maandag 25 juli 2016

Mijmering 86 Bloemkool in een jasje en maanzaadjes oogsten...

Beste mensen,

Geluksdagen in het leven zijn als we mensen ontmoeten
die ons ontroeren als een mooi gedicht...

Annemiek
 
86 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Natuurlijk is zout en azijn strooien en gieten niet goed voor het milieu. Het is zelfs verboden en strafbaar. Met de hand onkruid verwijderen is beter en bij het leggen van stoepjes veel zand eronder. Mijn hofje heeft vele kleine klinkertjes en het is voor mij niet meer te doen daartussen onkruid uit te trekken. Beter voor het milieu dan azijn en zout is kokend water gieten en dat heb ik eens uitgeprobeerd in de brandgang achter mijn schuurtje. Als ik zie hoe het een uurtje later eruit ziet zal het helpen......Wordt vervolgt.
 
Tip 2
De mini bloemkooltjes werden geoogst en wie het kleine niet eert.....  Ze werden in stukken in een pannetje beetgaar gekookt met twee afgeschrobde aardappels. Tien minuut vanaf kookpunt is genoeg. Ondertussen ben ik eeuwig moeszaad gaan oogsten. Mooi droog aan de plant met vele zaadhulsjes werden ze voorzichtig gesnoeid en bijeen gebonden onder het afdak opgehangen om na te drogen.
Terug naar de bloemkool werd het kokend kookwater over een rijtje klinkers gegoten op het hofje en de bloemkool en aardappels iets laten afkoelen. Een beslagje maken van bloem snuf zout en melk. Er mag ook een ei bij maar die had ik niet meer. Het beslag moet zo dik zijn dat het om de bloemkoolroosjes blijft hangen. Zonnebloemolie in de wok en de bloemkoolroosje gewenteld in beslag bakken. Elke keer keren naar boven en zijkanten zodat elke kant bruin is en gaar. De bloemkool met jasje kan warm en koud gegeten worden. De aardappels in schijven gesneden word na de bloemkool gebakken. Indien er beslag over is...wat water erbij en Crêpe Suzette maken oftewel heel dunne pannenkoekjes waar vruchten of wat confituur in gerold wordt. Warm serveren met bolletjes ijs en/of vruchten. Zelfgemaakte appelmoes maakte mijn menu compleet......
 
Mijn leventje....
Het pastinaakzaad droogt snel en de zaadschermen werden van de plant gesnoeid en bij het eeuwig moes zaad onder het afdak gehangen om na te drogen. Ik zal blijven oppassen dat de wind het niet meeneemt. Op tijd van de stengels rissen en in kommetjes... Duizendschoonzaad werd geoogst en de papaverbollen staan ook al grotendeels droog. Ik weet welke de dubbele bloem heeft en die worden apart gehouden, ze zijn zo mooi en worden zeker weer gezaaid in maart. Duizenden zaadjes springen uit de bollen als ze op de kop in de ketel worden geleegd. Een deel van het zaad is om weer te zaaien en een deel voor maanzaadbroodjes. De lege bollen blijven bewaard om in herfststukken en Kerststukken verwerkt te worden.
 
Heel vroeg in de morgen zit ik buiten en zie de tuin ontwaken. Floortje als een soldaatje naast me op wacht.  soms ga ik daarna nog even naar bed met een boek tot zeven uur terwijl Floor haar ochtendwandelingetje maakt. Ik hoef niet meer zoveel van mezelf. We tellen onze zegeningen. Af en toe ga ik een half brood halen en wat fruit en dat is genoeg winkelerij. Er is altijd wel weer iets om te eten in de tuin al is de oogst veel minder dan vorig jaar. Doorgeschoten andijvie en doorgeschoten sla en dat komt van te nat en te warm erna. Er kan nog steeds gezaaid worden dus doe ik dat ook hier en daar. Hoe de pompoen het doet op de heuvel is me een raadsel en omdat ze warmte minnend zijn zou het best nog goed kunnen komen.
 
Door de jaren heen ben ik heel kieskeurig geworden wat betreft voedsel kopen. Ik zie overal bespoten spul in en zelfs het duurste ijs smaakt synthetisch dus koop ik nog zelden ijs. Chocola smaakt nergens meer naar, alleen de super dure handwerk bonbons van Stolz zijn heerlijk. Die koop ik vijf stuks per jaar of zo. Geen limonade frisdrank of sapjes. Geen snoepjes chips en zoutjes met af en toe een uitschieter van drop. Niet meer dan voor een euro of
zo eenmaal per maand. Geen gekochte koekjes en geen kant-en-klare puddingen of yoghurt met toevoegingen. Alleen pure yoghurt en doe ik het fruit er zelf wel in. Een goed stuk kaas en brood en boter. Maar als ik koken ga van groenten uit de tuin is het hek van de dam en sla ik door in veel te grote porties..... We zijn allemaal onderweg naar de volmaaktheid die we nooit bereiken.
 
De woensdagvriend belde zojuist dat ik moet gaan slapen en wensen we elkaar goedenacht. Floortje kwam nog even schooien om een hapje zo uit de donkere avond aangewandeld en er valt een bijna warm buitje over mijn hofje voel ik als ik mijn deurtje sluit.... Groot geluk zit in genieten van de kleine dingen.
 
Annemiek