar school is en Ahmed werken…zitten ze niet in de kou als de zon schijnt.

In de hoek lagen de woonmantels die in de avond worden gebruikt en ben ik bezig met de woonmantel van Suaad van 5. Ze hebben immers geen geld voor verwarming en gaan de tweede winter in met de thermostaat op nul. Ze moeten immers prioriteiten stellen…

Ahmed stuurt immers maandelijks een vast bedrag voor voedsel aan zijn kinderen in Somalië… Daar is het hele gezin mee eens en om de twee weken houden ze een gezin vergadering waar iedereen inbreng heeft en eventuele genomen beslissingen kunnen worden bijgesteld.

Iedereen vertelt waar hij/zij mee bezig is en hoe de studie verloopt. De energie crisis wordt besproken en bezuinigen ze drastisch in douchen wat korter gebeurd en om de vier dagen. Uitgebreid wassen aan de wasbak doet het ook en tandenpoetsen kan met koud water.

In de woonkamer zag ik een whiteboard waarop staat in welke volgorde Suaad haar dagindeling heeft. Ze is een kwikzilver en de groteren hoeven niet meer gecontroleerd.

Fatima uit werken? Dat zou heel dom zijn… omdat het meeste geld verdiend wordt door het huishouden overeind te houden. Basis koken, de baby verzorgen, de kleding en de was verzorgen.

Het allerbelangrijkste staat hoog in hun vaandel en is de kinderen goed opvoeden en daar hoort een ouder thuis bij als je zes kinderen hebt…Iemand van stavast en dat is Fatima… ook wel genoemd “De kleine generaal” want Ahmed zou alles door de vingers zien… Hij is veel te goed voor deze wereld…

Ik heb haar voorgerekend als het minimumloon van Ahmed 1000 euro per maand zou verhogen ze daar maar 140 euro op vooruit zouden gaan.


Waarom? Omdat huurtoeslag zou wegvallen en een deel van de zorgtoeslag en kind gebonden budget lager…Het is raar verdeelt in Nederland.

Hoe de procedure met de gezinshereniging verloopt? IND zwijgt als het graf in ontmoediging… Inmiddels Is de hoogbejaarde zieke moeder van Ahmed in Turkije beland bij een zus van Ahmed die daar woont.

Ze heeft een toeristenvisum kunnen krijgen…van drie maanden nou ja haar dochter regelde dat…waar moeder verblijft. In oktober heeft Ahmed een week vakantie en zou hij na 11 jaar zijn moeder kunnen zien.

De twee jongste kinderen mee en Fatima kost samen 1100,00 euro retour. De grotere kids worden door oma, moeder van Fatima, verzorgt en redden zichzelf wel even…

En ja ik ga met de pet rond wetende dat 100 lezers een euro stortende we wel aan het bedrag komen… Ik regel het ticket wel dus graag op mijn bankrekening

NL 64 ABNA 0426 5655 41

t.n.v. A van Deursen en zet er maar ticket bij en non-profit anders moet ik daar weer belasting over betalen…

Niets hoeft en alles mag…

In spannende afwachting zal ik elke binnenkomende euro vermelden in de mijmeringen.

Annemiek