maandag 26 september 2022

Mijmering 77 Pompoenmarmelade, boodschappen goedkoop inslaan en topinamboer…

Beste mensen,

Geluksdagen in het leven zijn als we mensen ontmoeten

die ons ontroeren als een mooi gedicht...

Annemiek

 

Mijmering 77 2022


Tip…
Een mens die consumindert heeft altijd een spaarpot. 


Omdat we de prijzen kennen en dichtbij Duitsland wonen ( veel boodschappen goedkoper) zijn Samira en ik voorraden in gaan slaan bij Kaufland en de DM (te vergelijken met Kruidvat.)in Hertogenrath. 

Ik kom met deze voorraad de winter door denk ik wel en langer.

Voor de winter voorraden inslaan betekend bij slecht weer alles in huis hebben. 

Voorraden inslaan is dit jaar nog meer aan de
orde omdat de prijzen van boodschappen met de week stijgen.

Prijsvergelijken: Whiskas droge brokjes bij de PLUS 950 GRAM 3,99 EURO. Zelfde merk brokjes 1900 gram(dus dubbele inhoud)  6,25 euro bij Kaufland.

Nat voer zelfde merk… doos zakjes bij de PLUS 12 stuks voor 4,09… BIJ KAUFLAND 8 stuks
voor 2,95 euro. 

Dan heb je per pakje wel een vierde minder, maar nog altijd goedkoper.

Zonnebloemolie bij de PLUS 3,99 euro… bij Kaufland 2,49 euro en Rapsolie (is koolzaadolie en doet het ook ) 1,99 euro.


Geleisuiker 2:1 bij de PLUS 1,69 bij Kaufland 79 cent… 28  pak gekocht voor een heel jaar marmelade maken.

Verder gekocht bij DM 6 tubes tandpasta a 65 cent… 2 rexona spray 1,95 en 4 deo rollers a 50 cent.  

2 reuzepotten uier crème a 1,95 euro en drie potten dag en nachtcrème a 1,95 euro plus vele pakken bloem a 45 cent.


Bij Kaufland ook nog drie mega pompoenen a 3,99 gekocht en komen we langzaam aan het recept Pompoen/sinaasappel marmelade. 

De pompoen en geleisuiker inmiddels in huis en zou je sinaasappelsap met vruchtvlees kunnen kopen…

Ik ga voor beter en kocht op de markt  vier kilo perssinaasappels
voor 5 euro. 

We zullen zien hoeveel sap daaruit komt en hoe heerlijk de smaak zal zijn van de marmelade…

Ingrediënten pompoen/sinaasappelmarmelade:

2 kilo schoongemaakte pompoen

1 liter vers sinaasappelsap of sap uit een pak

3 pondspakken 2:1 geleisuiker…en nog een beetje.

Werkwijze: De pompoen in stukken snijden en met je hand de zaden eruit trekken. 

De pompoen nog kleiner snijden, wassen en van schil ontdoen. Dit jaar zijn de schillen hard door de droogte. 

De schoongemaakte pompoen afwegen tot 2 kilo en in een grote pan kieperen.

De sinaasappels persen tot je een liter hebt in een maatbeker en bij de pompoen gieten. 

Aan de kook brengen en op laag pitje laten garen. 

Af en toe omscheppen. Je hebt nu drie kilo vruchtvlees in de pan.

Ondertussen heb ik de rest pompoen schoongemaakt en ongeveer evenveel wortels. 

Kan ook iets minder zijn maar dat deert niet. 

Alles in stukken gesneden en met 1 liter water en twee bouillonblokken aan de kook gebracht en eveneens laten garen. 

De blender erdoor en voilà… Een gemakkelijk menu vandaag… Pompoensoep met een broodje kaas en veel fruit na…

Terug naar de pompoenmarmelade de pompoen is gaar en kan de blender erdoor. 

Daarna drie pondpakken 2:1 geleisuiker erbij en nog ongeveer de helft uit een vierde pak erbij kieperen. 

Aan de kook brengen en drie minuut op volle kook (dus met bellen)
doorkoken.

Waarom iets meer geleisuiker dan aangegeven? 

We maken de marmelade iets dikker dan gebruikelijk om ook taarten ermee te kunnen maken. 

Verder kan de marmelade  op ijs in de yoghurt op je boterham of beschuit…

Na drie minuut goed doorkoken kan de kokend hete marmelade in schone potten tot de rand. 

Deksel erop…goed aandraaien en af laten koelen.

Doorberekend kost deze super A1 kwaliteit marmelade 90 cent de pot omdat alle ingrediënten gekocht moesten worden. 

Dat is goedkoop als je bedenkt hoe bijzonder hij van smaak is. Daarbij was de pan soep extra… 

Volgend moestuinseizoen komen weer pompoenen in mijn tuin aan de zijgevel van mijn huis… en ja je kan voor goedkopere ingrediënten gaan als je sinaasappelsap uit een pak gebruikt. 

Die doet het ook maar ik wilde vers sap…

Tip 2… De eerste lidcactus heb ik binnen gehaald. 

Nog twee staan onder de seringenboom na te zomeren. 

Vorige winter heb ik geleerd ze met tussenpozen binnen te halen om de hele winter bloei in huis te hebben.

Hoezo: Als de plant wordt binnen gehaald gaat hij direct bloemknoppen maken weet ik… 


Hij krijgt soms een grotere pot met meer potgrond maar altijd wat koemestkorrels. 

Als die knoppen op open gaan staan haal ik de tweede lidcactus binnen. 

Is de eerste al minder en bijna uitgebloeid gaat de tweede aan de bloei.

Nu nog een mooie sierpot zoeken maar had ik niet op die maat. 

Wel een mooie lage pot en werd de terracotta pot daar in gezet.

Genoeg potscherven in voorraad is een deel met een ouwe doek erover tot kiezel geslagen met de hamer.

Die werd bovenop de aarde in de bloempot gelegd. 

Een raffia strik met een stukje draad in de aarde gestoken past het
geheel helemaal bij mijn boeren inrichting.

De terracotta pot is tussendoor met een stukje closetpapier met olie ingesmeerd evenals het tafelblad waar wat watervlekken en krasjes opzaten die verdwenen of een groot stuk minder zichtbaar werden…

Tip 3…Je krijgt wel eens roosjes? 

Hang ze te drogen en zet ze in een vaasje als ze gedroogd zijn. 

Zie je hoe romantisch de matte kleuren bij de antieke kast passen?

Tip 4… Lege koffie zakken zijn waterdicht en… houden vers. 

Ik bewaar ze altijd en kon ik Janneke de halve pruimenpannenkoek meegeven die ze niet op kreeg… 

Je kan ook stekjes en planten met wortelkluit erin meegeven…

Mijn leventje… Het was een heerlijkheid Janneke op bezoek te
krijgen en pruimenpannenkoeken te bakken. 

Ik was vroeg naar de markt geweest voor perssinaasappels pruimen en tomaten…oh ja ook een paar kilo appels die ik nu dagelijks eet en van alles van maak…

Janneke die drie wollen dekens aansleepte voor woonmantels mocht
wel eens verwend worden...

We raakten zo gezellig aan de praat dat ik hoop dat ze voor die reuze bui viel nog thuis is gekomen in haar scootmobiel.

De herfst duidelijk voelbaar in mijn hofje heb ik weer een klus geklaard en alles onder de oppottafel uit getrokken met een grote bezem. 



Gewoon tijd voor plannen en vroeg in de ochtend starten... 

Een hangplek voor huisjesslakken werd aangetroffen enne...

vind je ook nog eens wat dat een plaatsje kreeg waar het hoort. 

De oppottafel iets verplaatsen lukte me niet en zal ik enkele mannen voor moeten paaien…

Vandaag maar eens de topinamboer testen of ze al geoogst kunnen

worden.... en jawel... ze zijn al dik genoeg...

Topinamboer groeit gratis in je blommen of groente tuin en komt elk jaar op dezelfde plek terug.

Dan moet je wel een paar laten zitten en die gratis knollen van Moeder Natuur zijn een gewaardeerd cadeautje. 

Ik meng ze 1 op 1 met aardappels voor een pureetje of stamppot en je kan ze zelfs bakken of chips
ervan maken. 

Ze zijn heel gezond voor mensen met suiker…. 

Verder zijn ze iets laxerend en mensen die last hebben van obstipatie zijn er heel blij mee.

 Iedereen wil zijn/haar darmen wel eens opruimen nietwaar? 

Daar zit wel eens wat in hoekjes dat te lang bleef zitten en eruit kan…

Er staat nog een mooie krop andijvie in de border… 

Eerst puree maken van half aardappel/half topinamboer en rauwe fijn gesneden andijvie erdoor met een gesnipperde ui en een scheut kruidenazijn. 

Rauwe andijvie stamppot met een kruiden omelet erbij…

100 euro heb ik uitgegeven in de Duitse supers aan voorraad in de voorraadkasten. 

Nu wil ik natuurlijk weten of ik minder uit geef de komende maanden en dat zal snel duidelijk worden. 

Ik budgetteer en weet dat ik momenteel 35 euro leefgeld per week uitgeef.

Die 100 euro geïnvesteerd zal zeker binnen drie maanden terug komen
in de vorm van weekgeld dat ik overhoudt… 

Wie schrijft die blijft! 

Velen moeten het met minder doen voor meer personen… en ik hoop dat ze de mijmeringen lezen om daardoor kwaliteit van leven te behouden…


Annemiek.