maandag 15 augustus 2022

Mijmering 65 Courget in zoet/zuur, zingende boerenkool en zaden zeven…

Beste mensen

Geluk bestaat niet in wat je bezit

maar wel in wat je geniet...

Annemiek.

 

Mijmering 65 2022.

Tip… Twee courgetten tegelijk oogst klaar en niet direct nodig werden in zoet/zuur ingemaakt,

wat vijf potjes voor in de voorraadkast
opleverde. 

Courgetten zijn op de markt spotgoedkoop, afgelopen zaterdag 50 cent de kilo en kan je je slag slaan…

In wintertijd zoet/zuur bij nasi…of bij blokjes kaas...heerlijk.

Ingrediënten courgetten in zoet/zuur.

2 flinke courgetten 1200 gram samen werd 1 kilo schoongemaakt

2 dikke uien

6 eetlepels zout

Halve liter appelazijn of witte azijn

Kwart liter water

250 gram suiker (ik deed iets meer)

1 theelepel kurkuma+ 1 theelepel mosterdzaad**

10 peperkorrerls+4 jeneverbessen+ 3 laurierblaadjes**

Takjes rozemarijn

Werkwijze…

De courgetten wassen en in de lengte doorsnijden. Met een lepel het zaad eruit trekken en de courget in stukjes snijden. 

De uien schillen en in stukken snijden. 

Meng courgetstukjes met de uien en zes eetlepels zout in een kom en laat twee uur intrekken. 

Af en toe omscheppen en weer afdekken.

Zoek ongeveer 5 potten bij elkaar met schroefdeksel en was ze goed uit eventueel met soda en naspoelen.

Na twee uur de courget onder stromend koud water heel goed afspoelen tot alle zout verdwenen is. * Uit laten lekken.

*Als je dit water opvangt kan het op je stoepje waar hardnekkig onkruid steeds weer opkomt.

Het water, azijn en de suiker in een grote pan aan de kook brengen. 

Roeren tot de suiker is opgelost. 

De kruiden toevoegen en de stukjes courget/ui.  Weer aan de kook brengen en drie minuut op lage pit aan de kook houden.


** Ik had geen jeneverbes en mosterdzaad…wel een doosje inmaakkruiden waar e.e.a. inzat. 

Al oud weliswaar maar kruiden blijven lang goed. 

Ik heb nog laurierblad en kurkuma toegevoegd. 

Het laurierblad werd later in reepjes geknipt zodat elke pot haar deel kreeg. 

De potten werden klaar gezet en onderin elke pot kwam nog een takje rozemarijn...

De randjes werden met een schone theedoek afgeveegd...

Deksel erop en op de kop zetten tot ze afgekoeld zijn.

Een rijk bezit in de voorraadkast voor bij nasi of blokjes kaas...

Zoals je ziet is het vocht dat over was in een pot gedaan.

Kokend heet en als mijn courgetplant weer een groeispurt maakt heb ik snel een courgetje ingemaakt… 

De courget in stukjes in zout te zetten en twee uur later het vocht in de pot opkoken… (zie recept) 

We gooien niets weg…

Tip 2… De zaaddozen van de eenjarige papaver zijn kurkdroog en hebben al hun zaad laten vallen. 

Ze stonden al weken onder het afdak in een emmer. 

Nog even flink schudden en werden de stengels bij elkaar gelegd. 


Met restjes touw tot bosjes gebonden en de te lange stengels afgeknipt.

Ze liggen nog een middag op de tuintafel in de kokende zon en worden later in de woonkamer opgehangen. 

Herinneringen aan een zomer en worden ze verwerkt in herfst en Kerststukken... 

Het voelt rijk al die eigen teelt onderdelen die je weer kan gebruiken en hergebruiken...

Het zaad werd gezeefd door de grote vergiet en bleef grof blad achter.

Daarna door de fijnmazige zeef en hield ik het zaad over met wat fijnstof van het blad.

Het zaad werd in een pot gedaan met een briefje erbij wat het is en welk jaar. 

Deze papaver is eenjarig en kan in maart 2023 weer gezaaid in mijn bijen en vlindertuin.

De rest pastinakenzaad inmiddels kurkdroog onder het afdak werd eveneens in een pot gedaan. 

Tijd om de stengels met de zaaddozen van de kaardenbol te snoeien.

Heel voorzichtig zodat het zaad niet tijdens het knippen eruit valt komen ze op de kop in een emmer. 


Ik zag het zaad vallen en zal ik weer grotendeels aan de bosrand "uitstrooien" waar inmiddels vele kaardenbollen groeien... 

Ik maak wel gaatjes met een schepje om zeker te zijn dat het zaad in de aarde ligt...want kaardenbol is een beschermde plant.

Daarom hielp ik de natuur een handje en af en toe ga ik kijken naar mijn kindjes...


De zaaddozen op stengel zijn pracht decoratiemateriaal voor herfst en kerststukken…

Tip 3… Ik ben weer gestart met mijn keuken schoon te maken. 

Dat brengt geen enkele druk omdat elke dag een onderdeel wordt
schoongemaakt.

Te beginnen met de besteklade… 

Tijdens de afwas werd alle bestek mee afgewassen en de lade met de stofzuiger van kruimels ontdaan. 

De bestekbak EN de lade gesopt.  

De tweede dag kreeg het gasfornuis met de elektrische kookplaat een extra beurt en de achterwand. 

Met een tikkie zonnebloemolie werd alle RVS inclusief achterwand en pannendragers heel
dun
  ingewreven. 

Idem de elektrische kookplaat die erop staat...waar ik op kook. 

Nee mijn dierbare “madame Boretti” wordt niet geruimd, de oven wordt gebruikt en ze past zo in mijn keuken…en mijn leven.

Mijn leventje… De twee karafjes waarin citroenmelisse vul ik steeds 
weer met water en staan in de koelkast. 

Elke dag drink ik zeker twee karaffen leeg en nog meer… 

De karaffen worden de derde dag schoongemaakt en de citroenmelisse vernieuwd. Kost niets alleen water en blijft de limonadesiroop voor de lekker…

Eindelijk viel de regen en ik ben erdoor gefietst zonder jasje met een juichend gevoel dat ik dacht te delen met de weinige mensen die ik tegen kwam.  

Een jonge man stond te schuilen. Hij had alleen een T-shirtje aan en een kort broekje dat mag toch nat…zou je zeggen… 

De hond die hij behoorde uit te laten vond het ook maar zot, dat zag je zo…

De geur van natte straten en de andijvie in mijn tuin die volgens mij een deuntje zongen samen met de boerenkool. 

Floor wilde weer bakkenvol voer en er kwam weer leven in het beestje inclusief ondergetekende die alle ramen en deuren heeft opengezet om 18.30 uur in de vooravond… Het was van korte duur die regen.. maar een begin van het einde van de hittegolf…God zij dank…

Annemiek