zaterdag 23 juli 2016

Mijmering 84 Boterboontjes wentelteefjes en Floortje.

Beste mensen,

Geluk is een beetje geven en een beetje nemen
ook al is het maar een paardenbloem.....
hij is evenveel waard als gekochte rode rozen
als het met liefde gegeven wordt....

Annemiek.
84 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Oud stokbrood zomaar gratis gekregen want de winkelier kan er niets meer mee. Terug naar de broodfabriek wordt het verwerkt tot diervoeder maar een tussenstation voor de mens is prima. Maak van oud stokbrood wentelteefjes. In schijfjes gesneden dompelen in losgeklopt ei met een snuf peper/zout. Eventjes in het ei laten liggen dan verzadigd het brood. Daarna in de wok of koekenpan in iets olie bakken, keren en afbakken. Heerlijk lunchgerechtje om oud brood op te maken.....
 
Tip 2
Kleine doorgesneden plakjes oud stokbrood in melk met een beetje suiker en eventueel rozijntjes. Even laten wellen en mmm. Er kan wat nootjes bij of zonnebloempitten wat je maar hebt maar alleen brood met melk en een schepje suiker is al helemaal goed.... Lekker ontbijtje.
 
Tip 3
De was/boontjes oftewel sla/boontjes of boter/boontjes zijn oogst klaar in mijn moesbordertje en ook te koop op markten en in de super. Ongesorteerd op de markt zijn ze het goedkoopst en gratis in de tuin. De super verkoopt alleen A1 kwaliteit allemaal ongeveer dezelfde maat en het duurst omdat sorteren ook tijd en geld kost. Dat is nergens voor nodig......vind ikzelf.
 
Wat doe je met was/boontjes? De puntjes eraf knippen en met een hele ui koken in water. In dezelfde pan kunnen wat afgeborstelde vroege aardappeltjes en een ei met wat zout. De kookwekker werd op 8 minuut gezet vanaf kookpunt en als het ei eruit wordt gevangen moet de rest nog 4 minuut of zo tot beetgaar. Even controleren.... en afgieten. Ik giet af boven polletjes onkruid op het stoepje want kokend water en zout daar sterft alle onkruid van...Het stoepje werd overigens een week geleden met zout bestrooit en zie het resultaat.... Terug naar de bonen...
 
Iets afgekoeld werd de ui in stukken gesneden en door de boontjes geschept met een verknipt takje dille maar het bleek groen van knolvenkel te zijn en ook goed. Ik was even in de bonen...... Scheutje kruidenazijn, scheutje olijfolie,heel klein scheutje yoghurtdressing ( of niet)  en omscheppen met eventueel iets zoet.. suiker of vlierbloesemsiroop. De aardappels werden in schijven gesneden en gemengd met verknipt bieslook scheut olijfolie en iets kruidenazijn plus peper/zout. De koelkast in met z’n tweetjes samen met het gevierendeeld gekookt eitje voor een heerlijke koude hap als de zomerzon een beetje heftig was........ Yoghurtje of ijsje na.......
 
tussen het koken door heb ik het schoonmaakschema even afgewerkt. De afwas en de plee en de stofzuiger door de tent nadat ik een seconde de slang in de gedroogde lavendel hield. De woonruimte werd daardoor gelijk van lavendelgeur voorzien en niet van muffe stoflucht. De rolletjes toiletpapier bijgevuld want die was in de reclame bij het KRUIDVAT, drie pakken voor vijf euro. De laatste rol in de mand met wat parfum besprenkeld en ruikt het pleetje ook fris en heb je geen sprayflacon dennengeur nodig. Dan ruikt het ook maar alsof
iemand achter de dennen heeft gepoept. Ouwe parfum die geen mens meer gebruikt is ook goed en beter voor het milieu dan spuitbussen. Het oud papier geruimd en de restafvalcontainer geleegd uitgewassen met het laatste afwas sop en een wijkbladen voerinkje gegeven.
 
Mijn leventje....
Eindelijk heb ik mijn nieuwe NIKON en het is een witte geworden omdat de zwarte waren uitverkocht. 100 euro lager in prijs dan de vorige want ze was in de reclame. Bij de mediamarkt hebben ze al jaren de service de toestellen gebruiksklaar afstellen en dat scheelt me toch een gedoe. Ik heb tegen de meneer gezegd hoe ik het wil en voilĂ ...... Iets kopen dat je zelf in elkaar moet zetten daar kan ik slecht tegen want dat wordt eerst boekjes lezen en uitproberen en weer nerveus worden en opnieuw proberen komt even later de chagrijn opzetten in boze wolken......Allemaal voorkomen en blij de eerste fotootjes gemaakt met mijn prinsesje....
 
Mijn lieve Floor eet en drinkt al een dag niet meer en is wat suf. Voor mezelf ben ik niet zo dokter minded maar voor mijn beestje ga ik doemdenken. Misschien heeft ze wel een rotte tand of oorontsteking koorts of een gezwel hier of daar en kan ze niet slikken. Ze voelde wat warm aan na een zonnebad op de vensterbank maar ze weet in de tuin prima als het te warm wordt en zoekt ze de schaduw op. Dat kan in huis ook nietwaar.........
Ik heb op zaterdagmiddag een afspraak gemaakt bij de dierenarts en haar helemaal laten nakijken. Prachtige tanden zonder tandsteen en ze poetst niet eens met colgate maar eet harde brokjes met tussendoor die verwenzakjes. Ze is in de rui maar dat is gewoon........en zeker ( nog) niet uitgedroogd al weegt ze vier ons minder dan drie jaar geleden maar ik heb haar eens zien neuzen in het boek van Sonja Bakker. Ze heeft geen vreemde bobbels en geen vlooien of wormen en ook geen oorontsteking. Koorts ook al niet en ze is heel levendig volgens de dierenarts maar die kent haar niet..... want ik vind haar suf en weinig actief. De dierenarts heeft geprobeerd met een spuitje water in haar bekje te spuiten maar dat lukt alleen met vijf mensen of zo. Ik wikkel Floor daarvoor in een badlaken waar alleen haar kopje nog uitsteekt. Ze slikt dan wel ( dus heeft geen knobbel in haar keel) maar is daarna heel boos en als ze me ziet kruipt ze onder het bed helemaal achteraan. Als ik even niet kijk komt ze wel weer tevoorschijn en omdat ze een korte termijn geheugenstoornis lijkt te hebben ( levenslang) vergeet ze de  acties snel en houd even later weer geweldig veel van vrouwtje. Floor kreeg een spuitje om haar stofwisseling wat te activeren en maandag terugkomen als ze nog steeds niet gegeten heeft......... Morgen krijgt ze suikerwater toegediend gewikkeld in een mega badlaken als een rolmops maar nu even niets............pffffff
 
Annemiek