dinsdag 23 oktober 2018

Mijmering 96 Pastinaaksoep, vele november tipjes en het Limburgs kwartiertje....

Beste mensen,

Een ongeluk zit in een klein hoekje....
in de rest zit het geluk....
Ook als je de meeste boterhammen al hebt gesmeerd...

Annemiek.


96 Consumindermijmering 2018.


Tip.
Water hergebruiken brengt veel goede gevoelens. Niet alleen minder kosten maar meer nog de wetenschap dat minder water zuiveren het milieu ten goede komt. Water zuiveren kost energie en voor het zuiveren worden chemicaliën gebruikt dus milieu onvriendelijk. Als je regenwater hebt... gebruik dat dan ook voor schoonmaken, planten water geven, fiets poetsen en alles waar je geen gezuiverd water voor nodig hebt. Ga aan de slag met water hergebruiken en dat kan eenvoudiger dan je denkt... Kijk je mee?

Als ik aan afwassen toe ben (eenmaal per dag) duurt het een hele tijd voordat warm water warm uit de kraan komt omdat de combi ketel op zolder staat. Een  melkkoker vol (staat altijd op het aanrecht) weet

ik, dus wordt exact zoveel water opgevangen voordat de kraan op de borden in de afwasbak wordt gericht. Het dekseltje komt op de melkkoker om de volgende dag water voor het eerste kopje koffie uit te tappen en vandaag om een potje saliethee van te maken. Soms gebruik ik het water om te koken en altijd wordt even gekeken of nog water in voorraad is voordat de kraan wordt open gezet.... 
Het afwaswater laat ik na de afwas even staan om de vezeltjes en kruimels naar de bodem te laten zakken en wordt een deel sop in een kom gegoten. Daarmee doe ik het toilet en het wasbakje. Even navegen en het water in de toiletpot gieten die met de wc borstel goed wordt geschrobd. Het sop kan in de pot blijven en kan met de volgende plasbeurt weggespoeld worden.
De rest van het afwas sop? Staat al buiten in de geëmailleerde oude kom op de regenton. Nou ja... een bodempje bleef in de afwasbak want daarin zit het vuil en gooi je weg. Ik zet wel eens iets in die geëmailleerde kom in de week. Een pannetje of gebruik het water om de gang/toiletvloer en de keuken mee  bij te dweilen. Dan eindelijk weg? Welnee... Er is altijd wel een tuinklusje zoals een bakje dat schoonmoet omdat de fuchsia's erin moeten en naar boven op de vensterbank..... of de zool van een tuinschoen moet schoon. Daarna gaat het water de put in.
Tip 2
Volop pastinaken in de tuin betekend pittige pastinaaksoep op het menu. Koop ze niet als je ze zelf niet in de tuin hebt staan want ze zijn 3,90 euro de kilo en je hebt wel anderhalve kilo nodig denk ik wel.

Ingrediënten:
Anderhalve kilo pastinaak
1 ui
teen knoflook
1 dikke aardappel
halve eetlepel kerrie
eventueel zure room of slagroom
2 of 3 groente bouillonblokken.
klontje boter en scheut olijfolie

Werkwijze: De pastinaken schillen met de kaasschaaf of de dunschiller. De ui van schil ontdoen en snipperen evenals de teen knoflook. De kerriepoeder even meebakken dan komt de smaak pas echt vrij.  De olijfolie en roomboter in een soeppan en de ui erin smoren. Iets later de knoflook toevoegen en afblussen met 1 liter water. De klein gesneden pastinaken erbij en aan de kook brengen. Ondertussen de aardappel schillen wassen en in blokjes snijden. Met de bouillonblokken in de soep en aan de kook op laag gas garen wat ongeveer 30 minuten duurt. Ik heb nog wat stengeltjes van de knoflooktenen geknipt die in de volle grond al opkomen. Heerlijk in de soep. De staafmixer erdoor en eventueel wat water toevoegen... plus peper/zout naar smaak. In de soepkom kan wat room erop of koffiemelk. Eigenlijk is zure room lekker bij deze soep en die was ik vergeten... Ik heb een klont Griekse yoghurt op de soep gelegd en dat was toch lekker..... en daar hadden die frutsels knoflookstengel nu op gemoeten. De volgende keer....

Tip 3
Ouderwetse groene zeep in een doos mengen met koffiedrab en je hebt de volmaakte scrubzeep voor vuile tuinhanden of garagezeep. De doos goed gesloten kan buiten blijven staan bij de regenton...

Tip 4
Bulkaankoop blijft goedkoper en november is voor de
zuinigerd steevast de maand van goedkope menu’s en huishoudgeld over houden. Daarvan sla je houdbare boodschappen in om twee redenen: Als de winter komt met slecht weer heb je voorraad in huis en in de feestmaand december hoef je in ieder geval geen basis producten te kopen....

Tip 5
In ons Consuminderhuis hebben we het hele jaar binnen gekomen verpakt speelgoed opzij gelegd achter slot en grendel. Dat komt goed van pas als Sint en de Kerstman in het land komen en vooral bij verjaardagen. Momenteel steunen we velen waaronder een gezin. Weer eens een bewindvoerder die wanbeleid pleegde waardoor een gezin met drie kinderen drie maanden amper inkomen heeft. Alle geld moet naar de huur en gas en licht om uitzetting en afsluiting te voorkomen. We zorgen voor voedsel en kleding en soms een verjaardagscadeautje.....

Zaken waar ze recht op hadden waren door de bewindvoerder niet aangevraagd maar wel zijn torenhoog honorarium als eerste overgeschreven. Tja....ik dwaal af en mijn tip voor jou is nu op je gemakje goedkoper kopen voor de kids wat in december wel eens veel duurder kan zijn.... Zet maar in een doos ergens verstopt maar wel dat je het zelf nog kan vinden.....
Tip 6
De was droogt buiten ook als het koud is. Als de stoeptegels droog zijn droogt je was....

Tip 7 Laat al die folders je deur maar voorbij gaan. Kijk op http://www.folderz.nl/ en plak een JA NEE sticker op je brievenbus. Spaart bomen en het milieu en je energie omdat je al dat oud papier niet hoeft op te ruimen.
Tip 8
Reclame? Koop niet voor de helft wat je in het geheel niet nodig hebt. Maar WEL reclame boodschappen inkopen die je veelvoudig gebruikt.

Tip 9 Verzorg je spullen goed dan gaan ze langer mee. keer je matras op tijd en ook van kop naar voetenkant. Stofzuig het roostertje van je föhn en je computer dan gaan ze langer mee.

Mijn leventje... Mijn elektrische koffiemolen is stuk. De handkoffiemolen is niet meer aan te raden voor mijn nek en schouders en ik ben naar de EXPERT gegaan. Theo was daar toevallig bij want we gingen daar tegenover bij PLUS de broodlijn ophalen. Het begon al met het parkeren van de bestelbus... te dicht bij een andere auto en omdat ik me altijd op goed geluk uit die bestelbus laat glijden (je wil niet weten hoe ik erin kom) weet je nooit hoe ver de deur openslaat. Daar moest Theo dus achter gaan staan en werd bijna verbrijzeld.... nou ja zijn hand die we nog moesten gaan zoeken. In de zaak werden ons grote espresso apparaten gewezen met veel bling bling. De prijskaartjes heb ik niet eens bekeken. Of meneer een ouderwetse elektrische wandkoffiemolen had? Tja...niet in voorraad want die werden nooit gevraagd, die waren al tientallen jaren niet meer IN. Meneer (met 55 jaar mensenkennis) heeft me eens bekeken en wist direct dat ik niet om te praten zou zijn. De computer werd erbij gehaald en na lang zoeken de ouderwetse koffiemolens gevonden. Wandkoffiemolens zijn zeer zeldzaam zag ik en ik moet niet zo’n ding met bling bling plus kabel op mijn aanrecht. In de bergruimte aan een muurtje was het plan.... En zo hoog mogelijk zodat ik hem niet eraf loop..... Het is toch een staande koffiemolen geworden...klein van stuk en volgens mij past hij precies in een hoge geëmailleerde pan uit de oertijd die in het hoekje kan. Het snoer kan er bij in... Dat heb ik aan meneer en aan Theo maar niet vertelt. Nu maar wachten tot de bestelde koffiemolen binnen komt. Binnen een dag in huis vertelde de meneer. Er is inmiddels bijna een week verstreken.... Het Limburgs wel erg ruim kwartiertje waar de Brabander in mij geen begrip voor heeft. Morgen maar weer de broodlijn mee halen en dan zal de EXPERT meneer wel vertellen dat hij het te druk had met espresso apparaten verkopen....

 

Annemiek.