donderdag 1 september 2022

Beknopte versie woonmantel maken met de hand... werkbeschrijving...

Beste mensen,

Vanaf mijmering 67 beschreef ik in delen hoe je van een tweepersoons wollen deken twee woonmantels kan maken  voor pubermeisjes. Hierbij de beknopte werkwijze in een berichtje... Het model heet Sonja!

De deken was  in zijn geheel te groot en te zwaar voor in de wasmachine en heb ik hem eerst in "model" van twee woonmantels geknipt.

Er bleef een stuk deken over voor capuchons, eventueel zakken en afwerking, plus een strook om een woonmantel te verlengen. (Een meisje was langer)

In drie keer werden de delen in de wasmachine op wolwasprogramma gewassen. Bij ZEEMAN werd bijpassend groen katoen garen gekocht.

Daarmee kan je de mantels aan elkaar haken en tegelijk afwerken. 

Dat kan met een festonsteek en als je die niet kent hoop ik dat de foto’s duidelijkheid brengen.

Mijn linkerhand en ogen doen het niet meer zo goed en daarom werk ik grover en heb dikker garen en bijbehorende haaknaald gebruikt. 

Dat betekende moeilijk door de wol kunnen prikken...

Voor ieder ander zou ik adviseren dunner garen en een dunnere haaknaald te nemen…dat werkt gemakkelijker.

Hoe knip je een woonmantel? De lap moet even hoog zijn als jezelf van middenachter je nek naar je voeten. 

De breedte van de lap? 

Om je heen inclusief je armen en zit je wel goed. Kijk liever twee keer voordat je de schaar in de deken zet...

Ik wilde twee mantels uit de deken halen wat betekende dat voor het langste meisje de mantel verlengd moest worden met de rest lap... Dat zal geen probleem zijn.

De eerste lap werd op tafel gelegd om de armsgaten te knippen. 

Door de stof dubbel te leggen vind je middenachter. 

Steek daar een speldje en vouw links en rechts van de lap naar het midden. (zie foto). 

Knip van boven waar de schouders komen 30 cm naar beneden, dat zijn de armsgaten en is de basis klaar. (Zie eerste foto) De schouders kan je eventueel iets schuin bijknippen maar hoeft niet.

Haak eerst een armsgat om met de festonneersteek en begin bovenaan de schouder. 

Weer aan de schouder terug gekomen haak je het voor en achterpand aan elkaar zonder het garen te verbreken.  

Meet van te voren en steek bij 24 cm  schouderbreedte  (vanaf armsgat naar de hals) een veiligheidsspeld. 

Daar begint de hals en ga je van dubbel stof weer naar enkel…met omhaken.

Haak verder de hoek om naar de sluiting middenvoor.


Het onderste deel voorpand (ongeveer de helft)  wordt dicht gehaakt dus neem je weer dubbel stof. Zorg dat ook het achterpand bij de nek een feston randje krijgt.

Je komt in de mantel alsof je een overal aantrekt en het went… 

Op deze manier is hij het warmste… 

De bovenkant sluit met of klitband, een sierspeld, of lussen. Wat maar leuk lijkt.

Het voordeel van met de hand werken is dat de zware stof niet onder het voetje van de naaimachine door te hoeven trekken. Daarbij heeft niet iedereen een naaimachine...

Of de meisjes mouwen erin willen zullen we zien… Hoe het verder gaat?

De capuchon knip je door een voorbeeld van een jas of hudo muts op stof te leggen. 

De stof met de goede kanten op elkaar. Mijn capuchon bleek achteraf te groot voor het jongste tengere meiske en zal ik later aanpassen...(Leerpunt!)


De ronde kant van de muts werd op elkaar gehaakt met de bekende festonsteek en daar maakte ik een schoonheidsfoutje. 

Beter is de twee delen helemaal rondom met de festonsteek af te werken en met hetzelfde garen de delen met de hand aan elkaar te naaien. De muts wordt daardoor aan de buitenkant mooier.

Voor je verder gaat: Speld de midden naad van de muts middenachter op de mantel en kijk of het past… 


Naai met een stopnaald met het haakgaren de muts op de jas…

Het beste kan je middenachter beginnen en spelden steken zodat je ook samen uitkomt jaspand en capuchon. 

Dan de andere kant en steeds kijken of het goed gaat.

Je mag rustig wat sjoemelen door de delen zo nodig iets te rekken.

Je kan ook nog een lus aan de woonmantel maken maar wel stevig en aan het achterpand. 

De woonmantel is best zwaar. 

Ik vouw liever de mantels op en bind een lint erom dan blijven ze mooier...

De zak knippen en rondom met de festonsteek afwerken en eventueel het klepje omslaan terwijl je met de stopnaald de zak op de mantel naait. 

Het kan allemaal naar eigen idee...

Een handigheidje is een pannendeksel onder de stof te leggen zodat je weet dat je door de stof bent maar niet te ver. 

Een klein tangetje helpt bij de naald door de wol trekken.

Ik wist niet dat ik haken kon maar het lukte bandjes met lusjes te maken die aan/op  de mantel werden genaaid. 

Omdat ik geen knopen vond en dat niet uit kon staan heb ik drie knopen van een sjiek jasje geknipt dat later wel weer nieuwe krijgt…

Een koordje werd gehaakt en met een veiligheidsspeld door het festonrandje van de muts geregen…

Ik wens iedereen veel plezier met het maken van je eigen creatie...

Annemiek