zondag 18 september 2022

Mijmering 75 Quiche zonder deeg, voorraad inslaan, tube wordt doosje, pruimen pannenkoek en lente in de moestuin brengen.

 Beste mensen,

Geluk is je zegeningen tellen en genieten

van wat je allemaal WEL nog hebt en kan....

 Annemiek

 Mijmering 75 2022.

Tip… Vanaf half september probeer ik over te houden van mijn wekelijks leefgeld om wintervoorraad op te slaan. 

Nu nog meer dan ooit omdat we niet weten afgesloten te worden van gas/stroom of water. Dat zal toch niet hoor ik je denken... Hopelijk niet...

Houdbare producten in mijn voorraadkast is in ieder geval een grote rijkdom als het weer slechter worden zal. Mijn wekelijks zelf opgelegde bedrag leefgeld is 40 euro. Daar leef ik riant van met de groente in de tuin.

Afgelopen week ging ik niet naar de markt, het was niet nodig en
spaarde ik 10 euro uit. Daarvoor kocht ik twee flessen zonnebloemolie bij de LIDL, die kost daar 3,99 euro de fles.

Dat was 6 euro samen en voor 4 euro 8 pakjes groentebouillonblokken voor 50 cent per stuk. Met de olie kom ik maanden uit en de bouillonblokken de hele winter…

Wat je in kan kopen? Tandpasta shampoo rijst pasta bloem bakmeel paneermeel houdbare melk enz. Elke week een beetje nadat je
overhield door voor een zuinig menu  te kiezen…

Tip 2… Bij de PLUS kan je bijna elke dag na 18.00 uur een hele zak broodjes kopen voor 1 euro. Ze hebben ze over en kan je voor weinig geld genieten van broodjes die door de dag rond de 60/70 cent per stuk kosten.

Natuurlijk zijn daar ook harde broodjes bij die je op kan piepen in een
oventje, nog dagen na aankoop. Twee broodjes werden wentelstokjes eh…teefjes als lunch…

Ze werden weer heerlijk zacht. Ik at dagenlang van de zak heerlijkheden; chocolade croissants en bruine bolletjes met zonnebloempitten plus bruine stokjes.

De bruine stokjes werden in schijfjes gesneden die gedompeld werden in twee losgeklopte eieren met een beetje peper. Zout zit er al teveel in
brood.

Laat de schijfjes maar even dobberen dan zuigen ze zich vol ei. Bak de schijfjes in een beetje zonnebloemolie in een wok of koekenpan en keer ze op tijd.

De kontjes en schijfjes die overbleven nadat het ei op was worden paneermeel als ze droog genoeg zijn.

Tip 3… ingevroren asperges (in asperge tijd op de markt per kilo 50 cent en geschild rauw ingevroren) zijn gemakkelijk tot een snel menu om te toveren. 

De bevroren asperges in een wok leggen met wat water en een ei.

Een snuf zout en schepje suiker erbij en aan de kook brengen. 

Op kookpunt op laag pitje 5 minuut aan de kook houden met een deksel op de wok. 

Kookplaat uit, haal het ei eruit… deksel weer erop en nog drie minuut laten staan.

Ondertussen kan je het ei pellen en een klontje boter of margarine smelten in een steelpannetje voor over de asperges. 

Gesnipperde peterselie uit de tuin kan ook nog…

Tip 4… Als de tube tandpasta of welke tube met inhoud dan ook leeg lijkt te zijn, dan is dat niet zo… (zie foto's boven)

Knip de tube overdwars middendoor en kijk maar… van de tandpasta kan ik nog twee dagen poetsen. Maak een doosje van de tube door het
achtereinde over het vooreindje te schuiven…

Tip 5… Als de klinkertjes droog zijn droogt de was buiten aan de lijn weet ik. Soms moet je in de buurt blijven als je tussen de buien door droogt…

Tip 6… Veel fruit op de zaterdagmarkt gekocht, 3 kilo appels voor drie euro en 3 kilo pruimen voor 3,50 euro. 

Ongesorteerd en eet ik eerst de rijpe pruimen. Ze liggen in de groentelade van de koelkast en als de hardere overblijven worden ze rijp in een kommetje op tafel… 

De appels kunnen in de schuur… Drie zoete aardappels gekocht en stronken broccoli samen voor 2 euro dat is samen 8,50 euro en kost geen kneup voor zoveel goed voedsel…

Tip 7... recept van quiche zonder deeg met zoete aardappel en broccoli.

Ingrediënten:

500 gram broccoli

500 gram zoete aardappel

200 gram volle kwark

6 eieren

1 dikke ui

Peper/zout/kerrie

Geraspte kaas.

Werkwijze: Snij de gewassen broccoli in roosjes en de stronk in stukjes. De stronk eventueel schillen. 

Schil de zoete aardappels en snij in schijven. Kook de groente apart in een pannetje met iets water.


De broccoli vanaf kookpunt 8 minuut en de zoete aardappel 10 minuut. Snipper de ui en fruit in een klein pannetje.

De groente door een vergiet (apart) afgieten en de kwark in een kom mengen met de eieren peper/zout/kerrie wat geraspte kaas en de gefruite ui.

Ik heb wat pannetjes van een buurvrouw gekregen waarvan ik eentje
heb gehouden om als ovenschotel te gebruiken. 

De andere pannen heb ik doorgegeven.

Terug naar de quiche…de pan/ovenschotel met iets olie insmeren en een strook bakpapier op de bodem leggen. 

De bodem bedekken met zoete aardappel en daarop een laag broccoli.

Daarop weer zoete aardappel en tot slot de rest broccoli. 

Giet de kwark/ei enz… over de groente.

Zet de oven aan op 200 graden en zet de schotel in de oven… Als de bovenlaag lichtbruin is kan de quiche uit de oven. 

Iets afgekoeld kan je de quiche aan de flappen bakpapier uit de pan/ovenschaal tillen…

Mispoes... het papier was op geweekt en scheurde middendoor...

Tip 8… Op zaterdag heb ik een pannenkoek met pruimen gemaakt. Een beslagje maken van zelfrijzend bakmeel snuf zout een ei (hoeft niet) en melk.

Roer met de garde tot een dik beslag en giet in de koekenpan of wok in iets zonnebloemolie. 

Halveer de pruimen en druk in het beslag na ongeveer 3 minuut baktijd.

Het keren van de pannenkoek doe je als volgt: 

Schuif de pannenkoek op een plaat of platte schotel en leg een andere schotel bovenop. 

Keer de twee schotels en schuif de pannenkoek weer in de pan.

Bak op lage stand zodat de pruimen goed warm en een beetje zacht zijn… 

Keer de pannenkoek weer op
dezelfde manier en bestrooi met poedersuiker…

Tip 9…De stekjes van de uitlopers van de aardbeiplanten hebben schattige worteltjes gekregen. 

Achteraf geteld zijn het 50 plantjes. Ik probeer nog wat plantjes aan uitlopers aan het wortelen te krijgen en ze zitten al in glaasjes water op de tuintafel… 

Ik ben gestart met de moestuin omspitten nadat het hoge onkruid is weggehaald.


Omdat door de verwaarlozing van de tuin die we adopteerden veel onkruidzaad in terecht is gekomen zullen we vaak moeten schoffelen totdat de vorst invalt. 

Dat zie ik dit jaar niet meer gebeuren.

Tuinieren houd je in beweging en met een lange stok (hoef je niet zo vaak te bukken) heb ik kleine gaatjes gemaakt waar de plantjes in
werden gezet en rondom aangedrukt…

Door de plantjes in de moestuin te zetten bracht ik de lente in de aarde...

Hij die de sla laat groeien stuurde een regenbui over het land toen ik net weer thuis was aangekomen…wat een zegening.


Tip 10… Het is kouder overdag en als de zon schijnt trek ik het gordijn middenin de woonkamer dicht. 

Ook als ik wegga… en verwarmt de zon door de voor en zijramen mijn afgeschermd hoekje woonkamer tot 19 graden en dat is genoeg…

Mijn leventje…de woonmantel is uit de kast gehaald…de dunne wollen die vorige winter genoeg was. Zo zal het deze herfst en winter
ook wel gaan… De dikke noordpool woonmantel is niet aan geweest.

Lekker warm op de bank en aan de pc en Floor op haar wolletje in de stoel waar ik haar toedek wat ze meestal afschut… 

Ze lag uren op mijn schoot afgelopen weekend want we hebben veel gerust…zij en ikke.

De geraniumstekjes staan nu op de vensterbank van mijn slaapkamer. 

Ze zijn aan en hebben meer dan genoeg kou en regen gehad. Ze mogen nu drogen en de bruine blaadjes blijven voorlopig zitten...

Alles heeft zijn tijd...

Annemiek