woensdag 7 januari 2015

Mijmering 4 Voorjaar in huis..... een beetje van jezelf en moeder natuur.....

Beste mensen,

Geef jezelf een bloemetje cadeau en wordt blij....
Wanneer jezelf gelukkig bent zie je overal om je heen geluk....

Annemiek
4 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De grote schaal waar het Kerststuk in zat is uitgeruimd en af gewassen. Er komt een voorjaars stuk in met sleutelbloemen. Bij het tuincentrum kosten de blommen 80 cent en ik heb 5 stuks gekocht. Het resultaat is voor 4,00 euro een pracht stuk op de eetkamertafel en twee gezellige terug in de tijd kommetjes op de salontafel. Beetje van het tuincentrum en een beetje van mijn moeder de natuur.
 
Werkwijze:
De kom werd gevuld met aarde uit de tuin voor nop. Drie blommen in de aarde in de kom ingraven ( zie voorbeeld) In de tuin staat de hedera in bloei en heb ik een groot aantal koppen bloei uit de struik geknipt. De hedera wordt met een klos wikkeldraad op een stukje touw gebonden maar dat kan ook een lange veter zijn.
Even passen en meten hoelang het hederatouw moet zijn om rond de schaal te passen. De uiteinden van het touw wordt in een strik gebonden.
Ziet er toch al geweldig uit he? Met een vork werd wat steenmos van de muur gestoken en op de zichtbare aarde in de kom gelegd. Voilà het stuk is
af.......Geef de plantjes eenmaal per week per plant een eierdopje water meer niet dan gaan ze lang mee. Knijp uitgebloeide bloemetjes uit de plantjes. Als de plantjes echt helemaal uitgebloeid zijn zet je ze in de volle grond. Ze zijn winterhard en bloeien tweemaal per jaar...Na een jaar krijgen ze twee harten en kan je de plant “scheuren.” Sleutelbloemen houden van
verhuizen dus zet ze af en toe naar een ander plekje in de tuin.......

 
Tip 2
Ik hou van oude geëmailleerde kommetjes en de twee voor op de salontafel zijn uit een nest
schalen van drie. Wat aarde in de kommen en de plantjes erin. Deze keer heb ik de bloei van de hedera zo in de aarde gestoken rondom dat kan want het blijft wel een tijdje goed. Het brengt een beetje kantachtig effect.........De oude tuin boeddha voelt zich daar beslist heel erg fijn bij.........
 
Tip 3
Begin maar plastic flacons te sparen. Een kringlid met veel kinderen spaart ze voor me van de melk. Ik kan er niet genoeg krijgen en als ze toch wegmoeten is het prachtig hergebruik.
Wat ik ermee moet? De bodem eruit zagen met het zaag/mes en de keukenschaar. Prachtige “kasjes”voor de prille slaplantjes in maart als de nachten nog koud
zijn en deze mevrouw ongeduld al aan het zaaien en poten is. De “kasjes” kunnen zo over het plantje heen in de aarde gedrukt worden. Het “dakraampje”kan overdag open en tijdens de nacht dicht..........
De flacons zijn prachtige gietertjes of bewaarflacons voor anti bladluizenmiddel dat je zelf maakt van brandnetel en groene zeep. Je kan er hergebruik frituurolie in bewaren om de schuttingen en manden mee in te soppen zodat ze waterafstotend en rotvast worden. Je kan ze middendoor knippen en heb je “overpotjes”en zaaibakjes.
 
Mijn leventje.....
Ik was helemaal in trance in de zon aan de slag met mijn blommen aan de oppottafel. De ladder in de tuin tegen de muur van buur om de hedera te snoeien. Even in de tuin stappen om die hoop hergebruik potaarde te bemachtigen om de schaal te vullen en viel er natuurlijk weer een hoop op het stoepje. Daar sta ik dan middenin met mijn grote poten maar dat ontgaat me....... De prachtige kom met de hedera rand moet direct op de eetkamertafel en de oranje/rode schaaltjes opgezocht. Weer de tuin in en weer aarde op het stoepje wat me wederom ontgaat...Als ik sta te genieten van dat stukje “lente in de winter”in mijn woonkamer dwalen mijn ogen naar het wollen karpet waar vele moddervoetstappen zichtbaar zijn en op de tegelvloer en de keukenmat en de gangloper......oh jee en gisterenavond was alles nog schoon.....Ik lijk wel een kleuter die een standje moet hebben omdat de voeten niet werden geveegd........Maar even laten drogen en gelukkig kon het zo de stofzuiger in........Daar knap je van op al die lente middenin de winter in huis. Blij wordt je ervan......en dat voor vier euro......consuminderen mevrouw/meneer.
 
Annemiek