zondag 28 augustus 2022

Mijmering 69 Minimaliseren, pannen, zondags jasje, en de woonmantel af…Yehhh!!

Beste mensen,

Geluk moeten we onderweg zoeken

niet aan het eind van de weg

dan is de reis afgelopen...

Annemiek

Mijmering 69 2022.

Tip… Je kan in mijn huis goed zien dat ik ontspul. 

Bij de hitte uit mijn huis bannen zie je dat in de keuken alleen een stoeltje staat en kan je verder met een kruiwagen van de achterdeur in een ruk de voordeur uit…als je zou willen.

De grote spullen die ik niet gebruik zijn nu wel allemaal weg. Een enkel klein ding verdwijnt nog af en toe… 

De doos in de gang waarin overbodig spul werd gedeponeerd is dan ook niet meer nodig.

Mijn huis maar vooral mijn hoofd opgeruimd… 

Al die zooi die ik niet meer hoef te verzorgen en
daardoor meer tijd voor wat er ECHT toe doet.

Consuminderen en minimalisme… Ik geef dinsdag 13 september van 19.00 tot 21.00 uur een lezing daarover in HUB Bibliotheek in Kerkrade… 

Entree gratis wel vooraf aanmelden en iedereen welkom…Laat
maar weten…

Tip 2… Hoe handig zijn de kleine lege potjes van crème. In hergebruik multifunctioneel. 

Suiker en melk voor in de koffie bij een picknick. 

Voor zaadjes die ik onderweg verzamel, pillenpotje en neeee niet om urine in te doen voor onderzoek Annemiek.

Om etiket af te weken zet je potjes hoe groot of klein ook in een iets groter potje met een rest afwas sop of zo. De tijd doet je werk…

Tip 3…doen met wat er is aan oogst heb ik appel/komkommersalade gemaakt en carpaccio van chioggia. (recept vorige mijmeringen. )

Wat regenboogsnijbiet kon al geoogst en daar gebruik je de stengels eh ribben van en eventueel blad wat goed is. 

Het blad heeft veel geleden door de droogte dus gebruik ik alleen de stengels. Zie recept:

Pasta met regenboogsnijbiet:

Ingrediënten:

De nodige snijbiet bladeren met dikke nerven oftewel ribben

pasta

halve eetlepel boter of margarine

evenveel bloem

scheut melk

peper/zout olijfolie.

Werkwijze: Het blad van de snijbiet rond de ribben wegknippen. Het blad dat goed is kan je gebruiken en apart leggen. 

De ribben wassen en in stukjes snijden. 

Pannetje water opzetten voor de pasta en de stukjes snijbiet ribben in een pannetje met iets olijfolie roerbakken en op laag pitje garen met de deksel op de pan. 

Als je mooi blad hebt kan het in stukjes geknipt op het laatst mee gekookt worden.

De pasta garen afgieten terug in de pan en met een scheutje
olijfolie omscheppen. 

De boter in een pannetje laten smelten (niet bruinen) en evenveel bloem toevoegen. 

Omscheppen en een scheutje melk erbij en met de garde flink roeren. Melk toevoegen tot de saus de dikte heeft die je wenst. Met iets zout op smaak maken. 

Pasta in een diep bord, en voor kinderen of mensen met wapperende handjes de pasta eventueel klein knippen met de keukenschaar. 

De groente erop en de saus…

Tip 4… frambozen sparen… De nodige frambozenstruiken staan in mijn tuin maar niet echt genoeg om in een keer bakken vol frambozen te kunnen plukken voor jam. 

Nu pluk ik om de twee dagen de overrijpe vruchtjes en gaan ze in een
zipper zakje in de vriezer dat ik steeds bijvul tot de hoeveelheid is gespaard om jam te kunnen maken…

Tip 5…Deel drie woonmantel met de hand maken. De woonmantel is af en om hem een vlot tintje te geven heb ik een zak met fleurig randje erop gezet en lussen gehaakt voor drie knopen. 

Of de meisjes mouwen erin willen zullen we zien… Ik denk dat het zo goed is. Hoe het verder ging?

De capuchon knip je door een voorbeeld van een jas of hudo op stof te leggen. 

De stof met de goede kanten op elkaar. 

Omdat ik een tweede woonmantel maak heb ik de capuchon van de volgende ook mee geknipt.

De ronde kant werd op elkaar gehaakt met de bekende festonsteek en daar maakte ik een foutje. 

Aan de buitenkant ziet dat er niet zo mooi uit en misschien haal ik nog een deel los, of haak nog iets bovenop…

Voor je verder gaat: Speld de midden naad van de capuchon middenachter op de mantel en kijk of het past… 

Je kan nog bijknippen als de muts te groot is en is hij te klein dan knip je de onderkant van de muts iets rond…dan wordt hij eh…langer. 

Ik hoop dat je het nog kan volgen...

De muts werd verder rondom met de festonsteek afgewerkt en de bovenkant mantel waar dat nog niet is gedaan. 

Dan naai je met een stopnaald met het haakgaren de muts op de jas…

Het beste kan je middenachter beginnen en spelden steken zodat je ook samen uitkomt jaspand en capuchon. 

Dan de andere kant en steeds kijken of het goed gaat.

Je kan ook nog een lus aan de woonmantel maken maar wel stevig en aan het achterpand. 

De woonmantel is best zwaar. 

Ik vouw de mantels altijd op en bind een lint erom.

De zak knippen en rondom met de festonsteek afwerken en eventueel het klepje omslaan terwijl je met de stopnaald de zak op de mantel naait. 

Een handigheidje is een pannendeksel onder de stof te leggen zodat je weet dat je door de stof bent maar niet te ver. 

Een klein tangetje helpt bij de naald door de wol trekken.

Ik wist niet dat ik haken kon maar het lukte bandjes met lusjes te maken die aan/op  de mantel werden genaaid. 

Omdat ik geen knopen vond en dat niet uit kon staan heb ik drie knopen van een sjiek jasje geknipt dat later wel weer nieuwe krijgt…

Een koordje werd gehaakt en met een veiligheidsspeld door het festonrandje van de muts geregen…

Mijn leventje… Mijn courgetplant leverde de 7e courget af en ik denk dat de plant samen met ma natuur hadden bedacht dat ik het er maar eens van moest nemen. 

Deze pracht zondag in het zuiden waarin ik weinig meer heb gedaan dan een boek lezen werd een feestje...van mantel tot jasje...

Een dik beslagje werd gemaakt van zelfrijzend bakmeel een ei snuf zout en wat melk voor courget in een zondags jasje...

De courget in plakken gesneden  erdoor en gebakken in iets zonnebloemolie.  

Iets afgekoeld werd met behulp van een KRUIDVAT drop zak wat knoflook kruidenkaas op de rondjes gespoten…

Een mevrouw die op stroom gaat koken heeft nieuwe pannen gekocht. 

De oude heeft ze aan mij gegeven om door te geven...Mevrouw ging van het op gas koken af.

Tot mijn verbazing was er eentje bij die op stroom kon.

Misschien wil mevrouw die terug en dan bij deze... Ik heb hem getest op mijn kookplaat en niets mis mee...

Inmiddels is de pan van onder schoon gemaakt door SUNSODA en de tijd. En... een beetje door mij. 

Een tijd pure SUNSODA erop smeren en voila... met een oud pasje en wat staalwol...

De zijkant nog een beetje en kan later...

 Pannen met stalen oren kunnen als ovenschaal in de oven… Je kan ze als voorraad pot gebruiken voor vogelvoer en vetbollen. 

Voor koekjes en wafels en zelfs voor een hele cake. Voorlopig deel ik ze uit aan mensen die nog op gas koken…

Annemiek