donderdag 25 augustus 2022

Mijmering 68 Oei…een leermoment, rauwe andijvie stamppot, kruidenomelet en de woonmantel…

 Beste mensen,

Of je nu denkt dat je het wel of niet kunt...

proberen kan altijd....

Annemiek.

 

Mijmering 68 2022.

Tip… Alleen de dikste zaden van de chioggia werden geoogst en voldoende. 

Om te voorkomen dat de border bezaaid raakt met het mindere zaad werd een grote plastic zak over de plant getrokken en in een ruk de plant uit de aarde getrokken. 

In de GFT container ermee…

Tip 2… Door trouw de groente met mate te gieten tijdens de droge tijd is mijn groente oogst gered. 

Ratatouille op het menu met courget, aardappel, peper en
chioggia uit eigen tuin en die is zo groot niet. 

Misschien ga je het gazonnetje wel voor een deel omspitten en biologische groente telen komend seizoen… 

Je mag altijd raad en zaad bij me vragen…

Oproepje…Ik ben een envelop kwijtgeraakt afgelopen jaar waarop een adres van een lezer die daarin pastinaakzaadjes
zou krijgen. 

Die envelop is nooit gepost en dat ligt me nog steeds op mijn maag. 

Ik hoop dat de mevrouw dit leest en zich zal melden zodat ik het goed kan maken…

Tip 3… Rauwe andijvie stamppot kan best in zomertijd gegeten en hitte of niet de eerste andijvie in de border is oogst klaar en smaakte best.

Wat je nodig hebt?

Ingrediënten rauwe andijvie stamppot:

Kruimige aardappels

Klontje boter, beetje melk

Peper/zout/nootmuskaat

1 kleine ui, scheut azijn

 krop andijvie.

Werkwijze: Schil de aardappels en snij ze in kleine stukjes. Zet ze op met weinig water en wat zout. 

Aan de kook op lage pit laten garen.


Was de krop andijvie in het geheel en snij de andijvie in smalle reepjes. 

Eventueel in een vergiet nog kort afspoelen al doe ik dat niet en hoeft
ook niet als je de hele krop zorgvuldig wast.

De ui snipperen en samen met de andijvie plus beetje zout en een scheut (kruiden) azijn mengen in een kom. 

De aardappels eventueel afgieten en met de stamper erdoor. 

Klontje boter toevoegen peper en vers geraspte nootmuskaat. Scheut melk erbij en met de houten lepel omroeren. 

Zet de pan een minuut op
een laag pitje en roer in gedeeltes de andijvie erdoor.

Een vegetariër als ik kiepert halverwege kooktijd aardappels wat voorgekookte witte bonen uit de vriezer erdoor. 

Die vind je niet meer terug bij het pureren maar ze zitten er wel in.


Plantaardig eiwit als vleesvervanger. 

Verder werd een kruiden omelet gemaakt als volgt: 

Klop twee eieren los in een kommetje en voeg snuf zout en gesnipperde kruiden toe zoals: bieslook, kervel, bladpeterselie,


Bak de omelet in een koekenpan en rol eventueel op. 

Serveer bij de rauwe andijvie stamppot…

Voor de leuk heb ik klontjes knoflook kruidenkaas erop gelegd…

Tip 4… de frambozen struiken geven weer oogst na weken stil te hebben gestaan. Misschien hadden ze vakantie… 

Ik heb de framboosjes overrijp laten worden om veel sap te oogsten voor de frambozenazijn. 

De vruchtjes werden door een zeefje gedrukt boven een maatbeker en kwam ik tot bijna 100ml sap,


 dat werd aangevuld met bijna 100 ml rode wijn in mijn geval port. 

Het flesje dat ik weken eerder bezig was te vullen, werd verder aangevuld en dat kan met frambozenazijn. 

Dat bederft niet al doe je een zomerlang over het flesje aanvullen en jaren lang over het gebruiken. 

Wijn wordt azijn na verloop van tijd en vol van smaak…


Tip 5… kom ik terug op een woonmantel maken met de hand… In mijmering 67 beschreef ik de wollen deken die Sonja opstuurde.

Hij was te groot en te zwaar voor in de wasmachine en heb ik hem eerst in “patroon” van twee woonmantels geknipt,

voor de dochters van Fatima. 

Er bleef een stuk over voor de capuchons en eventueel zakken en afwerking.

De drie stukken deken pasten in de wasmachine op wolwasprogramma en heb ik inmiddels groen katoen garen gekocht,

om de mantels mee af te boorden en tevens aan elkaar te haken. 

Dat kan met een festonsteek en als je die niet kent hoop ik dat de foto’s duidelijkheid brengen.

Mijn linkerhand en ogen doen het niet meer zo goed en daarom wat dikker garen en een bijbehorende haaknaald. 

Dat betekend wel moeilijk door de wol kunnen prikken al heb ik daar met mijn rechterhand weinig moeite mee… 

Voor jou zou ik adviseren dunner garen en een dunnere haaknaald te
nemen… dus wat fijner te werken…

Hoe knip je een woonmantel? De lap moet even hoog zijn als jezelf van middenachter je nek naar je voeten. 

De breedte van de lap? 

Om je heen inclusief je armen en zit je wel goed.


Ik wilde twee mantels uit de deken halen, dus twee gelijke lappen wat betekende dat ze iets aan de korte kant lijken… 

Daar kan ik altijd nog een strook aanzetten als het moet. 

Het ene meisje is iets langer dan het andere en zien we wel. 

Verder zijn de meisjes behoorlijk tenger. 

Je moet met kleding aan in de woonmantel passen …

De eerste lap werd op tafel gelegd om de armsgaten te knippen. 

Door de stof dubbel te leggen vind je middenachter. 

Steek daar een speldje en vouw links en rechts van de lap naar het midden. (zie foto). 


Knip van boven waar de schouders komen 30 cm naar beneden, dat zijn de armsgaten en is de basis klaar.

Haak eerst een armsgat om met de festonneersteek en begin bovenaan de schouder. 

Weer aan de schouder terug gekomen haak je het voor en achterpand aan elkaar zonder het garen te verbreken.  

Meet van te voren en steek bij 24 cm  schouderbreedte  een veiligheidsspeld. 

Daar begint de hals en ga je van dubbel stof weer naar enkel…

de hoek om naar de sluiting middenvoor.


Het onderste deel (ongeveer de helft)  wordt dicht gehaakt dus neem je weer dubbel stof. 

Je komt in de mantel alsof je een overal aantrekt en het went… 

Op deze manier is hij het warmste… 

De bovenkant sluit met of klitband, of een sierspeld, of lussen. 


Dat moet ik nog even bekijken. De capuchon moet ik nog knippen en wordt vervolgt.

Het voordeel van met de hand werken is wel de zware stof niet onder het voetje van de naaimachine door te hoeven trekken. 

Bij een muziekje heb ik van negen tot 13.00 uur eraan gewerkt van knippen tot helemaal in elkaar zoals hij nu is.


Met de festonneersteek werk je niet alleen de stof af maar hecht je de delen aan elkaar waar het moet. Ik heb de ruiten aan de binnenkant gelaten en wordt het effen groen ermee afgewerkt.

Ervan uitgaande dat de meisjes dat leuker vinden. Er komt wat speelsheid op en een koordje door de capuchon maar zullen we maar niet op de zaken vooruit lopen…  

Mijn leventje…Ik fiets niet zoveel tijdens de hitte… heel vroeg in de ochtend boodschappen doen en de eerste ochtendurine naar de dokter brengen voor onderzoek. 


Laat ik nu geen potje meer hebben daarvoor en heb ik een klein schoon jampotje gebruikt en dat in mijn schoudertas gezet.

De bedoeling was een potje te vragen en buiten bij de fiets de urine van jampot naar plastic potje over te gieten. Op de een of andere manier leek me dat opeens overbodig en heb ik dat bij de balie gedaan. De doktersassistente sperde haar ogen wijd open en voor ze iets zeggen kon was het al gebeurd en de jampot verdwenen.

Toen zag ik eigenlijk pas in dat je zoiets niet doet… Dat werd me dan ook duidelijk gemaakt en heb ik maar meteen een potje meegenomen voor de volgende keer. Tja…een leermoment zullen we maar zeggen…

De boodschappen binnen zijn Floor en ik weer op gehokt tegen de hitte 34 graden in Landgraaf en ophokken wordt bij mij tegenwoordig naaiwerk of… woonmantel maken binnenshuis in 25 graden en dat is te doen... Ik ben best een beetje trots op de mantel hoever hij al is…

Annemiek