dinsdag 6 januari 2015

Mijmering 3 DOEN MET WAT ER IS en opruimen met tijdmanagement.

Beste mensen,

Na elke winter komt weer een nieuwe zomer
en in elke winter is ergens een lente verborgen....

Annemiek
3 Consumindermijmering 2015.

Tip....DOEN MET WAT ER IS.
Mijn dure laarsjes gekocht voor bijna 150 euro zien eruit of ze veel gedragen worden en dat is ook zo. Noodzakelijk is een legging of dikke lange kniekousen erin dragen want de ritsen maken wondjes op mijn benen. Dan kan je terug gaan naar de zaak of de schoenmaker die er dan een stuk voering beleg of zo opzet en dat kost je dan een flink bedrag. Een goede tip is wel een stel oude sokjes afknippen en de “huls”over je voet trekken en om de rand van de laarsjes vouwen. Ritsje dicht en huls erom heen. De wondjes zijn aan het genezen.........en de sokvoetjes? In de schoenpoetsdoos om mee uit te wrijven.
Hoogglans........

Tip 2...DOEN MET WAT ER IS.
Mijn rechtervoet is in die 64 jaar meermalen gebroken en daardoor wat vreemd van vorm geworden en vooral iets breder en voller dan de linkervoet. Dat hebben meer mensen en koop je schoenen een maatje groter. De betere schoenenzaak waar ik klant ben raadde me een inlegkussentje aan voor de linkerschoen/laars omdat die steevast te groot is. Kosten? 7,98 euro maar dan kreeg je er wel twee ...een linker EN een rechter waar je dus geen flikker aan hebt. Je zou op internet kunnen gaan zoeken naar mensen met een grotere linkervoet en een kleinere rechter.....??? Ik heb de verkoopster eens over mijn brilletje heen aangekeken en doe voortaan een dikkere sok om mijn linkervoet. Offe twee.

Tip 3... DOEN MET WAT ER IS.
De tandtechnieker die mijn sier kunstgebit maakte raadde me aan dit nooit te poetsen met tandpasta. Dat maakt krassen. Zijn verhaal deed me denken aan de VIM uit vroeger tijden. Dat kraste behoorlijk en werd de JIF uitgevonden die later CIF werd. Meneer gaf me een proefflacon prothesereiniger mee waarvan ik de PH waarde opzocht. Dezelfde als SUNSODA en dat is ook glad en maakt geen krassen maar reinigt met dezelfde bliksemkracht als zijn reiniger. Alleen een ander smaakje/parfummetje. Goed afgespoeld werkt het prima en doe ik het ermee. Het fietsenrekje in mijn mond en mijn gehemelte enz. mag wel met tandpasta en dat doe ik al jaaaaaaaaren.

Tip 4 DOEN MET WAT ER IS.
De commercie heeft allemaal mooie insteek mappen en ordners om je administratie in op te bergen. Een hergebruik klapper met insteekhoezen doet het ook. Het is mijn werkmap en in januari schoon ik hem altijd op. De administratie zit er in de volgende volgorde in:

Inkomen: WAO en jaaropgaven daarvan. ( bewaren van de laatste 5 jaren.)
2e inkomen: pensioentje overleden echtgenoot.( bewaren van de laatste 5 jaren)
Polis zorgverzekering van de laatste twee jaren de rest kan weg
Laatste afrekening WML ( waterverbruik)
Laatste afrekening Essent gas/stroomverbruik
Huur/zorgtoeslag specificaties.
BSGW oftewel gemeentelijke belasting en heffing waterschapzuivering.
Crematieverzekering.
Verzekeringspolis WA brand.
Opbouw pensioen.
Verder wat garantiebewijzen
Alles in een map........

Tip 5 DOEN MET WAT ER IS.
Naar een lief mens op bezoek neem je een cadeautje mee....Niets mooier dan de oogst uit eigen tuin. Alle ingrediënten voor een maaltje leidsche stamppot. Aardappels wortels pastinaak en uien. Zonder gif geteeld verser dan vers........in een mooie mand met een ouderwetse theedoek mee op de fiets. Een mooier cadeautje bestaat niet. De mand en de theedoek gaan mee terug.

Tip 6 DOEN MET WAT ER IS.
Geurverfrissers op het kleinste kamertje? Oude vergeten parfummetjes of geur olie ergens van gekregen....soms is het je geur niet maar altijd goed om wat bovenop een toiletrol te sprenkelen. Zet die rol
maar achteraan de voorraad op een plankje. Als laatste wordt de “geurrol” gebruikt en is het toilet toe aan een nieuwe stapel rollen en nieuwe geurverfrisser...

Tip 7
Een mens die zich elke morgen goed wast heeft in de winter minder last van transpiratie okselgeurtjes. Als je geen belangrijk bezoek hoeft af te leggen bij de koning of zo kan je
volstaan met duurzame natuurlijke deodorant. Bevat geen kunstmatige chemische stoffen die je huid verstoppen en in je lichaam worden opgenomen, maar bestaat uit 100% natuurlijke mineraal zouten. Nieuw? Nee! Het heeft juist al eeuwen lang zijn werkzaamheid bewezen. Het zout kristalliseert onder invloed van water. Wanneer de steen nat gemaakt wordt laat hij op de huid een klein filmisch laagje achter, zonder je poriën te verstoppen. Dit laagje doodt bacteriën die transpiratie en lichaamsgeur veroorzaken. De huid blijft op een natuurlijke manier ademen. De steen werkt het beste op de gewassen huid. Maak na gebruik de steen droog, zo gaat hij langer mee. Geschikt voor mannen, vrouwen en zelfs kinderen Deze steen bestrijdt ook kleine huidproblemen zoals (scheer)wondjes, puistjes en insectenbeten. Te koop bij de natuurwinkel. Deze steen droeg in vroeger tijden de naam aluinsteen. Er bestaat ook nog puimsteen om eelt te verwijderen van voetjes........

Tip 8.
Wat je met al dat geld moet doen wat je over hebt met al dat hergebruik en "doen met wat er is?" In de spaarpot voor onvoorziene uitgaven zoals witgoed dat stuk gaat of je dochter die nodig een fiets moet hebben of.........

Tip 9.
Ik heb mijn maandafrekening december gemaakt en een bedrag overgehouden en daar ben ik blij mee. In de spaarpot ermee maar een deeltje gaat naar Mieke in Chiapas en als je mee wil kijken op haar site probeer dan de link. Ik volg haar al jaren in haar werk voor de mensenrechten. De foto’s en de verhalen op haar blog zijn zeer de moeite van het lezen waard.


Mijn leventje....
De hulp in de huishouding is weer geweest en ik kon met trots mijn opgeruimde administratie laten zien. De stapel heb ik opgeschoond louter en alleen door tijdmanagement. elke avond bij een zeur TV programma een half uurtje sorteren en inklapperen. Met twee avonden ben je ervan af. Gewoon elk jaar eenmaal in januari aan de slag ermee en het oud papier ruimen. De houten poes op mijn bureautje gevuld met kladjes “nog eens te bekijken” krabbels is ook helemaal leeg geruimd. Ik heb maar niet verteld dat het hoopje in een papieren tasje in de kast is gezet.....Laat ik nou voor die opgeruimde poes een lofzang krijgen? Zo meteen maar even opruimen anders voel ik me echt een leugenaar.........

Annemiek