donderdag 22 september 2022

Mijmering 76 “Snipperbonensop, “ knoflookstengeltjes in de maak klusjes en een verslag ter plaatse van een “oma.”

 Beste mensen,

 Alles heeft schoonheid en liefde

Als je er oog voor hebt…

Annemiek

Mijmering 76 2022.

Tip… Elke dag met het laatste afwaswater (na ermee het pleetje te hebben gepoetst, ) komt een bloempot of schaal uit de tuin aan de beurt. 


Deze keer de melkkoker en het vergietje waarin ik eenjarige bloeiers had staan op de tuintafel.

De aarde en de plant werden in de tuin gekieperd en de vergiet en melkkoker weer schoon in de schuur opgehangen… 

Zo gaan ze langer mee en mogen volgend jaar weer mijn tuintafel opvrolijken in nostalgie…

Tip 2… In september kan je knoflookteentjes in de grond poten. Gewoon van een bol knoflook uit de super of van de markt...

Poot ze in de tuin, je border of in een pot op het balkon. 

Laat een puntje boven de aarde uitsteken en groeien na enkele weken mooie stengeltjes uit de puntjes die een winterlang
steeds opnieuw aangroeien en een zachtere knoflooksmaak hebben dan de teentjes knoflook.

Heerlijk vers zo uit de tuin of balkon voor in alle soorten gerechten en soepen maar vooral heerlijk als kruidenkaas…

Tip 3… De heerlijke zonnige prachtige herfstdag ben ik van vroeg tot laat buiten en juicht het in mij…

Snijbonen werden
geplukt van de paar klimbonen die ik teelde. 

De bonen met gedroogde schil (peul) zijn de zaaibonen voor volgend seizoen.

Ze gaan 24 uur in de vriezer om eventuele eitjes/larven van de
bonenkever te doden. 

Daarna gaan ze in de zaaddoos. 

De groene snijbonen werden gesnipperd en was genoeg voor snijbonensoep oftewel “Snipperbonensop.”

Ingrediënten “snipperbonensop:”

1 vergiet snijbonen

1 dikke ui

2 tenen knoflook

2 aardappels

bladselderij en eventueel stukje knolselderij

2 blokken groentebouillon

Werkwijze: Snipper de bonen door een molentje of snij ze met een mes in schuine reepjes. 

Schil de aardappels, wassen en snij in blokjes. 

De ui en de knoflook snipperen en de gewassen bladselderij in stukjes knippen. 

Daar kwam een klein knolselderijtje bij in blokjes en een paar blaadjes lavas oftewel maggiplant.

Eerst de ui fruiten met even later de knoflook. 

Afblussen met een liter water en komen de groente bij plus twee blokken groentebouillon.

Aan de kook brengen en even doorkoken. 

Op laag pitje garen maar heb ik niet gedaan. 

Kookplaat uit en de kookmuts over de pan… 

Dat kan ook een dikke handdoek zijn.

Ik ben naar de moestuin gegaan en heb alweer een stukje omgespit in de zonneschijn… 

Een praatje met een mevrouw en wat zitten dromen in de zon…

 

Toen ik thuiskwam was de soep gaar en heet. 

Ik kon zo aan tafel. 

Soep met een stukje grof zonnebloempitten brood. 

Het is de hemel op aarde…

Tip 4… De woonmantel van Fatima is af en helemaal op maat en heel warm. 

Er kunnen nog mouwen aan al hoeft dat bij Fatima niet omdat
ze een dikke trui eronder draagt.

Mouwen haal je uit een oude trui en Dana heeft nog een betere oplossing. 

Ze knipte de pijpen van een te kort joggingbroekje van haar zoon.


De broek is nu korte broek voor de zomer en de pijpjes werden mouwen in de woonmantel.

De woonmantel knip ik met de binnenkant dekenstof naar buiten omdat die meestal geruit is en ik zo gemakkelijker op “patroon” knipt van ruit naar ruit...

Van de rest werd een woonmanteltje voor Suaad geknipt...

De baby krijgt nog een wooncape van een ander restje…

Mijn leventje… Ik ben een lange vrijdagmiddag bij mijn bonusgezin geweest en karrevrachten blijdschap en energie opgedaan, maar vooral genoten… 

Moeder Fatima heeft het eten klaar voor de kinders die uit school
komen vanaf half vier tot 19.00 uur.

Ze zijn gewend direct een bord warm eten te krijgen en fruit na. 

Hayat het eerst  die uit de lagere school komt in Landgraaf.  

Suaad  van zes zit op een school in Heerlen en wordt gehaald deze keer door haar papa Ahmed die daar langs kwam klaar na zijn werk.

De baby Qammar van bijna een jaar weet al wanneer het binnen komen van de kroost start en gilt “Hayat” vanuit haar box. 

Ze kan al staan maar nog net niet lopen en draait iedereen om haar frêle vingertjes.  

Ze krijst wanneer de volgende binnenkomt …Arich deze keer…heel mooi en bevallig terug van voorgezet onderwijs.

Ze moet even later naar de tandarts samen met haar broertje en ze worden door Ahmed gebracht en ik ga mee want tussendoor gaan we bij Hetty een fiets ophalen voor Suaad. 

Het zadel en het stuur moeten nog omlaag en komt ze aan de trappers...

De kids die nog bij de tandarts wachten kunnen opgehaald en ze blijken een week te vroeg zijn gegaan... Tja een fout in de coördinatie...


Suaad is zeer verguld met haar fiets en iedereen moet even op de fiets die door mijn schuld middenin de keuken staat. 

De baby moet ook op het zadel en iedereen is dol inclusief het neefje en nichtje die vandaag erbij zijn inclusief hun moeder een van de drie schoonzussen… 

Een heerlijke mevrouw die haar dochtertje en nichtje Suaad even later Arabische les geeft en iets van de Koran.

De nichtjes leren een tekst uit de koran en Suaad een jaartje ouder speelt de baas wat nichtje heel slim torpedeert. 


Nichtje heeft een stem waarmee ze de muezzin in de moskee kan evenaren inclusief het zangerige toontje. 

Suaad kan al op het tablet de juiste tekst aantippen en nichtjes vlugge vingertje gooit het er steevast weer uit.

Ze zitten een tijdje naast me op de bank en ik probeer orde te houden terwijl de schoonzussen eten bereiden. 

De nichtjes naast me proberen elkaar te over schreeuwen bij het tekst scanderen en bij een vermeend verkeerd woord beland de tablet op het hoofd van de ander. 

Ik red het tablet en komt het op de kast…

De nichtjes klimmen vervolgens allebei op mijn schoot en bekijken
mijn volgens hen te korte haar dat ze maar zielig vinden. 

Mijn te bleke huid heeft de aandacht van de nichtje en de rode gesprongen adertjes van de couperose.

Ze ontdekken een bobbeltje op mijn wang en voelen hoe warm mijn gezicht is.

Het voorhoofd is het warmste vinden ze en ze gaan gymmen en koprollen en de baby slaat weer alarm…

Ze wil meedoen denk ik wel en even later zitten ze met z’n drie in de box en baby schatert bij de trapezewerkers op de rand… 

Haneen komt binnen… warme hartelijkheid en ze is de oudste van de meisjes en moeders rechterhand.

De baby gilt weer en wordt geknuffeld en weer uit de box gehaald. 

De schoonzussen bereiden nog steeds eten en ja ik blijf eten…

Moad de oudste zoon is de rust zelve en ergens tussendoor moet het neefje op voetbal gebracht en loopt in voetbal tenue rond…gelukkig zonder bal.


Baby Qammar ontdekt papa en wil NU bij papa en ze missen elkaar heel duidelijk omdat papa lange dagen  maakt op zijn werk en vandaag een beetje op tijd thuis is. 

De nichtjes poseren zoals ze het ergens op TV hebben gezien denk ik wel... dat kan nooit de bedoeling zijn geweest met het "heilig gewaad" bedenk ik en even later is het uit en opgeborgen...

Baby zit even later tussen papa en mama in en de hele kroost rondom de tafel inclusief eh…oma Annemiek. 

Schoonzus heeft een hoofddoek op vanaf dat haar zwager thuiskwam besef ik nu pas.

Er komt een rijstschotel op tafel met extra groente als je dat wil en salade plus sausjes en geniet ik eindeloos en mateloos van de familie sfeer… 

Baby wil mee eten ondanks dat ze eerder al haar prakje kreeg. 

Ze wil alles wat iedereen doet en eet… dus stopt de een na de ander een stukje in haar mond…

Enkelen eten uit kommetjes en sommigen van een bord en ik geniet het meest van de oude traditie van de schoonzussen en Moad die met hun rechterhand
bolletjes rijst kneden in hun hand en daaruit eten. 

Het is een kunst die wij niet beheersen… Er straalt gehechtheid tot elkaar van uit en liefde tot elkaar. 

Opeens gilt nichtje dat ze moet poepen…Dat kan ze wel zelf zegt haar moeder en het was meer een aankondiging begrijp ik…

Tuintafel verduurzamen.
Ahmed krijgt van Fatima de aandacht die hij verdiend door een hapje extra door haar opgeschept op zijn
bord. Overal zit een gedachte achter en vooral traditie merk ik.

De aandacht van moeder voor de oudste zoon die zijn jongere broer opdraagt wat drinken voor hem in te schenken.

De oudere meisjes die bijvullen en wat zijn ze mooi in hun mengsel van traditie en dochters van NU. Eindelijk valt er stilte als iedereen eet en de kleintjes die al eerder aten eten nog wat…

Ik schiet alweer vol emotie bij het kijken naar zoveel familie geluk… 

Tuintafel waterafstotend voor nop

Opeens is iedereen klaar en valt in de rol van eigen taken… 

De oudere meisjes ruimen af en wassen af.

De jongens maken de tafel schoon en Ayat stofzuigt de vloer. 

Fatima dirigeert en controleert en is met recht trots op haar kroost… Ze past de woonmantel en Suaad showt nog eens het gewaad waarmee ze in de moskee mag… heb ik begrepen. Zie je hoe trots ze kijkt… Ik maakte het geval korter en net goed zie ik.

Ik ben opeens doodmoe en wordt om de beurt weer door iedereen omhelst… 

Ahmed sleurt mijn fiets de berg op terwijl de baby krijst dat hij niet weg mag gaan denk ik wel… 

Hij komt zo terug hoor… en in de stilte van de vallende avond fiets ik naar huis zo rijk en warm van alle hartelijke gevoelens… Allah akbar…en thuis steek ik vol dankbaarheid een kaarsje aan bij het “moder Godske” beeldje van Maria die weet dat deze moeder en oma vandaag veel tekort gekomen goedheid ontving…

Annemiek.