zondag 28 augustus 2016

Mijmering 100 Hittegolfmenu en tipjes...

Beste mensen,

Een gelijke, een lotgenoot een begrijpende ziel
iemand die je gezichtspunt kan delen...
Het is pure rijkdom...

Annemiek.
 
100 Consumindermijmering 2016.
 
Tip
Zonnebloemen drogen kan alleen als je ze in de tuin laat staan tot de gele kroonbloemblaadjes omkrullen en gedeeltelijk uitvallen. Zonnebloemen in een boeket zijn niet te drogen want ze zijn om te drogen te vroeg afgesneden met als doel als bloem te schitteren. Terug naar de tuin zonnebloem....knip ze op de juiste tijd kort onder de bloem af en wrijf met je vingers over het hart van de bloem waaronder het zaad zit. De gedroogde bloemblaadjes wegplukken en de bloem drogen. Dat lukt alleen als er lucht aan onder en bovenkant kan komen. Ik verpak de bloemen  meestal in een restje gaas en hang ze op onder het afdak droog en zonnig. Ervaring leerde me dat een stukje gespannen gaas waar de bloemen op werden gelegd geen goed idee was. De vogels pikten de zaden uit de bloemen en waren ze niet meer te gebruiken om herfst decoraties te maken. De bloemen binnenshuis
drogen of buiten op een plank is ook niets....ze gaan rotten...omdat de onderkant niet drogen kon. Te lang aan de stengel laten hangen brengt de vogels op ideetjes........
 
Tip 2
Van kennissen die veel op vakantie gaan krijg ik zakken vol zeepjes en shampoo. In hotels krijg je elke dag nieuwe lading. Ik zou ze laten liggen maar de mevrouw wil mij een plezier ermee doen en ze heeft ervoor betaald zegt ze. De zeepjes gaan met de restjes toiletzeep in een bakje met water waar ze zacht worden en de bonte was ermee wordt gewassen. De zeepjes zijn PH neutraal en ik verhoog de waskracht door er een bekertje soda bij te doen... Dat kan ook bij de SUNSODA als je witte sterk vervuilde was hebt. De shampooflesjes worden per drie geleegd bij de fijne was...
 
Tijdens hittegolven ( het is nog steeds 32 graden in limburg) zet ik de centrifugestand van de wasmachine op 800 graden of nog lager. Minder stroomverbruik en minder kreukel in de was die razendsnel droogt aan de lijn in de hitte....Ik vouw  de droge was direct op en ruim het in de kast en sorteer direct bij elkaar. De huidkleurige taille onderbroekjes bij de witte broeken en de zwarte onder donkere kleding...bloesjes op de hangers.......
 
Tip 3
Veel drinken en vooral groente en fruit eten tijdens hitte. Ik struin de tuin af en een gekocht bakje champignons werd aangevuld met een gesnipperde ui en een klein gesneden courget. Een pepertje met een zaadje in snippers geknipt. Alles in iets olie gebakken en met een sliertje geraspte kaas en een broodje een zomerse maaltijd. Yoghurt erbij met wat eigengemaakte jam en hoefde ik niet over kokende asfalt met de fiets richting super af te zien.........
 
Ik krijg veel vraag naar de kleine gaatjes in bladeren. Ze zijn gemaakt door rupsen die door eitjes leggende prachtige vlinders werden achter gelaten. Zaak is vroeg in de ochtend je plantjes na te kijken en de rupsen te vangen en naar elders te verhuizen.
 
De betonmatten de hoogte in dragen dit jaar geen klimbonen maar klimcourgettes. Het “afdakje” groeit langzaam dicht en door het gaas met een kromme riek iets omlaag te halen kon ik de eerste courget al graveren. Het wordt de zaadbrenger voor oogst 2017. De oogst is al laat en deze mooie gezonde courget heeft net de tijd om nog te groeien en te rijpen met in haar buikje volle vruchtbare zaden. Ze blijft zolang mogelijk aan de plant misschien wel tot begin november. Daarna mag ze drogen op het stoepje tot net voor de nachtvorst komt.... en kan naar binnen. In december of later als de vorst de vogels plaagt wordt deze zaadbrenger ontdaan van het zaad uitgehold en gevuld met vet en vogelvoer voor op de vogeltjes/voer/tafel.......Het afgespoelde zaad wordt gedroogd op kranten en gezaaid in april 2017. Graveren doe je met een hout/guts ( zie foto) De mijne is een speelgoedsetje maar het voldoet al jaren lang....
 
Mijn leventje....
Aanpassen aan het weer is rustig blijven als de hitte je geen goed doet. Ik hoor bij die mensen en hoe dankbaar ben ik met mijn hofje waar altijd wel een stukje schaduw is. De zonzijde van het huis vroeg in de ochtend dicht afschermen helpt al is het na drie dagen 32 graden buitentemperatuur binnenshuis ook wel 26 graden. Het zuurdesem ging om... en na overleg met de woensdagvriend kwam ik erachter dat dat in vorige generaties meer gebeurde en zelfs de basis omging toen er geen koelkast was en de kelder te warm. Ik wacht op koelere tijden en start opnieuw... het was eigenlijk te verwachten als kamertemperatuur tegen 27 graden loopt.
 
De was verzorgen in zomerse hitte is een fijn gevoel. Grote lappen kunnen gewassen worden zoals gewatteerde dekens en gordijnen al kan dat met iets lagere temperaturen ook nog. De huidkleurige onderbroekjes vouwend die onverbrekelijk met witte broeken verbonden zijn denk ik aan die kleine afknellende heupslipjes die doorschemeren bij menigeen. Mijn zus met hetzelfde goed gevulde van Deursen achterwerk had daar iets op gevonden en ze droeg onder alle broeken een string dan knelde er niets af. Toen ze bij me bleef logeren en met deze uitmonstering op de badkamer haar tanden stond te poetsen was ik even zoekende waar ze me aan deed denken.......Het woord sumoworstelaar had ik beter kunnen verzwijgen bedacht ik te laat. Haar woede explosie was gigantisch....... Ik ken dit gevoel persoonlijk van eleganter denken te zijn als de realiteit. Ik was een tijd bij jazz ballet totdat ze een video maakten van de les. Een verkeerde trui en een badpak dat net te kort was omdat het behoorlijk in de breedte uit moest gaan. De harde plastick cups in een badpak dat meer boezem suggereerde bij een toevallige ontmoeting aan het kanaal. De date die volgde en de date daarna droeg ik steeds het badpak onder mijn jurk omdat het verschil behoorlijk was en ik daar geen oplossing voor kon bedenken. Ik was pas vijftien.......en in de groei maar we hebben geleerd...
 
Een kleine wereld op het hofje komt de natuur naar mij. Een libelle zwevend op de thermiek en ik zie al gedroogde bonen her en der. Tomaatjes en bramen vers van de plant snoepen en ik oogst chioggia zaad en bladmosterdzaad en nog wat zaadboontjes van Janina. De boontjes mogen allemaal nog wat nadrogen voordat ze een nacht in de vriezer gaan om eventuele zaadkevertjes larven te doden. Daarna is het door mij goed gekeurd zaaigoed voor 2017.
 
Aan de lampionnetjesplanten http://www.tuinseizoen.com/vrolijke-lampionnetjes/ hangen hele slingers vrolijke lampionnetjes. De mooiste stengels werden afgeknipt en de bladeren verwijdert. Drie slingers bijeen gebonden aan de kolenschop gehangen als decoratie binnenshuis een pracht zomersouvenir. Aan een deur of een kast.... een kale muur of waar je maar wil....
 
Annemiek