zondag 18 januari 2015

Mijmering 9 winterklusjes ovenschoteltje en zegeningen tellen...

Beste mensen,

Humor....de gave om over jezelf en het leven te kunnen lachen
is even belangrijk als de liefde....

Annemiek.

9 Consumindermijmering 2015.

Tip.
Wintertijd en klusjes in huis. De vele potjes confituur najaar oogst 2014 worden een plaatje met een lapje stof op het dekseltje maar dan wel op consuminder
wijze. In de winter is daar tijd voor en geen snipper stof gaat verloren en geen stukje draad. Meer doen met minder........Nee geen lapjes van te voren knippen maar als volgt:

1. Hoekje van een lapje op het potje en elastiekje
erom.
2.Dun touw op de rol of stevig synthetisch breigaren gebruik ik voor de bevestiging van het lapje.
De  draad blijft aan de rol terwijl de knoop en strikje wordt gestrikt met een extra knoop erop.
Daarna knip ik de draad pas af. Oefening baart kunst.
3. Dan pas de stof afknippen.
4. Met een haaknaald het elastiekje van de pot wippen en weer hergebruiken voor de volgende pot.
De foto’s bekijken en het is duidelijk....

Het wordt er alleen maar beter op als de kleur van de inhoud potje terug komt in het stof. Mooie cadeautjes om weg te geven, enkele potjes in een mandje met hooi en misschien wat gedroogde pompoenzaden erbij? Als je de jam zelf maakte kan dat natuurlijk en heb je die zaden........

Tip 2
Nog een winterklusje...
Van lakens die niet gebruikt worden misschien nog uit de uitzet van vorige generatie kunnen kussenslopen gemaakt worden. Ze zijn vaak van ouderwetse
degelijkheid. Witte slopen kan je niet genoeg hebben, passen overal bij en zelfgemaakt in het formaat wat je het liefst hebt. De meeste kant-en-klaar gekochte kussenslopen zijn te klein. Er hoeft immers maar een sloop bij te zijn denkt de fabrikant. Bovendien slijten kussenslopen sneller dan de dekbedovertrekken....

Tip 3
Nelly heeft in het consuminderhuis weer oude matrasjes mores geleerd. Eerst met een kartelmes in repen en de repen in snippers knippen met de huishoudschaar. De snippers schuimrubber in een kussensloop die overhands wordt dicht genaaid. Te dik dat kussen zal je denken.....Zeker niet. Als je wilt lezen in bed of ziek bent en wat steun in je rug wilt is zo’n kussen een weelde........Niet iedereen heeft een bedbodem met elektrische motor en ook niet nodig.

Tip 4
Ik heb wat spruitjes geplukt in de wintertuin, de dikste spruiten van elke spruitkoolstam. Zalig winterkostje en de koolplant is de beste bewaarplek. De kleintjes kunnen weer groeien. Spruitkoolplanten geven meer oogst dan je denkt. Het middelste van de kop uit de plant snijden en de rest laten staan. Misschien heb je twee of drie koppen nodig....Van wat aardappels en de
klein gesneden blaadjes van de koppen maak je het heerlijkste stamppotje aller tijden. 

Tip 5
Er is zoveel overvloed van pastinaken in mijn tuin dat ik ze regelmatig op het menu zet. Pastinaakpuree met spruitjes deze keer. De spruitjes beetgaar koken in 8 minuut vanaf kookpunt in weinig water met zout.
Daarna afgieten en in een vuurvast schaaltje leggen. De pastinaken met de dunschiller schillen en gewassen in kleine stukjes gesneden opzetten met iets water en een scheut melk. Zo blijven ze mooi wit. Als de pastinaak gaar is puree ervan maken met een klontje boter nootmuskaat en wat kookvocht en scheutje melk. De puree in een vuurvast kommetje.
Spruiten en puree bestrooien met paneermeel en wat klontjes boter erop leggen. Even in de oven tot het toplaagje bruin is. Het ovenschoteltje serveren met appelmoes. Alle twee samen in een vuurvaste kom kan natuurlijk ook Rijtje spruiten rijtje puree....Ik heb eens de mooie potjes van Bianca gekregen en ze zijn prima voor een persoon.

Tip 6
In de winter kan je best handcrème voor je gezicht gebruiken. Handcrème bevat extra palmolie stearine en glycerine. Die
zorgen voor een beschermend laagje op je huid. De crème hoeft niet duur te zijn en kan soms zelfs bij de super gekocht worden. Gebruik hem bij ijzige wind voor je gezicht  hals decolleté ellebogen en....handen. Af en toe breng ik wat olijfolie aan op mijn schone huid voor het slapen gaan en dat is helemaal een extra weelde die weinig kost als je de olijfolie uit de keuken neemt en die doet het prima.......Smeer maar rijkelijk en laat tijdens de nacht intrekken......

Tip 7
Krijg jij ook wel eens bodylotion waar je niets mee doet? Meng maar met wat uier crème of vaseline en een scheutje olijfolie uit de keuken. Met de blender of de garde erdoor en in een lege crème pot bewaren. Het is zalige voeten crème die meestal snel intrekt. In de ochtend na het douchen voor je sokken aantrekt even in crèmen.

Mijn leventje....
De rode vuurvaste pannetjes zijn zo schattig dat een gewoon alledaags menu er heel speciaal in wordt. Het oog moet ook wat nietwaar.

De wintertuin blijft nog steeds mooi toegankelijk tijdens de zachte winter en oogsten van pastinaken en prei is geen probleem. Met een dik vest aan in de winterzon kan de groente buiten gewassen en geschild worden. Aan de zijkant van mijn huis is mijn geluk plekje. Ik wordt er altijd vanzelf blij als de zon maar even schijnt. Het houten scherm houd de wind tegen en de gevel straalt de zon terug zodat het een prima werkplekje is. Zelfs middenin de winter met de wollen woonmantel aan zit ik er  zomaar wat te soezen onder een dekentje in de rotanstoel. Ik kan er de verrichtingen van familie merel aanschouwen en me een voelen met de natuur.  Wat mijmeren en mijn zegeningen tellen in stilte zomaar middenin een straatje in een woonwijk is dat heel bijzonder en ik ben er dankbaar voor. Er is zoveel....en alles wat ik nodig heb komt zomaar mijn kant op.....

Sonja van Aarem die mijn naam opgaf bij WOLKY Kerstactie; “Wie zou jij een paar schoenen willen geven.”En voilà......vielen we in de prijzen, Sonja en ikke........Ik was er wat beduusd van, het kwam zo onverwacht. Ik wist er niets van.... De schoenen wilde ik heel graag want ik heb de laatste twee maanden weer veel teveel eurootjes weggegeven. Sonja en ik hebben alle twee city trackers besteld. Hoge stevige wandelschoenen waterdicht en zaaaaaaaalig warm. Die stonden al jaren op mijn verlanglijstje. Ik wandelde tot nu toe door bossen met een paar oude hergebruik herenschoenen van Godweetwie ergens gevonden en dat was niet ideaal. De rest van mijn leven kan ik met die droomschoenen uitkomen want ze worden goed verzorgt....Dankjewel WOLKY en Sonja die zomaar aan me dacht....

Annemiek