dinsdag 27 januari 2015

Mijmering 15 topinamboer chips'jes, klusjes tijdmanagement en tips...


Beste mensen,

Liefde bestaat niet uit naar elkaar kijken
maar uit samen naar dezelfde richting kijken,
en delen wat je ziet....

Annemiek
 
15 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
In januari koop ik altijd zo weinig mogelijk en kijk wat er is in de tuin rondom mijn huis. Het jaar beginnen met wat eurootjes over te houden is aan te raden. De yoghurt die ik gisteren heb uitgehangen is ingedikt en de knoflooksprietjes in de tuin kunnen erin met wat citroentijm ( ook nog voorradig in de voortuin)  peper en zout. Een nachtje staan en is de kaas op het lekkerst...... In een hergebruik mini ijsdoosje kan de kaas de koeling in......Wel voor een dag of vier verse kruidenkaas op mijn boterham. Dat betekend uitstel van kaas kopen in de super......
 
Tip 2
Het keukenblok van buiten schoon begin ik aan de kasten en laden. Een gruwelijke hekel heb ik daaraan maar met tijdmanagement lukt het me wel. Een kast en lade per dag is mijn top. Daarna
de beloning van een kopje koffie en even een stukje lezen in mijn op dit moment lievelingsboek. Een slimme tip is resten vloerbedekking in de pannenkast leggen ( heugaveld tegels) Met de stofzuiger zo schoon. Geen beschadigingen aan de kast door de pannen die erin gekeild worden. onderin een “zeiltje” voor de koekenpan en de stoofpan. Gemakkelijk schoon te
maken en de kast blijft gaaf.........
 
Tip 3
Wat je niet hebt hoef je niet schoon te maken en wordt weggegeven wat dubbel of teveel is. Tot mijn verbazing heb ik drie pollepels en twee gaan naar het consu huis. Er is een handvol bestek dat in een
doosje komt omdat het minder vaak gebruikt wordt en de theelepeltjes komen in een lepelvaasje in de kast. Er komt een verloren mes boven water en een glazen mini snijplankje........Opruimen betekend dus weg ruimen wat teveel is maar ook vinden wat je verloren hebt........Dat geldt ook voor kleding en schoenen dus kasten regelmatig opruimen.
 
Tip 4
Met een riek werden wat topinamboerknollen uit de voortuin gehaald en een takje rozemarijn. De buurmensen denken nog steeds dat het zonnebloemen zijn. Een handvol spruiten geplukt in het moestuintje en is er weer voldoende voor een maaltijd..... De topinamboer knollen worden afgeschrobd met de kokosborstel en met schil in dunne schijfjes geschaafd dat is het lekkerst. Bij kleine knollen trek ik een handschoen aan om
schaafwondjes aan mijn hand te voorkomen. Schaven kan met de kaasschaaf.
 
De spruiten met weinig water en zout opzetten en de schijfjes topinamboer bakken in zonnebloemolie. De naaldjes tijm op het laatst erbij met wat zeezout en omscheppen in de wok......
Als nagerechtje de rest van de yoghurt met wat aardbei confituur en een banaantje... Alles bij elkaar een goed menu dat amper iets kost. Topinamboerknollen kunnen tot maart geoogst worden en daarna opgegraven opnieuw iets dieper gepoot 30 cm van elkaar eventueel op een andere plek maar op
dezelfde plek kan ook. Ze houden van mest. Wisselteelt hoeft niet bij topinamboer. Een knol brengt wel 5 kilo knollen helemaal gratis en voor niets. Ze kunnen ook in stamppotjes met de aardappels meegekookt worden. Als ik knollen schaaf verwerk ik de dag erna de restjes in stamppot.
 
Tip 5
De topinamboer nog dunner geschaafd in olie gebakken brengt chips’jes. Bestrooien met zeezout maakt het af....Maak ook eens pastinaak chips en aardappel chips.
 
Tip 6
De flacon koperpoets lijkt leeg te zijn maar schijn bedriegt. De flacon wordt met een zaagmes doorgesneden en er zit nog heel veel in. De bovenkant wordt als een “dekseltje”over de onderkant geschoven. Zo doe ik het ook met tandpasta en alle soorten spul in plastic flacons......

 
Tip 7
Elke keer als ik mijn antieke lampetkan afwas…. wordt hij er niet beter van. Het goudrandje is al zo verbleekt. Het vieze bloemenwater wil ik er niet meer in hebben. Voorheen zette ik een afgeknipt wasmiddelflacon in de vaas maar een melkpak kan ook en gooi je na gebruik weg. Al eens soep ingevroren in melkpakken? Rechtopstaand invriezen en eventueel met een niet/apparaat de bovenrand sluiten. Als bakstenen ruimtebesparend plat stapelen als ze ingevroren zijn. Stamppot en kleinfruit uit de tuin en met een stift erop schrijven wat erin zit………Dat noemen ze wegwerpdiepvriesdozenhergebruik.......
 

Tip 8
Vier koelelementen hebben wisseldienst. Twee liggen buiten te bevriezen tijdens nachtvorst en twee liggen constant in de koelkast om de temperatuur laag te houden zodat de motor van de koelkast niet aan hoeft te slaan.....Spaart stroom. Elke ochtend wisseling van elementen....
 
Mijn  leventje.....
In de winter is een koelkast niet echt nodig want een koelbox buiten doet het ook. De koelelementen tijdens nachtvorst bevroren kunnen overdag dienen tot koeling van de box. De box op een schaduwplek zetten en niet in de zon. Een vegetariër heeft geen boterhamvlees dus wat kan er mis gaan. Je kan ook de koelkast op nul zetten en alleen de stekker erin laten voor het lampje als de deur open gaat. De koelelementen erin houden de temperatuur wel laag. Je zou er een thermometer in kunnen leggen als je wil weten hoe laag de temperatuur is....Het zou een overgang kunnen betekenen van koelkast naar koeling in koelbox. Soms moet een stap in drie stukjes worden gedaan...
 
Als ik bedenk wat er in mijn huishouden koel gehouden moet worden dan is dat yoghurt melk kruidenkaas/kaas margarine en boter. Eieren tomaten en groente mogen niet eens in de koelkast. Je begrijpt het al.......de koelkast is al uit.........
 
Annemiek