zaterdag 2 juli 2016

Mijmering 77 Rok tas, lavendel op draad en opkrik billetjes......



Beste mensen,

Ik hou niet van je om wat je bent,
maar om wat ik ben als je bij me bent....

Annemiek.

77 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
In Consuminderhuis PARKSTAD maken we steeds mooiere tasjes en de pracht van afgelopen week is gemaakt door Fieke  op de foto geshowd door Gertie. De tas is gemaakt van een kleine maat strak rokje met een fleurig vakje erop met rits voor je OV kaart of je sleutels. Gertie is er heel blij mee en het werk is de zoom dichtnaaien van de rok en een hengsel eraan..........en misschien wat smaller of korter?
 
Tip 2
De courget bloeit en de mevrouw bloem net iets eerder dan de meneren. Dat betekend een onbevruchte mevrouw met een vruchtbeginsel die wel zal gaan rotten. Ik zal mijn fijne kwastje wel weer gaan opzoeken en het volgende stel op de voet volgen. De bloemen gaan open tussen 9 en 11 en als de mevrouw dan geen bijtje op de koffie krijgt die bij een meneer is geweest komt er weer niets van. Een kwastje even op de stamper van meneer en in de bloem van de vrouw en heb je het werk van de bijtjes gedaan........voor de zekerheid....
 
Tip 3
In GROENMOES nieuwsbrief 40 staat dat de droogboon kievietboon 20 gram van de 100 gram uit eiwit bestaat. En dat is meer dan welke boon ook. Ik maak er vegaburgers van en ze staan momenteel in bloei langs de klimrekken. Einde oktober zijn ze droog aan de plant. Bij de Turk kan je ook gedroogde kievietbonen kopen. Ze zijn bont paars met iets lichtere vlekjes.
 
Tip 4
De lavendel staat in volle bloei en kan geoogst worden. Knip zo diep weg aan de struik dat er nog een beetje blad aan blijft, dan lopen de planten voor de winter weer uit. Tussen maart en april volgend voorjaar snoei je weer een derde van de plant weg en wordt de plant mooi vol. Mijn soort is de Lavandula Angustifolia oftewel lavendel met de smalle blaadjes. Elk jaar weer wordt een gedroogd lavenstuk in mijn huis vernieuwd. Deze keer de vaas van het
lampetstel. De oude lavendel staat al drie jaartjes in de vaas en is verkleurd. Toch wordt de oude lavendel niet weggegooid maar hergebruikt want vaal of niet de geur blijft. De bloemen worden van de stelen gerist en in een kom gedaan. Pracht gratis geurverfrisser voor de stofzuigerzak als je van tijd tot tijd een beetje lavendel opzuigt. Lavendel in beweging laat de geur vrij en dat is in de stofzuigerzak wel aan de orde...Een handvol in een warm bad is ook zalig....
 
Terug naar de verse lavendel. De stengels worden van blad ontdaan tussen duim en wijsvinger van boven naar beneden en in twee maten gescheiden. De grote stengels zijn voor de lampetkan waar onderin een stuk samen gepropt gaas komt zodat de lavendel goed blijft staan waar je ze wil hebben. Te korte stengels is niet erg. Er komt natuurlijk geen water in de vaas........ De kleinere stengels passen in het kleine vaasje en je kan er mooie kransjes van binden, zelfs hartvorm zoals je ziet. De hartjes hangen wel al een jaar of vijf aan mijn kast en zijn
nog steeds mooi omdat ze niet in het volle licht hangen verkleuren ze niet snel. Een kransje kan op een stukje dubbel wikkelklosdraad waar je de lavendel mee wikkelt. Zie foto.... De stengels knip je kort af en doen brengt ervaring.......Aan de achterkant het eindje draad
wegstoppen. Het kransje paste om een glazen bonen pot en ik maakte nog enkele kransjes om het kruidenazijnflesje en een kaarsje........
Tussendoor werden de kruisbessen geplukt die van kop en kontje ontdaan in diepvrieszakjes zo werden ingevroren voor op harde wenerbodem....later.
 
Mijn leventje....
Petra Jozé en ikke zijn naar de uitreiking RABOCLUBKASCAMPAGNE geweest waar we op een gedeelde 14e plaats kwamen en daardoor 1205,00 euro binnen haalden. We danken alle mensen die op ons Consuminderhuis hebben gestemd van ganser harte..... Erg blij met het geld heb ik weer een bestelling voedsel gedaan voor de mens die het ontbreekt aan de eerste levensbehoefte want ons “winkeltje” vertoonde een gat.
 
Het was reuze spannend en het aanwezig zijn en zien dat men ons door ons werk op handen draagt is alleen al een vreugde......... Petra en Jozé waren voor het eerst mee ( mijn assistenten
coördinatie) en werd het bestuur bespaard om met mij aan een stay tisch te hangen oftewel een sta tafel. Dat was me ook niet meer gelukt en liet ik aan de jonge breinaald dames over in hoge hakjes. Ik vind het knap hoe ze hun lijfjes goed conserveren al zag je hier en daar wel een erg strak niet meer zo’n jong kontje... daar zal wel een elastiek broekje omzitten en dacht ik aan Toon Hermans met zijn verdrietige blije hangende en helemaal geen billetjes. We dragen immers ook een BH tje dus een billen opkrikker kan ook nietwaar. Mooi gekleurde coiffures en eenzijdig weggeschoren jonge hoofden want dat is in. Het valt me steeds op dat er een hele serie zeventigers rond dartelen die misschien wel eerst een middagslaapje achter zich hadden om te kunnen dartelen. Nog niet een was zo mooi als de woensdagvriend die heeft charme en charisma al is
hij net 77 geworden hij dartelt als een 60er zonder middagslaapje. Maar ja.........de liefde maakt me bevooroordeeld nietwaar. De dartelende zeventigers zoenden dat het een lieve lust was en de dames in de naaldhakjes sloegen de hapjes over en namen een rookpauze ergens achter het gebouw.
 
Deze moeie maai had een mega zware dag achter de rug in het Consuminderhuis en was neergeploft achter een tafel op een zalige stoel waar je de platte sandalen kon verstoppen onder de tafel. Dat is beter dan een stay tisch.... en mijn dames dachten daar net zo over. We hebben de rijstevlaai met slagroom gekeurd en de mooie mannen die het serveerden. Allemaal strak in het pak met vest en het was duidelijk een klasse cateringbedrijf dus kosten noch moeite gespaard. De koffie was meer espresso en daar hou ik wel van.......We hebben de hapjes ontleed en dat waren opgerolde wraps gevuld met zalm kruidenkaas en kip dus de yoghurt hangt al uit te lekken want morgen maak ik kruidenkaas en maak die hapjes gewoon allemaal voor een tiende van de prijs na... alleen geen kippenlijkjes erin........dus kijk morgen in de mijmeringen.
 
Die heerlijke lieve Christel van de RABOBANK kwam even bijpraten en wat is het een geweldige vrouw. Ik vertelde dat ik de hapjes ging namaken en voor consuminderprijzen. Ze zou kijken op de mijmeringen voor het recept...
 
Intussen was de spanning gigantisch gestegen en  van 20 naar 15 waren wij er niet bij........ Twee mensen van een vereniging of club moesten het podium op en ja omdat ik het gezicht....nou ja het flamboyante boegbeeld van het consuminderhuis ben moest Petra mij de bühne optrekken bij nummero veertien. We waren zo slim om ik de bloemen en Petra de kaart met het bedrag voor onze buikjes te houden dat tekent mooi slank af als je daar staat met een mega stuk rijstevlaai met slagroom in je maag. Ik heb nog een kleine mevrouw naar voren gehaald die achter me stond en helemaal uit beeld was verdwenen. Ik hou niet zo van in het middelpunt staan en af en toe moet dat voor het consu huis en was ik blij dat ik weer beneden stond. De blommen werden weer in de emmer gezet en de mijne even later uitgedeeld zag ik aan de serie winnaars tussen tien en een.......
 
Er was een meneer die zo van zijn werk leek te zijn gekomen van dierenopvang Savanah. Ik heb ze opgezocht op facebook en de tranen liepen van wat daar binnenkomt en hoe goed de beestjes het krijgen en hebben. De meneer was helemaal alleen bij de clubkas omdat hij uitgenodigd was en volgens mij begreep hij niet helemaal waarvoor het was. In zijn werktenue met opschrift stond hij daar en eindigde zo hoog dat hij meer dan 2000 euro mee naar huis kon nemen waar hij niet op had gerekend volgens mij. Ik heb hem met beiden handen gefeliciteerd en ik zag dat meneer de tranen zeer hoog had zitten. Ik had hem zo wel willen omhelzen maar dat heb ik hem maar bespaard. Wat een zakken voer kan je van 2000 euro kopen en misschien hokken verbeteren en zo.......  Ik ga een maandelijkse persoonlijke donatie overmaken aan meneer en ben er zo blij van geworden dat ik bijna onze eurootjes had doorgegeven maar we hebben ze ook nodig he......en Petra en Jozé en ons bestuur hadden me wat anders vertelt.......
 
We mochten via de achterkant naar het parkeerterrein en hebben we aan Christel te danken wat erg lief was want we waren dooooodmoe. Ik moest nog een cursus starten in het consuminderhuis en wel de veertigste consuminderkring met volle bak. Toen ik thuis kwam tegen middernacht of zo leek het of ik gezopen had maar er was geen druppel alcohol gedronken....... Het was een van die zeldzame overvolle dagen en ik hoefde gelukkig niet moeizaam een opkrik elastiek broekje af te stropen want daar doe ik niet aan.......Ongewassen en na een minuut uitkleden lag ik al in bed en was meteen onder zeil.......Andere keer beter en de oog make-up verwijderen Annemiek.....
 
Annemiek.