donderdag 15 september 2022

Mijmering 74 Een presentatie en nieuwe start, pastasaus in potten en een romance in mijn hofje…

Beste mensen,

Leef zonnig en vrolijk

en zing op de fiets door de straten....

Annemiek.

 Mijmering 74 2022.

Tip… De teunisbloem geeft zaden en de zaaddoosjes werden afgeplukt en gaan in een bakje.

Volgend jaar wil ik veel teunisblommen in de bijen/vlindertuin…Ze zijn eenjarig dus elk jaar weer


zaad verzamelen…

Tip 2… De gedroogde kikkererwten werden uit de zoom van het vliegengordijn geschud. 

Bij gebrek aan knikkers hebben ze het gordijn verzwaard afgelopen zomer. 

Ik ben al kleine steentjes aan het sparen die ik vind in de tuin…als het
vliegengordijn in 2023 weer voor de deur gaat zal ik er wel genoeg hebben. Het gordijn ging in de was…

Tip 3… De pot waar afgelopen zomer rucola in werd geteeld bracht heerlijke blaadjes en… zaad dat grotendeels werd opgeslagen voor volgend seizoen… 

Heel wat zaadjes die na rijpen in de pot vielen komen nu op tussen de gedroogde stengels. 


De oude stengels heb ik eruit getrokken zodat de jonge plantjes licht en lucht krijgen voor wat herfst oogst…

Tip 4… Stiekem is de wistheria een romance begonnen met de klim snijboon. 

Ik had nog zo gezegd “blijf bij die rare snijboon weg.” 


Wat je verbied wordt aantrekkelijk nietwaar en de rode bonenbloemen kleuren prachtig bij het groen. Ik laat ze maar…wetende dat de bonenliefde maar eenjarig is…

Tip 5… na een ochtend cursus en een middag marktonderzoek was ik te moe om uitgebreid te gaan kokkerellen.

Nee geen pizzaboer of friettent… een halve courget raspen met een
halve gesnipperde ui mengen, peper/zout en wat bloem en een ei…

Courget reifkoekjes en lekker buiten opgepeuzeld en voor Floor een drupje koffiemelk dat niet zo goed voor haar is maar oh zo lekker…

Tip 6… Balans opmakend wat in de border oogst klaar is, kan ik een mega pan pastasaus gaan maken. 

Nog heel veel overrijpe tomaten in de vriezer en wortels in de koeling
plus paprika… 

Wat pastasaus in potten is een rijk bezit in je voorraadkast dus aan de slag Annemiek! Kijk je mee?

Ingrediënten pastasaus Bolognese:

Veel overrijpe tomaten (had ik in de vriezer)

bleekselderij stengels (had ik in de border groeien)

wortels

paprika’s

pepertje als je hebt

verse kruiden zoals basilicum beetje salie oregano en/of tijm

olijfolie

enkele uien en enkele tenen knoflook.

Werkwijze: de hoeveelheden groente heb ik niet vermeld omdat je zelf moet weten of je veel of weinig pastasaus maakt. 

Ik maakte voorraad om kokend heet tot de rand in potten te scheppen en direct de deksel erop. 

Voor in de voorraadkast als de saus afgekoeld is…

Geen half jaar te bewaren maar wel enkele maanden. 

Lekker gemakkelijk voor als je even geen tijd hebt om te koken. 

De pot openen en de pastasaus opwarmen. 

Ondertussen heb je een bekertje pasta gekookt en staat in tien minuut je pastaschoteltje op tafel…

Start met op je gemakje alle groenten schoonmaken, wassen en klein snijden. 

Fijn als het al klaar staat en alles achter elkaar zo in de pan kan.

In een ruime pan de gesnipperde ui aanfruiten in olijfolie… even later de gesnipperde knoflook erbij en de wortels paprika pepertje (zaadjes
eruit halen) en de geschilde tomaten in stukken.

De tomaten uit de vriezer hadden een minuut of tien in een kom water gelegen en de schil was al ontdooid. 

Die viel zo ervan af. Half ontdooide tomaten laten zich gemakkelijk in schijven snijden.


De kleine tomaatjes zijn nog gemakkelijker te schillen tussen twee vingers. 

De pan bleek te klein voor al die groente en heb ik met de pollepel wat vocht uit de pan geschept in een kom.

Pastasaus moet na aan de kook te zijn geweest op lage pit inkoken.

 Dan is na een half uurtje het te veel tomatenvocht minder en de smaak
van de saus nog lekkerder.

De kruiden kwamen erbij en twee groentebouillonblokken en vers gemalen peper. 

Vijf potjes werden gevuld met de kokend hete saus en had ik nog saus over voor twee dagen.

Het vocht in de kom werd bij de rest pastasaus gedaan en werd nog
even ingekookt. 

Je kan ook wat voorgekookte witte bonen bij de pastasaus doen tijdens het inkoken.

Dan heb je plantaardig eiwit in de saus. 

Ik zal die voorgekookte bonen bij het opwarmen van de potjes pastasaus doen want ik had even geen voorraad meer.

Een klein handje rozijntjes doet het ook goed. 

Die vind je later niet terug maar het tintje zoet proef je wel…

De vele tomaten uit de vriezer verwerkt heb ik weer wat plaats en werden de groene selderijblaadjes van de bleekselderij in een hergebruik plastic zakje ingevroren. 

Heerlijk in soepen… De frambozen pluk ik nog steeds om de dag en spaar ze in hergebruik plastic zakjes in de vriezer. 

Ritsje open en de dagopbrengst bij de al ingevroren frambozen. 

Als ik voldoende gespaard heb maak ik confituur ervan…

Voor vandaag wat spaghetti gegaard met de pastasaus was het menu van de dag…

De witte droogbonen staan alweer in de week om morgenvroeg even beetgaar te koken en na afkoelen in doosjes in de vriezer te worden gezet…mijn plantaardig eiwit oftewel vleesvervanger… 

Een handje vol gare bonen gaat in de pastasaus voor morgen…

Mijn leventje… Dinsdagavond heb ik een presentatie gegeven over consuminderen en minimaliseren in de HUB bibliotheek in Kerkrade. De opkomst was goed en ik ben maar een keertje even vastgelopen na een derde van de tekst.

Dat is zeker opgevallen al kon ik weer direct de draad opnemen… De zin die ik was vergeten heb ik later weer genoemd en niets mis mee…

 Op de van mij bekende manier werd mijn presentatie met bezieling humor en zelfspot gegeven en de mensen hingen aan mijn lippen zag ik…

Met Tessie Crombach in het voorprogramma (half uur) met hergebruik van plastic vreesde ik dat de mensen de harde schijf al vol zouden hebben als ik met mijn anderhalf uur aan de beurt zou zijn.

Ze hingen aan mijn lippen en dat was echt niet door mijn ehhh sexy figuur of zo…

Ik had een woonmantel in de maak meegebracht en foto’s voor de beamer waar Carla Aarts een PowerPoint van had gemaakt (met grote dank).

Ik kon heel veel informatie doorgeven over consuminderen minimaliseren hergebruik en duurzaamheid. 


Over zelfvoorzienend leven en hoe ik komende winter van het gas af ga… Ik heb evenveel genoten als de mensen die aanwezig waren en dierbare mensen weergezien.

Mijn presentatie was met de nodige cabaret inslag en er werd veel gelachen… omdat ik regelmatig de rand van het betamelijke opzoek. Daardoor blijft informatie lang hangen weet ik…


Met deze pracht afsluiting maken we een doorstart en blijf ik adviseur voor Samira Elmrabet en Dana Ost die mijn werk het gedachtengoed consuminderen uitdragen voortzetten.

Consuminderhuizen hebben we daar niet (meer) voor nodig want energiezuinig en “meer doen met minder” is nu voor iedereen aan de orde…niet alleen voor minima of mensen met schulden.

Gemeente Heerlen is heel blij met ons en voor eind september zal Samira starten met haar eerste
presentatie energiezuinig…

In vele wijken in parkstad zullen wij dit thema uitdragen waaruit dan consuminderkringen gaan ontstaan… 

Waar het vanaf begin 2006 mee is begonnen met het oprichten van consuminderkringen gaat niet verloren.


Door 16 jaren heen heb ik 50 kringen (cursussen) gegeven en het is geweldig dat Samira de taak op zich neemt mijn werk voort te zetten met Dana aan haar zijde… 

Het is een goede zaak (naar mijn mening) dat dit los van de consuminderhuizen gebeurt. Zonder kosten van locatie etc…onder de paraplu van de parkstad gemeentes…Ik wens Samira en Dana heel veel succes…

Annemiek.