maandag 8 augustus 2022

Mijmering 63 Pizza maken en herinneringen, plus meer doen met minder eurootjes…

Beste mensen,

Als je niet zo nu en dan faalt

dan heb je niet genoeg geprobeerd...

Annemiek.

Mijmering 63 2022.

Tip… Meer dan ooit is prijzen vergelijken aan de orde…Het is aan te bevelen de maandelijkse hoge gas en stroom nota te blijven betalen, 

eventueel je maandvoorschot te laten verhogen zodat je bij de jaarafrekeningen niet in de schulden komt… Daar kom je niet zomaar uit…

Maak alle gezinsleden bewust van de stijgende prijzen zodat niet op de oude royale voet wordt door geleefd en verbruikt…

Bespreek in een huisvergadering met je gezin hoe duur het leven werd en benoem als de inkomsten de uitgaven amper dekken…

Neem samen  de wekelijkse boodschappen onder de loep en streep of verminder luxe artikelen. Bepaal samen welke boodschappen voor jou (jullie) noodzakelijk zijn om kwaliteit van leven te houden…Vergelijk de prijzen… want daar is veel winst te behalen…

Bespreek regelmatig of dit streven is gelukt en geef complimenten als eenieder meedenkt…

Sinds vele vogels en Jean de eekhoorn bij me komt buurten letten we ook op de prijzen van doppinda’s. 

Natuurlijk kan ik stoppen met de vogels voeren en verminderen kan ook. Floor hoeft van mij (nog) niet van haar dure voer af al moet ze wel haar bakje leeg eten. 

Zo niet dan geef ik een dag alleen brokjes en geen nat voer, dan weet ze het wel weer. Vaak is het zo dat ze meer kost per maaltijd dan ik, o.a. door mijn moestuintje kan ik dit compenseren. Het mag zolang het kan…Daar ligt MIJN grens.

Door prijzen vergelijken is veel winst te behalen….Bij de LIDL is de zonnebloemolie een euro goedkoper dan bij de PLUS. De doppinda’s kosten bij de ALDI 1,39 de zak (met dezelfde inhoud) als bij de LIDL en de PLUS waar de prijs tot tegen de twee euro loopt. Dat is samen al 1,75euro winst.

Maak SUNSODA wasmiddel en schoonmaakmiddel tegelijk en de euro’s winst lopen wekelijks op…

Als je alle boodschappen onder de loep neemt en bedenkt of het met huismerk of  minder ook kan is er veel te bezuinigen…Enkele doordenkers:

1.     Als je frisdrank drinkt… alleen nog in het weekend en door de week water met eventueel limonadesiroop? Of kruidenwater?

2.     Dure deo alleen naar gelegenheden en dagelijks gebruik van een roller van 99 cent van de
LIDL?

3.     Naar de markt als je dat niet al deed?

4.     Nog minder vlees en meer bonen en erwten?

5.     Eindelijk van de pakjes en voorgesneden zakjes af?


6.     De verjaardagcadeautjes aan vrienden familie en kennissen minderen? We bieden vaak tegen elkaar op, in nog duurdere spullen terwijl aandacht, tijd om een mooie tekst te schrijven op een kaart of een dag iemand zijn/haar huis mee opruimen pas echt een cadeautje is…

Dat brengt een herinnering met een gouden randje. Samen uit eten is al zo gewoon… samen thuis lunchen in familiekring…dat is pas speciaal (zie mijn leventje).



 

Tip 2 … Op de markt waren overrijpe tomaten 4 kilo voor 2 euro. Die kunnen in de vriezer in zakken en gebruikt voor pastasaus of soep. Veel gezonder dan de pakjes en blikjes. Dat bracht me op het idee weer eens pizza te maken…

 

Ingrediënten vulling voor pizza:

1 ui

4 a 5 bevroren tomaten

1 paprika

Half bakje champignons

Geraspte kaas

Italiaanse verse kruiden

Peper/zout.

Ingrediënten voor het deeg:

250 gram volle yoghurt

8 eetlepels zonnebloemolie

4 eetlepels melk

1 ei

1 zakje bakpoeder

Snuf zout

Bloem.

 

Werkwijze:

Maak alle groente schoon en snipper de ui, de paprika en leg de tomaten in een bakje water waardoor de schil gemakkelijk eraf kan

Laat de tomaten nog heel en borstel de champignons, kort afspoelen en in stukjes snijden.

 Maak het deeg door alle ingrediënten met uitzondering van de bloem te mengen in een kom met een garde. 




 
Verwarm op dit moment de oven voor op 180/200 graden…

Voeg ongeveer 300 gram bloem toe en kneed kort en snel het deeg. Voeg bloem toe tot het deeg loslaat van je handen.

 Rol het deeg uit tot een grote dunne lap en beleg een met bakpapier belegde pizzaplaat ermee. 

Leg de plakjes dun gesneden half ontdooide tomaten op het deeg en bestrooi met twee derde van de ui en alle champignons.

Rasp van een grote blok kaas erover en de rest paprika de kruiden en de rest ui. Ik heb nog wat diepvries erwtjes erover gestrooid en tot slot de kaas. 

Zet de pizza in de oven en kneed het deeg dat je over hebt tot een bolletje en verwerk tot kaneelbroodjes of…rol uit en kan een pruimen vlaajtje van gemaakt. 

Ik had bakpruimen meegebracht van de markt. De lap deeg hoeft niet eens een randje en gingen de halve pruimen met de bolle kant naar benden erop. Feest op de maandag… 

Mijn leventje...

Ik bracht een dag door bij mijn bonusfamilie en hebben we de schuur uitgeruimd, alles gesorteerd en weer ingeruimd… 

Ieder van het gezin had zijn/haar taak en om negen uur in de ochtend werd gestart… Dit mens nam de coördinatie in handen, dat is mijn sterkste punt… 

Terwijl in huis de kindjes werden verzorgt en eten kregen werd door de

grote meisjes de pauze verzorgt en de voorbereiding van de lunch.

 

Ahmed ruimde de zware spullen uit de schuur en ik de lichte, en leidde dit mens haast ongemerkt…

Tijdens het ruimen werd direct in grote lijnen gesorteerd en afgevoerd naar andere plekken wat beter was. Pauze en wat lekkers erbij…door


de dames verzorgt en weer opgeruimd. Fatima sorteerde mee met spul uit de schuur en zelfs de kleintjes deden mee met schroeven en spijkers sorteren…

De spinnen kozen het hazenpad en de bezem erdoor, werden planken gerepareerd en gestut en kon Ahmed zelf de boel inruimen op plekken waar hij alles kon terugvinden. 

 

De kleine handigheidjes deed ik, zoals touwen en spanbandjes netjes oprollen en werkhandschoenen bij elkaar in een tasje.

Verf en toebehoren werden bij elkaar gezet en gaven vele handen de uitgezochte doosjes en bakjes spul aan Ahmed die met inruimen was belast. 

Haast ongemerkt werd het tempo verhoogd want tegen lunchtijd moest het klaar zijn… (volgens mij). De grotere meisjes startten met pannenkoekjes bakken voor de lunch….

 Ik begin tegen de tijd dat de moeheid bij iedereen toeslaat altijd te gillen hoe geweeeeeldig het wordt, dat hoort bij coördineren en Fatima vond dat nog maar weinig spul viel te ruimen. 

Ahmed werd omringt met bakken en hield net de moed erin omdat een mooie gereedschapskist voller en voller raakte met “verloren”

teruggevonden spul. 

Het tempo werd nog hoger toen de geuren van de lunch de schuur bereikten. Ik smeet wat bigshoppers spul bij elkaar dan leek het minder en zette de af te voeren oud ijzer, plastic en zooi uit het zicht… Het was (leek) inderdaad niet veel meer te ruimen… Klaar!!

Toen was er de lunch met drinken en  pannenkoekjes met honing uit Somalië…en rond de tafel onder het primitieve afdak was de sfeer enorm… Elke seconde werd met blijdschap beleefd… 

Qammar naast me in de kinderstoel links en aan de andere kant Suaad en mijn aandacht moest verdeeld tussen de twee kleintjes, want de kleinste was net zo jaloers als haar zusje van vijf… Vooral om bij papa op schoot te kroelen… Werkende mannen zien door de week weinig van de kleintjes…

 De schuurklus werd afgemaakt, afgewassen en gingen we gezamenlijk naar de markt in Eygelshoven…  Ahmed stond ergens in het midden en Fatima en ik struinden rond, prijzen vergelijken en keuren…en brachten alles bij Ahmed.

We deelden wat in grote hoeveelheden goedkoper was en werd Annemiek thuis gebracht inclusief de groente en fruit… We zijn direct in slaap gevallen Floor in haar mandje en ik in de sta-op-stoel… moe van gelukkig zijn…

Er zit zoveel geluk, liefde en rijkdom in de kleine dingen die het doen… Als je op z’n tijd zoiets als bovenstaand klusje samen zou doen geef je handenvol rijkdom aan jezelf en elkaar en een voorbeeld aan je omgeving hoe het vroeger was en weer zou kunnen zijn…

 

Annemiek