donderdag 18 oktober 2018

Mijmering 94 Pompoenmarmelade en de commercie te slim af....altijd weer.

Beste mensen,

De kalende boom van buur
in de nachtelijke tuin
tooit zich met sterren....

Annemiek.
 
 
94 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Zomer in een herfst en de courgetplant bloeit nog een laatste keer eind oktober...In de super liggen de peperkoekenmannen en de spoorbanket voor de Sint. In consuminderhuis Molenberg de paaseitjes (die over waren) van de lente op tafel voor bij de koffie. Op zolder staat de kerstmarkt klaar. De mannen hebben de flink gesnoeide geraniums de zolder op gesjouwd... Ze zijn op tafeltjes onder een raam gezet want de vorst en de kou behoort te komen.... Kijk vooral elke morgen op de kalender en handel daarnaar want je zou de kluts kwijt raken....Op een dag vallen alle zaken weer op hun plaats....
 
De lidcactus zit zoals gewoonlijk eind oktober vol in knop. Dat is haar cadeautje voor mij omdat ze tijdens de zomer buiten mocht “spelen,”...  en niet te vergeten weer werd binnen gehaald voor de kou komt  en direct voedsel kreeg. Ik hoef niet naar de bloemisterij op zoek naar iets bloeiends tussen nu en kerst. Een amaryllis kan daar niet tegenop maar dat is mijn mening. De oude lidcactus...bloeit gratis en daardoor misschien wel zo onstuimig want wat gratis gegeven wordt daarachter zit hart en ziel... Dat zie ik bij veel van onze vrijwilligers. De
mijmeringen lezen is ook gratis en het is misschien leuk te weten waar ze allemaal gelezen worden. Natuurlijk in Nederland en België, Duitsland, Frankrijk Spanje, Oostenrijk, Ierland Finland, Noorwegen Canada ( o.a. door Janina) en de Verenigde Staten niet te vergeten... plus Indonesië. Soms iemand in Thailand en Engeland zag ik.... en het is mooi dat men geniet van de verhalen van een consuminder mens in het kleine Nederland.... maar ik dwaal af....
 
De gigantische pompoenoogst... We maakten pompoenmarmelade in het consuminderhuis en vandaag maakte ik ze voor mijn eigen voorraadkast. Wat je nodig hebt:
 
Pompoenmarmelade
Ingrediënten:
 
Drie kilo schoongemaakte pompoenstukken
anderhalve liter sinaasappelsap
5 pakken geleisuiker 2:1.Werkwijze:
 
De pompoen “slachten” de pitten eruit halen en de pompoen in grote stukken gesneden, indien nodig kort afspoelen. De stukken klein snijden en van schil ontdoen. Weeg 3 kilo af en kieper in een pan met anderhalve liter sinaasappelsap. Je mag ook dezelfde hoeveelheid vers geperst sap nemen als je een aanbieding sinaasappels ergens op de kop kan tikken of zo. Alles aan de kook brengen en op laag gas garen. De staafmixer erdoor of alles door de pasvite.... Je hebt in je pan nu 4.5 liter pompoen/sinaasappel prut en voor het gemak ronden we dat af op 5 liter. Daar moeten 5 pakken geleisuiker bij van 2:1 De pakken bevatten een pond geleisuiker en elk pond is genoeg voor twee pond (dus een kilo) fruit. Gemakkelijker kan ik het niet beschrijven. Ga niet experimenteren met 1 op 1 of 3:1 pakken want dat werkt niet dus goed kijken welke geleisuiker je koopt 2:1 staat op het pak en koop geen andere.
 
De geleisuiker is in Duitsland het goedkoopste 69 cent per pak of zo. Soms zelfs goedkoper terwijl ze in Nederland over de euro kosten. De mensen die bij ons een gratis pompoen meenemen hebben vijf liter pracht marmelade voor 4,50 euro ( sinaasappelsap kost ongeveer 1 euro) Dat is heel erg veel potten voor weinig geld. .... We zagen afgelopen vrijdag dat een grote pompoen 35 potten marmelade opbracht. Vrijdag gaan de mensen vrolijke lapjes om de dekseltjes maken en strikjes erom terwijl ik ze leer appelpannenkoekjes maken die lijken op appelbeignets om met oudjaar en carnaval de commercie een loer te kunnen draaien. Hoef je niet in de lange rij voor de oliebollenkraam te gaan staan en kan je de portemonnee dichthouden....Ik hoorde vandaag dat een appelbeignet op de kermis in Heerlen 3 euro kost.  
 
De rijkdom van eenvoudig leven is rustig op je gemakje voor een duppie op de eerste rang zitten en kijken naar al die mensen die wederom allemaal in de fuik van de commercie lopen. Allemaal dezelfde dingen doen.... omdat het zo hoort en om erbij te horen. Ik vroeg eens aan een workshop deelnemer waarom ze gloor in haar toiletpot gooide... “Omdat mijn moeder me dat leerde,” die het weer van haar moeder leerde denk ik wel.... ik vraag dan steeds of ze soep uit de pot gaat eten. Veel gelach....Het is hetzelfde praatje als: “Je mag geen fruit inmaken als je ongesteld bent.” Of voor het zingen de kerk uitgaan....als geboortebeperking... er zijn hele volksstammen door geboren. Bij elk pijntje naar de dokter gaan is er ook zo eentje....Luchtwegeninfectie hebben velen op dit moment dus heb ik een bos salie mee naar het werk genomen en veel salie thee gezet. Er was veel vraag naar en je zag de mensen opknappen. “Waar krijg je die, waar koop je die?” “Uit de tuin mevrouw/meneer en elk jaar wordt de bos groter want hij kan alle winters doorstaan.” De dokter wordt van mij niet rijk....
 
Annemiek op haar praatstoel.