maandag 1 augustus 2016

Mijmering 89 Courgetsoep, uien vlechten, frambozenstruiken snoeien en Edith Piaf.

Beste mensen,

Wanneer de sterken nooit hun tranen tonen
zullen de zwakken nog zwakker worden....

Annemiek.
 
89 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Ik heb ze veel water gegeven uit de regenton.... de courgetteplanten. Het resultaat is twee flinke courgettes en staat courgetsoep vandaag op het menu. Ui plus twee tenen knoflook en aardappels uit de tuin en tuinkruiden bouillonpoeder uit het keukenkastje. Kost geen kneup en lekker gezond. Voor de lunch gele slaboontjes en bramen als nagerechtje in de yoghurt.
 
Ingrediënten courgetsoep:
2 courgettes
2 aardappels
1 eetlepel tuinkruidenbouillonpoeder.
1 ui
2 tenen knoflook
eventueel lavas
olijfolie
peper/zout.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in iets olijfolie en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. Afblussen met een liter water en de courget met schil in stukken gesneden toevoegen. De aardappels dunschillen en in blokjes gesneden toevoegen. Alles aan de kook brengen, bouillonpoeder erbij en enkele blaadjes lavas als je die hebt. Laten garen, de blender erdoor en op smaak brengen met peper/zout. Heerlijke soep om in voorraad te maken voor in de vriezer. In de soepkop een ringetje room of koffiemelk toevoegen.
 
Tip 2
De slaboontjes van puntjes ontdaan en middendoor gebroken werden met een hele ui in weinig water met zout in een pannetje  aan de kook gebracht. Vanaf kookpunt 15 minuut en afgieten. Afkoelen en mengen met de gesneden ui die meekookte. Iets zoet en azijn plus olie en peper/zout in hoeveelheden naar smaak. Eventueel iets yoghurtdressing toevoegen.  Als bij/groente of als lunch met een boterham of bij de soep.
 
Tip 3
Zorgen voor de winter start middenin de zomer. De laatste vroege aardappels werden geoogst en mochten  twee dagen liggen dromen eh drogen  op het stoepje. Ze liggen nu in de mand in de schuur. De beschadigde aardappels zijn apart gelegd om het eerst opgemaakt te worden. Af en toe de aardappels in de mand nakijken want een rotte steekt de hele mand aan....
 
Elke dag scoor ik wat zaad uit de gedroogde koolraap en bladmosterd hulsjes die na de bloei in de planten kwamen. De pastinaak schermen worden ook niet vergeten. Groenten oogst en zaad oogst  tegelijkertijd. In bakjes droogt het zaad en staat mooi te wezen onder het afdak... De laatste uien van het landje moeten nog nadrogen en worden met drie touwen in een vlecht gevlochten. Bij elk touw wordt een ui stengel mee gevlochten en de touwvlecht opgehangen onder het afdak. Het zijn niet veel uien meer maar wie het kleine niet eert...
 
Waar de bloemkool stond komt de boerenkool, dat kan wel in een seizoen. Daarna komt op die plek vier jaar geen kool i.v.m. wisselteelt. De aarde werd met de riek omgespit en met de poot stok diepe gaten gemaakt. Water in de gaten en de jonge planten uit het zaaibed in de pootgaten...Voor morgen staan bietjes op het menu zag ik....
 
Tip 4
De frambozenstruiken na de oogst direct snoeien is aan te raden zeker omdat ze voor de bramen staan die wel de volle zon willen vangen. Alle takken die oogst droegen en dat is nu nog te zien, werden tot de grond weg gesnoeid. Deze takken zijn houterig en bruin dus herken je direct. De jonge scheuten lichtgroen van kleur werden opgebonden. Lange rechte stokken snoeihout werden bijeen gebonden en worden later gebruikt als rijshout. Ze krijgen een droog plekje onder mijn natuurlijk afdakje. De losse takken van de braam topzwaar van oogst werden tegen het klimrek gebonden met stukjes panty en de eerste vruchten rijpen al. De meeste stekel loze bramen groeien rechtop maar de Thornless Evergreen die ik heb vormen een uitzondering. Ik kan de takken voorzichtig buigen
en vastzetten en kreeg daardoor een bramenwand tegen gaas van meters lang. De bramen groeien daardoor horizontaal en het licht en de zon kan er goed bij. Bij regen drogen ze sneller en mijn oogst is meestal prima. Dit jaar groeien de takken boven over het hekwerk heen en aan de voorkant waar de moestuin aan grenst verstrengelen de bramentakken met de klimcourget en dat mag allemaal...
 
Tip 5
Als ik een klein afwasje heb en het sop is best nog schoon wordt er een keukenklus achteraan gedaan. De koelkast van binnen of zo en het hoeft maar klaar te zijn. In het flessenvak aan de deur leg ik steevast een dubbel lijntje toiletpapier dat precies de maat is van de meeste flessenvakken. Scheelt in het schoonmaken.....
 
Mijn leventje...
Een heerlijke dag werd me aangeboden (samen met een vriendin) naar openlucht theater Valkenburg. Nadja Filtger trad op in de rol van Edith Piaf.
VIVE PIAF! Het was ontroerend om te zien. Meerdere malen zou ik zweren dat Piaf voor me stond. Haar gebaren en de bezieling. Nadja vertelde tussen de liedjes het levensverhaal van Piaf en omdat ik veel over haar gelezen heb en alle filmen gezien die er maar waren was veel herkenbaar. Edith leidde veel jonge mannelijke zangers op o.a. Charles Asnavour en Gilbert Becaud. Ze was hun  lerares minnares en breidde voor al die mannen truien net voor er weer een nieuwe vlam in zicht was. Soms ontbrak net nog een mouw aan de trui en of die trui ooit nog afkwam is niet duidelijk. Edith zoop als een tempelier smeet met geld en was kettingrookster waardoor haar stem te langer leste zeer gehavend raakte maar ze zong door tot ze er letterlijk bij neerviel vol passie, zoals ze was. De grootste liefde in de rij minnaars was de  Amerikaanse bokser Marcel Cerdan.
Tijdens een vlucht van Amerika naar Frankrijk stortte het vliegtuig neer waarin hij zat en verongelukten alle inzittenden. Piaf raakte daarna helemaal de weg kwijt en moest naar een kliniek om van de drank af te raken. Ze kwam weer terug meer getekend dan ooit met o.a het lied Mon Dieu. Ik kan het niet zonder tranen beluisteren. Ze vraagt... smeekt in dat lied aan God nog een maand een week of misschien dan maar een dag over te mogen doen met haar lief... 
 
Valkenburg en zijn heuvels. Het openlucht theater is alleen te bereiken door een steile heuvel op te klimmen. Het is gevaarlijk om met een auto tegenaan te rijden want je moet er achteruit ook weer af. Keren is niet aan de orde. Annemiek en haar onwillig been en met haar stok die heuvel op? Ik zag er zwaar tegenop. Maar.....na overleg kwam er een rolstoel en een meneer zou me wel even naar boven duwen. De meeste mensen verkijken zich toch op mijn gewicht omdat ik me kleedt naar mijn kilootjes en die rolstoel was niet bepaald een goed geolied  handig ding. De meneer kreeg al snel hulp van een tweede meneer en beslist noodzakelijk merkte ik aan de zwaar hijgende ademhalingen in mijn nek. Ik maakte me grote zorgen over hart en longen van de meneren.  Het laatste stuk steil omhoog kwam een derde en vierde meneer erbij en dat ze niet dood omvielen was volgens mij pure conditie. De berg af was gemakkelijker en aan de arm van een stabiele meneer was de afdaling zo gepiept zonder rolstoel. We hebben nog wat nagenoten de vriendin en ikke en veel gelachen om die vier meneren die Annemiek naar boven sjorden. Ik hoop dat ze weer op adem zijn gekomen en niets hebben overgehouden aan de klus. Het was een dag met een gouden randje om nooit meer te vergeten al zong Nadja niet het ontroerende Mon Dieu ...en misschien maar goed want de tranen kwamen toch wel...
 
Annemiek